موستانگ؛ روایت سرکشی دختران جوان

موستانگ؛ روایت سرکشی دختران جوان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این فیلم که ساخته یک کارگردان زن است، به مشکلات دختران جوان در ترکیه امروزی می پردازد.

آگهی

موستانگ (Mustang) فیلمی بسیار بدیع است که در بخش جانبی جشنوار کن به نام «دوهفته کارگردانان» به نمایش درآمده است. نام فیلم به اسبهای وحشی اشاره دارد که استعاره ای برای دختران جوانِ حاضر در آن است.

این فیلم، نخستین ساخته کارگردان ترک «دنیز گامزا ارگوان» است که در فرانسه در رشته سینما تحصیل کرده است. او می گوید: «واقعا می خواستم درباره این صحبت کنم که در ترکیه امروز، یک دختر جوان بودن، چه معنایی دارد و این مسأله ای است که امروز در جامعه ترکیه موضوع بسیار داغی است و بحثهای بسیاری درباره آن می شود . جامعه ای صدای دختران جوان در آن خیلی کم شنیده می شود.»

اوایل تابستان در یکی از روستاهای دورافتاده ترکیه، لاله و چهار خواهرش در حال بازی با پسرها از مدرسه به خانه برمی گردند و ماجرایی عاشقانه را شروع می کنند که پیامدهای غیرمنتظره ای دارد. بعد از این حادثه، خانه کم کم به زندان بدل می شود. درسهای خانه داری جایگزین مدرسه می شوند و ازدواجهای اجباری آغاز می شود.

کارگردان می گوید: « می خواستم واقعاً از این دخترها قهرمان بسازم، یعنی نمودهای شجاعت، هوشمندی و پشتکار. یعنی ارزشهایی که بندرت در فیلمها به زنان نسب داده می شود. آنها ما را کمی یاد شخصیت «جیمز دین» می اندازند؛ چیزی سرکش و در عین حال زیبا، با همه زیبایی و طراوتش. گرچه ممکن است از یک نظر قابل نقد هم باشد، اما به نظر نکته بسیار مهمی است که نتیجه مثبتی به جا می گذارد.»

فیلم موستانگ با کارگردانی درخشان و پرشور «ارگوان»، به محافظه کاری موجود در ترکیه امروز می تازد.این فیلم، پاییز امسال در ترکیه به نمایش در می آید و حضور آن در جشنواره کن تضمینی برای فروش گسترده آن خواهد بود.
http://www.lesinrocks.com/2015/05/12/cinema/sur-le-tournage-de-mustang-film-turc-presente-a-la-quinzaine-11747383/

http://www.lesinrocks.com/2015/05/12/cinema/sur-le-tournage-de-mustang-film-turc-presente-a-la-quinzaine-11747383/

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فیلم چی ببینیم؟ با آثار محبوب کارگردان‌های سرشناس آشنا شوید

جوایز فیلم اروپا؛ با ۵ فیلم برتر اروپایی سال ۲۰۲۳ آشنا شوید

شمارش معکوس برای اعلام برنده جایزه «لوکس» پارلمان اروپا به فیلم برتر ۲۰۲۳ آغاز شد