استفاده از «کلان داده» برای ایجاد تحولی عظیم در آموزش

استفاده از «کلان داده» برای ایجاد تحولی عظیم در آموزش
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«کلان داده» (Big Data) عبارتی است که برای اشاره به مجموعه هایِ داده ای حجیم استفاده مي شود، داده های انبوه که نمی توان آنها را با پایگاههای داده سنتی

آگهی

«کلان داده» (Big Data) عبارتی است که برای اشاره به مجموعه هایِ داده ای حجیم استفاده مي شود، داده های انبوه که نمی توان آنها را با پایگاههای داده سنتی و معمولي مدیریت کرد.این عبارت اولین بار در “سیلیکون ولی” ، مهد فناوری پیشرفته، در کالیفرنیا ساخته شد. آیا می توان از این مفهوم برای ایجاد تحول در آموزش هم استفاده کرد؟ در این گزارش «جهان دانش» کاربرد این مفهوم دنیای اطلاعات در شیوه های آموزشی بررسی می شود.

استفاده از «کلان داده» چه فایده ای برای بهبود کار استاد دارد؟

کِنِت کوکی یر، روزنامه نگار آمریکایی و سردبیر مجله “اکونومیست” از پنج سال پیش روی این مفهوم کار می کند. وی سال گذشته میلادی با ویکتور مایر شونبرگ، کتابی منتشر کرده و در آن نشان داده است که می توان از زیرساختهای «کلان داده» در آموزش هم استفاده کرد. مجموعه های بزرگ، وسیع، پیچیده و متنوع اطلاعاتی که روی تلفنهای همراه و کامپیوترهایمان ضبط می کنیم، در واقع نمونه ای از «کلان داده» است.

از نظر کوکی یر، باید فرزندانمان را از نظام آموزشی سنتی که برای همه یک نسخه تجویز می کند، نجات دهیم و باید آموزشی متناسب با نیازهای امروز داشته باشیم.

وی می گوید: «در کلاسهای درس آنلاین که به درسهای باز و انبوه آنلاین معروف هستند، استادها می توانند ببینند که دانشجوها چه هنگام درسهای آنها را نگاه می کنند و چه موقع نگاه نمی کنند یا باز می گردند و درسهای قبلی را دوباره نگاه می کنند.یکی از استادان دانشگاه استنفورد متوجه شد که همه دانشجوها حدود درس هفتم یا هشتم متوقف می شوند و سراغ درس سوم می روند.»

وی می افزاید: «با “کلان داده” استاد دو چیز را متوجه می شود: یکی اینکه می فهمد دانش آموزانش نیاز به آمادگی بیشتری دارند. دیگر اینکه می فهمد باید شیوه تدریسش در یک موضوع خاص را بهبود بخشد زیرا دانشجویان در آن موضوع مشکل دارند و از آن به بعد پیش نرفته اند.»

آموزش منطبق با نیازهای دانشجو در دانشگاه ایالتی آریزونا

دانشجویان دانشگاه ایالتی آریزونا، می توانند در کلاسهای درس دیجیتال مطالب درسی را بیاموزند. در این دانشگاه، با استفاده از یک نرم افزار کامپیوتری، الگوی یادگیری دانشجویان تجزیه و تحلیل می شود و سپس دانشجو می تواند از آموزش خصوصی مطابق با نیازهایش بهره گیرد. به این ترتیب دانشجو برای پیشرفت تنها به امید استاد نیست.

این نرم افزار اطلاعات و داده های مربوط به دانشجو را جمع آوری می کند. اطلاعاتی نظیر مهارتهایش در یادگیری، نقاط قوت و ضعف، و حتی تردیدهایش در حرکت موشواره زمانی که تمرینها را حل می کند.

الگوریتم های تطبیقی که دانشمندان طراحی کرده اند آمار را با داده هایی که از دهها هزار دانشجوی دیگر به دست آمده است مقایسه می کند. از این مقایسه ها الگوهایی به دست می اید و نرم افزار درمی یابد که برای هر دانشجو کدام محتوا مفید است و مواد درسی را به فراخور دانشجو تغییر می دهد.

با این فناوری جدید، روش آموزش نیز می تواند به تناسب حال دانشجو تغییر کند، چون استاد وقت بیشتری خواهد داشت که مسقتیما به دانشجو کمک کند و وقت کمتری را صرف درس دادن سر کلاس می کند. یکی از مزیتهای این وضعیت برای استادان این است که نرم افزار به طور خودکار به دانشجوها نمره می دهد.

ایرین بلوم، استاد ریاضیات دانشگاه ایالتی آریزونا می گوید: « این شیوه آموزش شخصی است، با نیازهای دانشجو منطبق است. از این رو ممکن است یک دانشجو موضوع خاصی را بسیار سریع یاد بگیرد، در حالی که دانشجوی دیگری نیاز به کار بیشتر دارد و سیستم می تواند خود را با هر دو دانشجو تطبیق دهد.»

مدیران دانشگاه ایالتی آریزونا به دنبال راههایی هستند که دانشجوها را در یادگیری ریاضیات دانشگاهی هدایت کند. این درس بیش از هر درس دیگری باعث می شود دانشجویان تحصیل را رها کنند. دانشگاه ایالتی آریزونا با بیش از ۷۰ هزار دانشجو بزرگترین دانشگاه دولتی ایالات متحده آمریکاست.

از زمان استفاده از این نرم افزار، میزان موفقیت در دانشگاه ایالتی آریزونا ۱۳ درصد بیشتر شده است و میزان کسانی که سال اول ترک تحصیل می کنند ۵۴ درصد کاهش یافته است. بزودی، بیش از پنج میلیون دانشجو از این سیستم یادگیری تطبیقی استفاده خواهند کرد.

تربیت متخصصان کار با «کلان داده» در چین

هفت دانشگاه چین اینک دوره هایی برای تربیت «دانشگر داده» تعریف کرده اند. منظور از «دانشگر داده» کسی است که بداند چگونه با «کلان داده» (داده های انبوه) کار کند. این دوره های آموزشی اولین بار در سراسر جهان برگزار می شود.

وزارت آموزش چین با شرکت بزرگ فناوری اطلاعات “آی بی ام” قراردادی امضا کرده است تا به کمک این شرکت در چندین دانشگاه، دانشکده های آنالیز “کلان داده” به وجود بیاید. قرار است تا پایان سال جاری میلادی، ۴۰ هزار آنالیستِ داده برای تحلیل داده های مربوط به مدیریت مالی، پیش بینی هوا، و مدیریت خطرات تربیت شوند.

دانشگاه “ژیائوتانگ” در پکن یکی از قدیمی ترین دانشگاه های فناوری اطلاعات در چین است و از ماه سپتامبر تا کنون یکی از هفت دانشگاه نمونه ای است که در آنها اولین دوره آموزش «کلان داده» آغاز شده است.

آگهی

در ماه ژوئن، اولین دوره دانشجویان رشته «کلان داده» از دنشگاه ژیائوتانگ فارغ التحصیل خواند شد. قرار است تا پایان امسال این رشته در یکصد دانشگاه دیگر در چین به راه افتد.

در چین، فرصتهای شغلی برای تخصص آنالیز«کلان داده» از هر زمان دیگر بیشتر است. بسیاری از شرکتهای چینی به دنبال چنین کارشناسانی هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اولین سفر پس از ۵ سال؛ وزیر خارجه بریتانیا در پکن از «حقوق بشر» سخن گفت

تغییر قدرت در دنیای ثروتمندان؛ بمبئی بر تخت پادشاهی آسیا نشست

ارتش و مقام‌های غیرنظامی پاکستان به طور مشترک درباره بمبگذاری‌ علیه اتباع چین تحقیق می‌کنند