نخل طلای کن برای ژاک اُدیار

نخل طلای کن برای ژاک اُدیار
نگارش از Parviz Jahed
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

یکشنبه شب، شصت و هشتمین دوره جشنواره فیلم کن، پس از دوازده روز با اهدای جوایز اصلی جشنواره به کار خود پایان داد.

فیلم «دیپن»، ساختۀ ژاک اودیار، فیلمساز سرشناس فرانسوی، نخل طلای بهترین فیلم جشنواره را به دست آورد. «دیپن»(نام شخصیت مرد اصلی فیلم)، روایت سرراستی از زندگی یک زن، یک مرد و یک دختربچه سریلانکایی است که با هویت قلابی یک خانواده مهاجر در حاشیه پاریس زندگی می کنند. آنها نه تنها جامعه شان را نمی شناسند بلکه حتی شناختی از یکدیگر هم ندارند. آنها از جنگ های داخلی سریلانکا گریخته اند اما ناخواسته وارد جنگ دیگری که بین گانگسترها و قاچاقچیان مواد مخدر در حاشیه پاریس در جریان است می شوند. سکانس نفس گیر نهایی فیلم که مربوط به اوج درگیری های بین گانگسترهاست، بیانگر قدرت ادیار در کارگردانی و ساختن فضایی پر از خشونت و ترس است.

ژاک ادیار، قبلا در سال ۲۰۰۹ به خاطر فیلم «پیامبر» جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن را کسب کرده بود. او در سال ۲۰۱۲ نیز با فیلم «زنگار و استخوان» در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن شرکت داشت.

جایزه دوربین طلایی کن به فیلم «زمین و سایه» ساخته سزار اگوستو اَسِه وِدو از کلمبیا تعلق گرفت. این فیلم که در بخش هفته منتقدین کن به نمایش درآمد، داستان کشاورزی به نام آلفونسو است که بعد از سال ها دوری از خانه و خانواده، به خانه اش برمی گردد اما همه چیزهای زندگی اش را نابود شده می بیند.

جایزه بهترین کارگردانی به هو شائو شِن، کارگردان بزرگ تایوانی برای فیلم «آدمکش» رسید. فیلم «آدمکش» که بسیاری از منتقدان آن را برنده نخل طلای کن امسال پیش بینی کرده بودند، اثری متفاوت و کمال گرایانه است که با دقت زیبایی شناختی خاصی ساخته شده و داستانی قدیمی مربوط به سلسله تنگ در عصر هفتم را از زاویه ای کاملا متفاوت بیان می کند. موسیقی فیلم که ترکیبی از موسیقی چینی، عربی، ایرانی و ازبک است به اندازه تصاویر سحرانگیز و زیباست.

جایزه بزرگ جشنواره کن هم به لازلو نِمس، فیلم‌ساز مجار برای فیلم «پسر شائول» رسید. این فیلم، جایزه فیپرشی (فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم) را نیز از آن خود کرده‌ بود. «پسر شائول»، فیلمی است که از زاویه ای بسیار تازه و کمتر تجربه شده به پدیده هولوکاست و جنایت های نازی ها در اردوگاه مرگ آشویتس نگاه می کند. فیلم از دریچه دید یکی از زندانیان عضو گروهی به نام ساندرکوماندو(به معنی نیمه قربانی، نیمه قاتل) که از طرف نیروهای آلمانی برای مراقبت از زندانی های یهودی و فرستادن آنها به اتاق های گاز و بعد آتش زدن جنازه های آنها به کار گماشته شده اند، روایت می شود.

جایزه نخل طلای فیلم کوتاه به فیلم «موج ۹۸» ساخته الی داغر از لبنان رسید. جایزه بهترین فیلمنامه نیز به میشل فرانکو برای فیلم «مزمن» اهدا شد. نخل طلای بهترین بازیگر زن به طور مشترک به رونی مارا بازیگر آمریکایی برای فیلم «کارول» و امانوئل برکو، بازیگر فرانسوی برای فیلم «پادشاه من» داده شد. جایزه ویژه هیئت داوران هم به یورگوس لانتیموس، کارگردان فیلم «لابستر»(خرچنگ) رسید. ونسان لندون، بازیگر فرانسوی برای بازی تاثیرگذارش در فیلم «قانون بازار»، جایزه بهترین بازیگر مرد را به دست آورد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلبوم عکس از شب آخر جشنواره کن ۲۰۲۳؛ از فرش قرمز اختتامیه تا اهدای جوایز

جشنواره کن ۲۰۲۳؛ «آناتومی یک سقوط» برنده جایزه نخل طلا شد

نام‌های بزرگ در جشنواره کن؛ کدام فیلم‌ها بخت بیشتری برای کسب نخل طلا دارند؟