توجه ویژه «فیپرشی» به فیلم «پسر سائول» در کن

توجه ویژه «فیپرشی» به فیلم «پسر سائول» در کن
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انجمن بین المللی نویسندگان سینمایی، برگزیدگان خود را در شصت و هشتمین دوره جشنواره فیلم کن اعلام کرد. این انجمن که با نام «فیپرشی» شناخته می شود،

آگهی

انجمن بین المللی نویسندگان سینمایی، برگزیدگان خود را در شصت و هشتمین دوره جشنواره فیلم کن اعلام کرد. این انجمن که با نام «فیپرشی» شناخته می شود، همواره فیلمهای پرخطر، مستقل و اصیل را مورد توجه قرار می دهد.

نخستین فیلم برگزیده فیپرشی «پسر سائول» ساخته لازلو نِمِس جوان است که با توجه به موضوع فیلم، با مشکلات فراوانی برای ساخت رو به رو بوده است.

این کارگردان مجار که اکنون نخستین تجربه فیلمسازی خود را پشت سر گذاشته، می گوید: «واقعیت این است که شما برای ساختن نخستین فیلمتان انگار در آبی عمیق فرو می روید، به ویژه اگر در مسیر پیچیده ورود به جشنواره ای پراهمیت مانند کن قرار بگیرید. اما اکنون ما واقعا خوشحال هستیم.»

داستان پسر سائول که در بخش مسابقه کن به نمایش درآمد، روایت دو روز از زندگی «سائول اوسلاندر» مجارستانی است که به عنوان یکی از اعضای «سوندرکوماندو» در کوره های آدمسوزی در «آشویتس» کار می کند. او پیش از دفن کردن یک جسد، برای یک هدف ناممکن تلاش می کند: حفظ جسد و تلاش برای یافتن یک ربانی یهودی تا جسد را دفن کند. سائول در زندگی واقعی از همه چیز بریده و اکنون در آشویتس با انگاشتن آن پسر به عنوان فرزند خود، می خواهد به خودش در زندگی واقعی کمک کند.

فیپرشی امسال نودمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفت و رییس آن در مراسم اهدای جوایز حاضر بود. آلین تاسیان، رییس فیپرشی می گوید: «گزینش پسر سائول به عنوان نخستین انتخاب هیات داوران عالی بود. اگر من هم در این جمع حق رای داشتم، حتما به آن رای می دادم. این یک فیلم خلاقانه بود و به عنوان نخستین تجربه کارگردانی، خیلی درخشان است. همه مشخصات این فیلم، با آنچه که ملاک انتخابهای فیپرشی است سازگاری دارد».

دیگر جایزه فیپرشی به فیلم «پاتوتا» که در بخش «هفته منتقدان» کن نمایش یافت، تعلق گرفت. در این فیلم پائولینا، ۲۸ ساله تصمیم می گیرد تا حرفه شاخص وکالت را کنار بگذارد و در یک منطقه محروم در آرژانتین، معلم مدرسه ای بشود. اندکی بعد، گروهی از جوانان به او حمله می کنند و پائولینا می فهمد که برخی از آنها شاگردانش هستند. با وجود مشکلات بزرگ و سوءتفاهمهایی که در مورد پائولینا رخ می دهد، او تلاش می کند تا به باورهای خود وفادار بماند.

شصت و هشتمین دوره از جشنواره فیلم کن، روز یکشنبه بیست و چهارم ماه مه پایان پذیرفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فیلم چی ببینیم؟ با آثار محبوب کارگردان‌های سرشناس آشنا شوید

جوایز فیلم اروپا؛ با ۵ فیلم برتر اروپایی سال ۲۰۲۳ آشنا شوید

شمارش معکوس برای اعلام برنده جایزه «لوکس» پارلمان اروپا به فیلم برتر ۲۰۲۳ آغاز شد