نیروی زمینی ارتش ایران خود را برای جنگ های نیابتی آماده می کند

نیروی زمینی ارتش ایران خود را برای جنگ های نیابتی آماده می کند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سرتیپ احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران، با تاکید بر دگرگونی ماهیت تهدیدهای امنیتی گفت: «نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران اکنون در حال دستیابی به آمادگی لازم برای ورود به فضای جنگ های نیابتی است.»

مقام های جمهوری اسلامی ایران، با متهم کردن دولت های خارجی به ایفای نقش در ناآرامی های عراق و سوریه، گروه های درگیر با دولت های مرکزی را عامل بازیگران خارجی توصیف کرده و جنگ های داخلی این دو کشور را «جنگ های نیابتی» می خوانند.

آقای پوردستان که در مراسم پایانی رزمایش موسوم به «الی بیت المقدس» سخنرانی می کرد، گفته است که در سال های گذشته بیشترین میزان تهدیدات، مربوط به جنگ های ناهمتراز بود و ارتش ایران نیز برای مقابله با چنین تهدیداتی آماده بوده است.

پس از حمله ایالات متحده آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی و افزایش تنش میان تهران و واشنگتن، مقام های عالیرتبه سیاسی و نظامی ایران برنامه های نیروهای مسلح را برای مقابله با تهدیدات احتمالی آمریکا و متحدان منطقه ای آن، بر اساس تاکتیک جنگ های نامتقارن تعریف می کردند. به نظر می رسد با پیشروی های سریع گروه های مسلح اسلامگرا، به ویژه داعش در عراق و سوریه، فرماندهان نظامی ایران تصمیم به تغییر تاکتیک های جنگی خود گرفته اند.

اظهارات پیشین سرتیپ پوردستان درباره نزدیک بودن داعش به مرزهای ایران و برنامه سال گذشته این گروه برای ایجاد ناامنی در قلمروی این کشور، بسیار خبرساز شده بود. وی گفته بود: «گروه دولت اسلامی در گذشته برای حمله به ایران زاغه مهمات پیش بینی کرده بود.» این مقام عالیرتبه ارتش با اشاره به فعالیت داعش در مرزهای شرقی ایران، از مجلس خواسته بود تا بودجه بیشتری برای تقویت نیروهای زمینی ارتش و سپاه، اختصاص دهد.»

از تابستان سال گذشته و همزمان با پیشروی های برق آسای داعش در عراق، مقام های نظامی ایران عمق چهل کیلومتری خاک عراق تا مرزهای این کشور را به عنوان خط قرمز ایران معرفی کرده و تهدید کرده اند در صورتی که پیکارجویان داعش از این محدوده بگذرند، ایران به آن ها پاسخ مستقیم نظامی خواهد داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سیر شبانه هنرپیشه‌های زن عراقی در تهران با حجاب اختیاری؛ استاندارد دوگانه جمهوری اسلامی در قبال زنان

امیرعبداللهیان: پاسخ ایران در شرایط تهدید، قاطع و فوری است

ایران در پاسخ به «کشته شدن فرماندهان سپاه» توسط اسرائیل به «مقر موساد» در عراق حمله موشکی کرد