نشست ائتلاف ضد داعش در پاریس، نشستی برای بازبینی عملکرد این ائتلاف؟

نشست ائتلاف ضد داعش در پاریس، نشستی برای بازبینی عملکرد این ائتلاف؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

به گزارش وزارت خارجه فرانسه، روز سه شنبه دوم ژوئن وزیران خارجه ۲۰ کشور عضو ائتلاف بین المللی علیه گروه موسوم به “دولت اسلامی” (داعش) در پاریس گردآمدند تا ضمن بررسی تحولات پس از تسخیر شهر رمادی توسط این گروه، به ارزیابی مجدد استراتژی خود در قبال پیشروی داعش در منطقه بپردازند. حیدر عبادی نخست وزیر عراق نیز در این دیدار حضور دارد.

این نشست در شرایطی برگزار می شود که یک روز قبل از آن یعنی شامگاه دوشنبه در جریان حمله انتحاری داعش به یک پایگاه نیروهای پلیس در استان انبار ۴۵ نفر کشته شدند. این حمله توسط سه خودروی بمبگذاری شده هاموی به این پایگاه صورت گرفته و بنا به گزارش ها تعدادی از افسران ارشد عراق و نیروهای شبه نظامی شیعه تحت حمایت ایران در شمار کشته ها و مجروحان این حمله بوده اند.

همین گزارش ها حاوی خبر تایید نشده ای بود که حکایت از کشته شدن ۱۵ ایرانی در جریان حمله داعش داشت. این خبر همچنین وجود محموله ای از موشک های ضد تانک ایرانی در این پایگاه را دلیل احتمالی حمله داعش می دانست. اما ساعاتی بعد حسن دانایی فر، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد این خبر و کشته شدن نیروهای ایرانی در جریان حمله انتحاری را تکذیب کرد.

نقش گسترده شبه نظامیان شیعه در مبارزه علیه داعش که مورد حمایت سیاسی و نظامی ایران قرار دارند، همواره یکی از نگرانی های ائتلاف بین المللی و بویژه فرانسه بوده است. اعضای ائتلاف بر این نظرند که در شرایط ضعف شدید ارتش عراق در مبارزه علیه داعش، اگرچه کمک گرفتن از نیروهای موسوم به «بسیج مردمی» امری ناگزیر است، اما نگرانند که حضور آنها در نبرد علیه داعش، در درازمدت موجب تشدید جنگ سنی و شیعه در منطقه شود. پیش از هجوم داعش به استان انبار و تصرف رمادی، حیدر عبادی نخست وزیر عراق نیز از حضور علنی نیروهای ایرانی تحت رهبری قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در جبهه های نبرد علیه داعش انتقاد کرده بود. با این حال مقامات جمهوری اسلامی ایران همواره نقش نیروهای سپاه پاسداران در عراق و سوریه را نقشی آموزشی و مشاوره ای دانسته اند.

حیدر عبادی نخست وزیر عراق روز سه شنبه در نشست پاریس با اشاره به نیروهای موسوم به «بسیج مردمی» گفت که این نیروها میلیشیا یا شبه نظامی نیستند، بلکه یک گروه رسمی هستند که از دولت تبعیت می کنند.

نشست وزیران خارجه ۲۰ کشور عضو ائتلاف ضد داعش در پاریس، همچنین این پرسش را در پیش رو دارد که چرا استراتژی این ائتلاف تحت رهبری آمریکا، در تضعیف و عقب راندن داعش در عراق و سوریه، علیرغم برخی پیروزی های مقطعی، در مجموع استراتژی موفقی نبوده است؟

برخی تحلیل گران اوضاع منطقه از این فراتر رفته و ابراز تردید کرده اند که انتقال منظم نیروهای داعش و گردان های زرهی آنها به سمت استان انبار و تصرف رمادی، نمی توانسته از دید ماهواره ها و پایگاه های آمریکا در عراق و در منطقه پنهان مانده باشد. بویژه که گزارش ۲۸ ماه مه نشریه آمریکایی بلومبرگ به نقل از برخی منابع اطلاعاتی آمریکا، حاکی از آنست که این منابع از طرح حمله داعش به استان انبار و تصرف رمادی اطلاع داشته اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتقال مهاجران برای «پاکسازی» پاریس در آستانه المپیک خشم شهرداران فرانسه را برانگیخت

مسابقه کارکنان رستوران‌های پاریس برای حمل سریع سینی سفارش مشتری‌ها برگزار شد

برای اولین بار در جهان؛ فرانسه حق سقط جنین زنان را در قانون اساسی خود گنجاند