بررسی سناریوهای احتمالی در آستانه جلسه آینده اوپک

بررسی سناریوهای احتمالی در آستانه جلسه آینده اوپک
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در این قسمت از برنامه «مجله بازرگانی خاورمیانه» سناریوهای احتمالی جلسه آینده اوپک و نیز سقوط بازار سهام قطر در پی رسوایی های فیفا را بررسی می کنیم

آگهی

در این قسمت از برنامه «مجله بازرگانی خاورمیانه» سناریوهای احتمالی جلسه آینده اوپک و نیز سقوط بازار سهام قطر در پی رسوایی های فیفا را بررسی می کنیم.

نگاه همه این هفته به وین برای جلسه اوپک است. شکافی بین کشورهای اوپک و کشورهای تولید کننده نفت خارج از این سازمان به وجود آمده است. موضوع مورد اختلاف همچون گذشته کاهش تولید به دلیل کم شدن درخواست و تولید زیاد است. عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس معتقدند که شرایط رو به بهبود است و قیمتها در حال بازگشت به مسیر درست خودشان هستند. در حالی که کشورهای خارج از اوپک خواستار حمایت از قیمت نفت شده اند.

بهای نفت خام به سطح حدود ۶۵ دلار در هر بشکه رسیده است، رقمی که بسیار پائین تر از قبل از جلسه اوپک در نوامبر سال گذشته است.

تصمیم قبلی اعضای اوپک مبنی بر عدم کاهش رقم تولید سی میلیون بشکه در روز منجر به کاهش قیمتها شد که پیش از بهبود در در هفته های اخیر حدود شصت درصد تخمین زده می شد. قیمت در ماه ژانویه تا ۴۶ دلار کاهش پیدا کرده بود.

عربستان سعودی نقش مهمی در تصمیمات اوپک ایفا می کند و احتمال داده می شود که راهبردهای خود را برای حفظ سهم ها در بازار حفظ کند. کشورهای حاشیه خلیج فارس هم همین نظر را دارند و معتقدند که قیمتها بهبود می یابند و در حال بالا رفتن هستند.

کارشناسان می گویند که اوپک سیاستهایش را در جلسه پنج ژوئن برغم اینکه قبل از روز جمعه جلساتی بین اعضا، و کشورهای تولید کننده نفت خارج از سازمان به رهبری روسیه انجام خواهد شد تغییر نخواهد داد.

دو اتفاق مهم در ماه ژوئن می تواند بر نرخ بازر تاثیر بگذارد: یکی جلسه بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا است و دیگری احتمال توافق بین ایران و کشورهای ۱+۵ که تحریم هایی اقتصادی علیه ایران وضع کرده اند.

کارشناسان می گویند که اوپک چندین گزینه دارد اما تغییر سیاست در جلسه آینده غیر محتمل است. برای تحلیل بیشتر این موضوع با نورالدین الحموری، کارشناس بازار در شرکت «ای دی اس سکیوریتیز» (ADS Securities) مستقر در ابوظبی گفتگویی انجام دادیم:

یورونیوز: سلام نور، چندین گزارش، خبر از عدم تغییر سیاست اوپک می دهند. اگر چنین شود این امر چه معنایی برای تجار نفت دارد و بهترین سناریوها برای بازار چه هستند؟

نورالدین الحموری: «از آنجایی که بازار از همکنون آماده حفظ میزان تولید است، حفظ سیاست فعلی و عدم تغییر میزان تولید در این جلسه ممکن است تاثیر قابل توجهی بر روی بازار و احساس تجار نداشته باشد. این امر به سخنان برخی از وزرای نفت اوپک بر می گردد. بهترین سناریو برای بازار کم کردن یک میلیون بشکه ای میزان تولید است که احتمالا منجر به ثبات خواهد شد و علاوه بر این شاید به افزایش قیمتها به بیش از هفتاد دلار هم کمک کند.»

یورونیوز: تصمیم بانک مرکزی ایالات متحده چه قدر مهم است و چه تاثیری بر بازار نفت خواهد گذاشت؟

نورالدین الحموری: «کاهش قیمت نفت در سال جاری و سال گذشته به انتظارات از بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا مربوط می شد که ماه ژوئن امسال نرخ بهره را افزایش خواهد داد.

افزایش نرخ دلار آمریکا در سال گذشته و سال جاری تاثیر قابل توجهی بر قیمت نفت گذاشت و یکی از دلایل سقوط قیمت نفت بود زیرا تجار قیمتها را با توجه به نرخ افزایش یافته بانک مرکزی تعیین می کردند با این حال دید آنها اکنون تغییر کرده است. اگر بانک مرکزی نرخ بهره را حفظ کند این امر به عاملی منفی برای دلار آمریکا تبدیل خواهد شد. بنابراین ممکن است قیمت نفت باز هم افزایش یابد و به احتمال زیاد قیمت آن به ثبات بیشتری خواهد رسید.»

یورونیوز: این مسئله چگونه می تواند توافق ایران با قدرتهای بزرگ را تحت تاثیر قرار دهد و ایا می تواند منجر به این شود که عربستان سعودی راهبرد نفتی خود را عوض کند؟

- نورالدین الحموری: «به این بستگی دارد که ایران پس از توافق چه کاری بتواند انجام دهد. باید دید که آیا ایران می تواند پس از پایان تحریمها بلافاصله یک میلیون بشکه نفت را به بازار صادر کند و یا اینکه این تنها اظهارات وزرایشان است. با این حال، توافق با ایران عاملی منفی برای قیمت نفت خواهد بود بویژه اگر تحریمها بلافاصله برداشته شوند. در مورد عربستان سعودی باید گفت که ما فکر نمی کنیم که آنها راهبرد کنونی خود را پس از بالا بردن سهم فروششان در بازار تغییر دهند. علاوه بر این آنها ذخیره بالایی دارند که به آنها اجازه می دهد هر چالشی را پشت سر بگذارند.»

رسوایی فیفا و سقوط بازار سهام در قطر

رسوایی سطح بالا در فیفا باعث شد که بازار سهام قطر هفته گذشته فراز و نشیب داشته باشد. در حالی که تحقیقات ادامه دارد، تحلیلگران بازار اشاره می کنند که اگر قطر حق میزبانی جام جهانی را از دست دهد به احتمال زیاد این مسئله بر بازار تاثیر خواهد گذاشت و موقتا به سقوط آن منجر خواهد شد.

روزهای چهارشنبه و پنجشنبه و بعد از رسوایی فیفا و آغاز تحقیقات علیه بسیاری از مقامات رسمی فیفا، بازار سهام قطر بشدت سقوط کرد.

آگهی

روز پنجشنبه شاخص بازار سهام قطر با کاهش ۳,۰۵ درصدی روبرو شد که بزرگترین کاهش یک روزه در پنج ماه اخیر بود و به کمترین میزان خود در پنج هفته گذشته رسید.

مقامات سوئیس پرونده کیفری علیه مقامات فیفا که مشکوک به سوء مدیریت و دریافت پول برای اعطای حق میزبانی جام جهانی سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ هستند را به جریان انداخته اند. قطر و فیفا هرگونه عمل خلاف در مورد کشورهایی که صاحب میزبانی شده اند را رد کرده اند.

اقتصاددانان می گویند که در صورت بازپس گیری حق میزبانی، این امر تاثیر محدودی بر روی بازار قطر خواهد داشت.

سازمان عفو بین الملل از فیفا درخواست کرده است که به قطر فشار وارد کند تا اصلاحاتی واقعی برای حمایت از کارگرانی که در حال ساخت ورزشگاهها برای جام جهانی قطر هستند به اجرا گذاشته شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگاهی به رویدادهای اقتصادی مهم در سال ۲۰۱۵ و چشم انداز بازارها برای سال آینده

وضعیت آشفته بازارهای سهام و نفت در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا

گمانه زنی درمورد قیمت نفت پس از نشست اوپک