عضو ارشد فیفا برای اف بی آی جاسوسی می کرده است

عضو ارشد فیفا برای اف بی آی جاسوسی می کرده است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

چاک بلیزر، عضو سابق فیفا و رئیس پیشین کنفدراسیون فوتبال آمریکای شمالی، مرکزی و کاراییب (کونکاکاف) به دریافت رشوه از سوی برخی از مقامات فیفا برای دو

آگهی

چاک بلیزر، عضو سابق فیفا و رئیس پیشین کنفدراسیون فوتبال آمریکای شمالی، مرکزی و کاراییب (کونکاکاف) به دریافت رشوه از سوی برخی از مقامات فیفا برای دو جام جهانی فرانسه و آفریقای جنوبی اعتراف کرده است. فاش شدن این موضوع از سوی عضو سابق فیفا در حالیست که تاکنون بحث تنها بر سر دریافت رشوه برای بازیهای جام جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ مطرح بود.

بنا به اعتراف چاک بلیزر، فرانسه و آفریقای جنوبی میزبانی بازی های جام جهانی فوتبال در سال های ۱۹۹۸ و ۲۰۱۰ را با پرداخت رشوه به مسئولان فیفا به دست آورده اند.

طبق اطلاعات مندرج در برگه های اعترافات وی که روز چهارشنبه منتشر شد، رئیس سابق کنفدراسیون فوتبال کشورهای آمریکایی همچنین از دریافت رشوه برای فروش حق پخش رقابت های گلدکاپ در فاصلۀ سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۳ خبر داده است.

گفته می شود چاک بلیزر، به دلیل فرار مالیاتی در سال ۲۰۱۳، از سوی اف بی آی تحت فشار بوده و از جلسات و مسائل داخلی فیفا برای پلیس فدرال آمریکا جاسوسی می کرده است. همکاری وی با اف بی آی از طریق ضبط مکالمات مقامات این کنفدراسیون، موجب دستگیری تعدادی از مقامات فیفا طی روزهای گذشته در زوریخ و آنهم در آستانۀ کنگرۀ سالانۀ این فدراسیون شد.

ژروم والکه، دبیر کل فیفا نیز از دیگر مقامات این کنفدراسیون است که به انتقال ۱۰ میلیون دلار به حساب های بانکی خارج از فیفا متهم شده است. با این حال، و علیرغم اعتراف اولیه به اینکه این مبالغ به حساب های مشخص شده توسط جک وارنر، رئیس سابق کونکاکاف منتقل شده، دبیر کل فیفا اعلام کرده است استعفا نمی کند و در مقام خود باقی می ماند. وی در مصاحبه ای با رادیوی فرانس انفو در این مورد گفت:«دلیلی نمی بینم که به عنوان دبیرکل فیفا در این مقام به کارم ادامه ندهم چرا که در آنچه که طی روزهای گذشته اتفاق افتاده هیچ مسئولیتی ندارم و نیازی هم ندارم که بی گناهی خودم را ثابت کنم چرا که خودم را متهم نمی دانم.»

جف وارنر، رئیس سابق کنفدارسیون فوتبال قارۀ آمریکا یکی از کسانی است که طی روزهای گذشته بازداشت شده است.

بازتاب این رسوایی مالی در فیفا به قدری گسترده بود که سپ بلاتر، رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال که در این کنگره در زوریخ برای پنجمین بار به ریاست این کنفدراسیون برگزیده شد، چهار روز بعد از این انتخاب، استعفای خود را اعلام کرد. بر طبق اخبار منتشر شده، ادارۀ تحقیقات فدرال آمریکا در مورد وی نیز تحقیقاتی را شروع کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شفافیت و همکاری با افراد خوشنام و مستقل، پیش شرط اصلاحات در فیفا

نام دو تن از مسئولین سابق فیفا در لیست قرمز اینترپل قرار گرفت

دولت آفریقای جنوبی پرداخت رشوه به فیفا را رد کرد