نخست وزیر تونس: راه حل مشکل تروریسم همکاری چند ملیتی است

نخست وزیر تونس: راه حل مشکل تروریسم همکاری چند ملیتی است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

حبیب صید، نخست وزیر تونس، در جریان اولین سفر رسمی خود به بروکسل، با نمایندگان مجلس و مسئولان اروپایی و بلژیکی دیدار کرد. شارل سلامه گزارشگر یورونیوز

آگهی

حبیب صید، نخست وزیر تونس، در جریان اولین سفر رسمی خود به بروکسل، با نمایندگان مجلس و مسئولان اروپایی و بلژیکی دیدار کرد. شارل سلامه گزارشگر یورونیوز با او مصاحبه کرده است. نخست وزیر تونس از شرایط سیاسی، اقتصادی و امنیتی کشورش و نتایج اولین سفر خود به یک پایتخت اروپایی سخن می گوید.

یورونیوز: حبیب صید، رئیس دولت تونس به یورونیوز خوش آمدید. شما در بروکسل هستید. نتایج سفرتان چه بوده است؟

حبیب صید: «ما با یکدیگر توافق کردیم که سقف بهره برداری از وام هایی که توسط اتحادیه اروپا به تونس تعلق می گیرد را افزایش دهیم. ما از اتحادیه اروپا درخواست کردیم که شیوه های اجرایی کردن تعهدات خود در برابر تونس را سرعت ببخشد. به موازات این، تعهداتی وجود دارد که تونس در چارچوب چندین برنامه کمک که پیش از این تصمیم آن گرفته شده بود، به آن عمل کرده است. در مورد تمام این موارد گفتگو کردیم.»

یورونیوز: آیا می توانید ارقامی درباره سقف بهره برداری از وام ها به ما بدهید؟

حبیب صید: «سیصد میلیون یورو وام به تقویت بودجه ملی تونس تعلق گرفته است. از طرف دیگر کمی بیش از یکصد میلیون یورو نیز برای کمک به خدمات آب بهداشتی و سایر طرح های توسعه اجتماعی اختصاص یافته است.»

یورونیوز: آیا این ارقام به نظرتان کافی است؟

حبیب صید: «خیر، کافی نیست. آنچه ما درخواست کردیم بسیار بیشتر از آن چیزی است که اختصاص یافته است.»

یورونیوز: آقای نخست وزیر! تونس به چه رقمی نیاز دارد تا بتواند کسری بودجه خود را جبران کند و بودجه ای متوازن داشته باشد؟ آیا فکر می کنید که اتحادیه اروپا می تواند این رقم را به شما اختصاص دهد؟

حبیب صید: در جواب سوال شما باید بگویم که ما یک طرح مالی راهبردی برنامه ریزی کرده ایم که شامل پنج سال آینده می شود. ارقام واقعی در رسانه ها اعلام نخواهد شد هر چند ما رقم واقعی نیاز تونس را در چارچوب برنامه ای که تا سال ۲۰۲۰ ادامه خواهد یافت مطالعه می کنیم.

یورونیوز: به موضوع تروریسم بپردازیم.

حبیب صید: «ما طرحی را بر اساس اقدام دولتی علیه تروریسم به اجرا گذاشتیم. چندین عملیات با موفقیت انجام شدند اما مهمترین امر در مبارزه علیه تروریسم همکاری بین دولت تونس و کشورهای همسایه و کشورهای اتحادیه اروپا است. این همکاری نزدیک در زمینه مبارزه با تروریسم در حال انجام شدن است.»

یورونیوز: از همکاری با کشورهای نزدیک به تونس سخن گفتید. فکر می کنید که واقعا نیروهای امنیتی تونس به خوبی برای مبارزه با تروریسم مجهزند؟

حبیب صید: «ارتش ملی و نیروهای انتظامی ما با کمبود تجهییزات نظامی مواجه هستند. در مذاکرات کنونی خودمان با اتحادیه اروپا ما به شکل اساسی این موضوع را مطرح کردیم و تجهیز ارتش ما یکی از عناصر اصلی در همکاری ما با یکدیگر است.»

یورونیوز: اما آقای صید، وقتی ارتش شما دچار کمبود تجهیزات است چگونه می توانید اعتماد بیشتری در تونسی ها برانگیزید؟

حبیب صید: «مبارزه با تروریسم برای دولت ما یک اولویت است. اولویت مطلق به حفاظت از مرزهای ما با لیبی داده شده است و در آن منطقه تمام مراقبت ها انجام می شود. به همین شکل ما برنامه گسترده ای را برای حفاظت از مکانهای گردشگری به اجرا گذاشتیم تا از گردشگران در برابر حملات تروریستی احتمالی حفاظت کنیم. این برنامه تمام تونس را پوشش می دهد.»

یورونیوز: شما از حفاظت از مرزهایتان با لیبی سخن گفتید. آیا ارتش تونس در صورت بروز مناقشات مرزی آمادگی مقابله نظامی با تروریستهای سازمان داعش را دارد؟

حبیب صید: «ماموریت اصلی ارتش تونس حفاظت از کشور در برابر هرگونه تجاوز خارجی، خواه تروریستی یا غیر تروریستی است. ارتش آماده است تا وظیفه خود را انجام دهد. از زمانی که به قدرت رسیدیم ما این مسئله را در اولویت قرار دادیم. کنترل حفاظتی را در برابر تروریستهایی که جرأت می کنند از مرز ما رد شوند و دست به قاچاق اسلحه بزنند تشدید کردیم. از مرزهای ما به خوبی حفاظت می شود و این امر برای ما از ماه فوریه گذشته اولویتی است که اجرایی شده است.»

یورونیوز: آیا سفر رئیس جمهور تونس به ایالات متحده امریکا هم در همین چارچوب می گنجد؟

آگهی

حبیب صید: «این سفر چندین جنبه دارد. یکی از آنها تقویت ظرفیت نیروهای حافظ نظم تونسی است. از طرف دیگر، رئیس جمهوری تونس با مسئولان امریکایی در مورد راههای تقویت همکاری های آمریکا و تونس در زمینه اقتصادی گفتگو کرده است. این امر تاثیر مثبتی بر روی ایجاد اشتغال خواهد داشت.»

یورونیوز: آیا رقابتی بین اروپا و امریکا در مورد تونس وجود دارد که به نفع تونس تمام می شود؟

حبیب صید: «به طور کلی اتحادیه اروپا از پلیس ملی ما حمایت می کند در حالی که ایالات متحده آمریکا از ارتش ملی ما حمایت می کند و این مسئله نوعی توازن ایجاد می کند.»

یورونیوز: بنا به اطلاعات ما، قاچاقچیان مهاجران غیر قانونی گاهی از مرزهای تونس عبور می کنند.

حبیب صید: «به جز چندین مورد نادر، در حال حاضر این مورد اتفاق نمی افتد. در سال ۲۰۱۱ ما توافقی با مقامات ایتالیا انجام دادیم تا تمام افرادی که غیرقانونی به ایتالیا می روند را از راه دریایی تونس به تونس برگردانیم. تمام اتباع تونس که غیرقانونی وارد ایتالیا شدند به تونس بازگردانده شدند.»

آگهی

یورونیوز: از آنجایی که در محل یورونیوز هستید، پیامتان برای اروپایی ها چیست؟

حبیب صید: «به اروپایی ها می گویم که مشکل تروریسم که همه را نگران کرده است نمی تواند از راهی جز همکاری چند ملیتی حل شود. از طرف دیگر، در مورد مسئله مهاجرت غیرقانونی ما فکر می کنیم که این مسئله باید در کشورهایی که این مهاجران اهل آن هستند حل شود. کشورهایی هستند که فلاکت در آنها بیداد می کند و ما با نظامهایی مواجه هستیم که به شهروندانشان برای ترک کشورشان فشار وارد می کنند. مشکل مهاجرت باید در خود این کشورها حل شود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ممنوعیت ورود هیئت پارلمانی اروپا به تونس؛ بروکسل توافقنامه مهاجرتی را تعلیق می‌کند؟

دیده‌بان حقوق بشر تونس را به «سوءاستفاده جدی» علیه مهاجران آفریقایی محکوم کرد

آمریکا چهار فرد ساکن ایران را به دلیل کمک به گردان‌های الشتر در بحرین تحریم کرد