ترکیه؛ استعفای داود اوغلو در دیدار با اردوغان و آغاز فرایند تشکیل دولت جدید

ترکیه؛ استعفای داود اوغلو در دیدار با اردوغان و آغاز فرایند تشکیل دولت جدید
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و احمد داود اوغلو نخست وزیر، برای نخستین بار بعد از انتخابات پارلمانی این کشور با یکدیگر دیدار کردند. در این دیدار،

آگهی

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و احمد داود اوغلو نخست وزیر، برای نخستین بار بعد از انتخابات پارلمانی این کشور با یکدیگر دیدار کردند.

در این دیدار، طبق روال معمول بعد از انتخابات، نخست وزیر استعفای خود را تقدیم رئیس جمهوری کرد که مورد موافقت او قرار گرفت. با اینحال تا زمان اعلام نتایج نهایی از سوی شورای عالی انتخابات داود اوغلو نخست وزیر باقی می ماند

حزب حاکم عدالت و توسعه با از دست دادن اکثریت پارلمانی خود، اکنون با دو انتخاب روبروست؛ یا با همراهی یکی از احزاب (احتمالا حزب حرکت ملی) دولت ائتلافی تشکیل دهد و یا به تنهایی یک دولت اقلیت.

در پی پیروزی تاریخی حزب دموکراتیک خلق ها در انتخابات پارلمانی ترکیه، ساکنان شهر کردنشین دیاربکر روز دوشنبه این پیروزی را جشن گرفتند. حامیان این حزب، پوسترهایی از عبدالله اوجالان رهبر زندانی حزب کارگران ترکیه (پ کا کا) را به نمایش گذاشتند و پرچم های دو حزب دموکراتیک خلق ها و یگان های مدافع خلق را به اهتزار در آوردند.

صلاح الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق ها، روز سه شنبه در سخنانی در آنکارا گفت: «در هر صورت گفتگوهای صلح ادامه خواهد یافت. ما همگی به صلح نیاز داریم. کسانی که به نمایندگی از دولت پیشین سخن می گویند نباید قبل از آغاز به کار پارلمان و دولت جدید، با اظهاراتی در مخالفت با فرایند صلح، مانع پیشرفت گفتگوها شوند. جامعه ترکیه در انتظار راه حلی از سوی ما برای حل مسائل کردها است.»

دو روز بعد از پیروزی حزب دموکراتیک خلق ها، مهاجمان ناشناس در دیابکر، آیتاچ باران، رئیس سازمان اسلامی کرد «احیا» را به ضرب گلوله کشتند. این اتفاق سبب بروز درگیری در این شهر کردنشین شد که در جریان آن دست کم سه نفر کشته شدند. درگیری میان اسلامگرایان کرد و گروههای کرد چپ در این منطقه در گذشته هم رخ داده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه چگونه به جنبش‌های زنان این کشور جان دوباره بخشید؟

شکست سنگین حزب اردوغان در انتخابات شهرداری‌های ترکیه

اپوزیسیون دوباره جان گرفته ترکیه توانست در انتخابات محلی شهرهای مهم پیشتاز باشد