مصرف مشروبات الکلی چگونه و تا کجا؟

مصرف مشروبات الکلی چگونه و تا کجا؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دکتر علیرضا نوروزی، رئیس اداره پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت، روز دوشنبه به خبرگزاری ایسنا گفت که قرار است در سال جاری ۱۵۰ مرکز «درمان

آگهی

دکتر علیرضا نوروزی، رئیس اداره پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت، روز دوشنبه به خبرگزاری ایسنا گفت که قرار است در سال جاری ۱۵۰ مرکز «درمان سرپایی ترک الکل» در ایران راه اندازی شود و در شش مرکز نیز خدمات ویژه برای «بستری افراد وابسته و مبتلا» به مشروبات الکلی ارائه شود.

این خبر باتوجه به اینکه مطابق قوانین جمهوری اسلامی مصرف مشروبات الکلی ممنوع است، از این واقعیت حکایت دارد که باوجود نبود آمار رسمی، مصرف و در نتیجه اعتیاد به الکل در ایران رشد کرده است.

وزارت بهداشت، پیش تر، به چند درمانگاه خصوصی اجازه داده بود که معتادان به الکل را بستری و درمان کنند. سال گذشته، مرکز ملی مطالعات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز از آغاز به کار نخستین مرکز دولتی ترک اعتیاد به الکل خبر داده بود.

سوء مصرف مشروبات الکلی و عواقب ناشی از آن معضل بزرگ بسیاری از کشورهای جهان است. به گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه ۳/۳ میلیون تن در جهان بر اثر سوء مصرف الکل می میرند. به عبارت دیگر ۵/۹ درصد کل مرگ ها در دنیا و حدودا ۲۵ درصد مرگ جوانان بین ۲۰ تا ۳۹ سال به علت استفاده از الکل است.

با این اوصاف، چه مقدار و چگونه باید مشروب خورد؟ استفاده از مشروبات الکلی (اگر باورهای مذهبی مان به ما اجازه آن را می دهد) تا کجا جایز و از کجا خطرناک و اعتیادآور است؟ اینها از جمله پرسش هایی است که فکر و ذهن بسیاری از مصرف کنندگان مشروبات الکلی را به خود مشغول می کنند.

موسسه «مطالعات جهانی مواد مخدر» در تازه ترین گزارش تحقیقاتی خود، مقدار متوسط مصرف مشروبات الکلی را در تعدادی از کشورهای جهان محاسبه کرده است. بر اساس این گزارش، ایرلندها و هلندی ها از جمله جدی ترین مصرف کنندگان مشروبات الکلی هستند.

آمار به دست آمده با توجه به جنسیت، محیط اجتماعی و باورهای مذهبی و فرهنگی در هر کشور متفاوت است. شما هم اگر مایلید بدانید آیا به اندازه «مناسب» یا «خطرناک» مشروب مصرف می کنید می توانید به این تارنما مراجعه کنید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصاویری از پدیکور فیل‌های باغ‌وحش کلن در آلمان

چطور در تعطیلات نوروز وزن خود را حفظ کنیم

رفع شلوغی و بی‌نظمی‌های زندگی باعث بهبود سلامت روان شما می‌شود