آموزش آرام

آموزش آرام
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

جنبش آموزش آرام که در برخی از نقاط جهان آغاز شده است بر این نکته استوار است که زمان و ریتمِ آموزش برای هر شاگرد متفاوت است و به این دلیل نباید دانش آموزان را وادار به درس خواندن کرد بلکه باید بیشتر به

آگهی

جنبشِ «آموزش آرام» معتقد است که چگونگی یادگیریِ کودکان مهمتر از نتایجِ امتحانات است. این هفته در برنامه «جهان آموزش» می بینیم که این اعتقاد در سراسر جهان چطور به اجرا در می آید. این جنبش که در انگلستان و ایالات متحده آغاز شده، اکنون در سرتاسر دنیا جایگیر شده است.

آموزش آرام در اسپانیا

«ژوان دومِنِک فرانسِک» و همکارانش از سال ۲۰۰۴ در اسپانیا رویکردهای تازه آموزشی را در یک مدرسه به کار گرفته اند. او می گوید که مفهوم «آموزش آرام»، مفهومی است به زمان مورد نظر برای یادگیری واقعی مربوط است.

هر شاگرد و هر دانش آموزی یک ریتمِ یادگیری متفاوت دارد، به همراه علائق متفاوت و توانایی های متفاوت. هر کس ریتم خاص خودش را دارد. ریتم یادگیری برای هرکدام از بیست و پنج شاگردِ یک کلاس، متفاوت است.

آموزش سنتی در چین

آموزش در چین به رقابتی بودن، مشهور است، جایی که بسیاری از شاگردان به کلاسهای گرانِ خصوصی می روند تا از دیگران جلو بیفتند. اما کسانی هستند که به سوی روشهای سنتی ترِ آموزش بر می گردند.

دانش آموزان در این مدارس، لباسهای سنتی چینی می پوشند و کتابهای سنتی می خوانند و هنرها و خطاطی کهن را یاد می گیرند. فرآیندِ یادگیری بسیار طولانی است، اما کودکان با ریتمِ خودشان پیش می روند.

در این مدرسه، از ریاضیات و دانشهای جدید خبری نیست، بلکه کتابهای باستانی مانندِ نوشته های کنفوسیوس خوانده می شود. بعضی از کودکان ممکن است بعداً برای پیوستن به دبیرستانهای عمومی مشکلاتی داشته باشند. اما بسیاری از والدین تحصیلکرده، مدارس عمومی را بسیار رقابتی می دانند.

تحولاتِ آموزشی در ژاپن

ژاپنی ها، مدتهای مدید اعتقاد داشته اند که کودکان با آموزشِ سریع، بهتر یاد می گیرند. اما دولت در سال۲۰۰۲ تصمیم گرفت که یک برنامه «آموزش آرام» را در مدارس بر قرار کند. یعنی کلاسهای کمتر، با فشار کمتر بر دانش آموزان.

اما «آموزش آرام» پس از پنج سال کنار گذاشته شد و این اصلاحاتِ آموزشی به شکلِ گسترده از سوی والدین و رسانه ها طرد شد. منتقدان معتقد بودند که این شیوه آموزشی با انتظاراتِ آموزشیِ سطحِ بالای ژاپن سازگار نیست.

متخصصان ژاپنی می گویند، تجربه این پنج سال «آموزش آرام»، در زمینه تحقیقاتِ علمی و نیز رشدِ اقتصادی، قطعاً پیامدهای جدی برای آینده این کشور خواهد داشت. آنان همچنین معتقدند که زمانِ افزودن به سرعت آموزش فرا رسیده است زیرا در ژاپن، آهستگی به معنای تنبلی است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روبیالس در پرونده بوسه اجباری با خطر محکومیت به دو سال و نیم زندان روبرو است

همه چیز درباره ویزای دورکاری در اسپانیا؛ چرا طرح دولت مادرید چندان با استقبال مواجه نشد؟

اعتراض کشاورزان اسپانیا؛ دولت به برخی از خواسته‌های آنها تن داد