بیدار شدن کاوشگر فیله

بیدار شدن کاوشگر فیله
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

کاوشگر فیله پس از چند ماه خاموشی موقت دوباره بیدار شد و نخستین پیام خود را به زمین ارسال کرد. این کاوشگر دوازده نوامبر سال 2014 ، پس از سفری یازده

آگهی

کاوشگر فیله پس از چند ماه خاموشی موقت دوباره بیدار شد و نخستین پیام خود را به زمین ارسال کرد. این کاوشگر دوازده نوامبر سال 2014 ، پس از سفری یازده ساله بر روی فضاپیمای روزتا، نهایتا در پانصد و ده میلیون کیلومتری زمین موفق به فرود بر روی ستاره دنباله دار «چوری» شد.

فرودی که موجی از شادی را در بین دانشمندان پروژه روزتا در مرکز سازمان فضایی اروپا در دارمشتات برانگیخت. استفان اولامک مدیر پروژه کاوشگر فیله در واکنش به این موفقیت گفته بود: «بسیار خوب. اکنون ما آنجا هستیم و فیله با ما سخن می گوید. نخسین چیزی که به ما گفت این بود که نیزه های فرود شلیک شده و در جای خود مستقر شده اند، پایه ها ی فرودگر نیز به درون آن جمع شده اند. بنابر این ما به درستی بر روی سطح نشسته ایم و فیله با ما صحبت می کند.»

روبات فرودگر این کاوشگر که بر روی زمین یکصد کیلو وزن دارد بر روی ستاره دنباله دار به سبکی یک پر است. همین مسئله سبب شد تا هنگام فرود دو بار پرش کند و سرانجام دو کیلومتر دورتر از محل تعیین شده زیر سایه یک صخره قرار گیرد. با اینحال توانست متصل شود و شروع به ارسال تصاویر کند.

اما کاوشگر فیله پس از پنجاه و هفت ساعت فعالیت به سبب تمام شدن شارژ باتری هایش به حالت خاموشی موقت درآمد. این خبری بود که مرکز فضایی اروپا روز پانزده نوامبر بر روی تویتر منتشر کرد.

اینک، پس از گذشت هفت ماه دانشمندان خبر خوبی را دریافت کرده اند: فیله دوباره فعال شده و شروع به ارسال پیام کرده است. مدیر این پروژه می گوید: «پس از یک دوره طولانی مدت که فیله در خواب موقت قرار داشت دوباره سیگنالی دریافت کرده ایم. نشانه ای از زنده بودن فرودگر که تنها هشتاد و پنج ثانیه به طول انجامید. در همین سیگنال کوتاه اطلاعاتی از وضعیت داخلی فرودگر، دما و توان تولید شده توسط انرژی خورشیدی بدست آورده ایم. همه اینها حاکی از سالم بودن فیله و عملیاتی شدن آن است.»

اکنون بهترین فرصت برای دریافت بیشترین اطلاعات ممکن از ستاره دنباله دار «چوری» است زیرا این ستاره دنباله دار سیزدهم اوت به نزدیک ترین فاصله خود ازخورشید یعنی 186 میلیون کیلومتری آن می رسد و سپس از محدوده منظومه شمسی دور می شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاوشگر فیله بیدار شد و به زمین سلام کرد

تیم روزتا به عنوان شخصیت برتر سال یورونیوز انتخاب شد

روزتا تئوری ستارهای دنباله دار بعنوان منبع آب در زمین را رد می کند