رئیس جمهوری بولیوی خواهان دگرگونی در روابط اروپا و آمریکای لاتین است

رئیس جمهوری بولیوی خواهان دگرگونی در روابط اروپا و آمریکای لاتین است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بولیوی در زمینه کاهش فقر پیشرفتهای مهمی داشته است، اِوو مورالس که نخستین رئیس جمهور بومیِ این کشور است که امسال برای سومین بار برای این مقام انتخاب

آگهی

بولیوی در زمینه کاهش فقر پیشرفتهای مهمی داشته است، اِوو مورالس که نخستین رئیس جمهور بومیِ این کشور است که امسال برای سومین بار برای این مقام انتخاب شده و مقام خود را به عنوان رئیس جمهوری تا سال ۲۰۲۰ میلادی تمدید کرده است. مارتا ویواس چومورو، خبرنگار یورونیوز در این باره با آقای مورالس به گفتگو نشسته است:

یورونیوز: رابطه اتحادیه اروپا و آمریکای لاتین را چطور ارزیابی می کنید؟ برخی از کارشناسان می گویند که در سالهای اخیر، این دو کمی از هم فاصله گرفته اند.

اوو مورالس: فکر می کنم که پیش از این هیچ وقت بین این دو قارّه، تفاهم سیاسی وجود نداشته است. اما اکنون در دوران تازه ای هستیم، دوران تغییر. مردم ما برای رفاه نیازمند تغییرات اساسی هستند. من واژه مهاجرت را نمی پذیرم، من این عبارت را به کار نمی برم. من کلمه مهاجرت را قبول نمی کنم. مهمترین چیز برای ما ساختن یک شهروندی جهانی است. طبق آخرین آمار سازمانهای بین المللیِ مهاجرت، تعداد اروپایی هایی که به آمریکای لاتین و کشورهای حوزه دریای کارائیب آمده اند، از اهالی آمریکای لاتین که به اروپا رفته اند بیشتر است. اهالی آمریکای لاتین هرگز برای بیرون راندن اروپایی ها قانونی تصویب نکردند، و برعکسِ اروپایی ها برای مهاجران هیچ زندانی نساختند.

یورونیوز: چالشهای اساسیِ سومین دوران ریاست جمهوری شما کدامند؟

اوو مورالس: می خواهم برای کشورم چهار ستون اقتصاد ملی بسازم. صادرات هیدروکربن ها خوب است، می خواهم صادراتِ انرژی را هم اضافه کنم. می خواهم که بولیوی را به موتورِ آمریکای لاتین تبدیل کنم. می خواهم که صنعت معدن هم به سودآوری برسد و همچنین می خواهیم کشاورزی را هم توسعه دهیم.

یورونیوز: کشور شما آرزو دارد که به مرکوزور (Mercosur) یا بازار مشترک جنوب بپیوندد. بولیوی کی می تواند به طور فعال عضو این بازار شود؟ امسال؟

اوو مورالس: بله، ما امیدواریم که بتوانیم در این بازار مرکزور سهیم باشیم، اما همچنین می خواهیم بدون تحمیل مالیات و یا تمایلات منطقه ای به طور مشترک مذاکره کنیم. باید تنها حل کردن مشکل فقر، گرسنگی، نابرابری مردم کشورهایمان مطرح باشد، وگرنه چه معنایی دارد؟ این یک متمم تجاری است نه یک تجارت رقابتی.

یورونیوز: فکر می کنید چرا اتحادیه اروپا و مرکزور به توافق نمی رسند؟

مورالز: دلیلش نوع خاصی از باج خواهیِ اتحادیه اروپا است. آنها بازار رقابتی، بازار و تجارت آزاد را پیشنهاد می کنند. ما هم نمی پذیریم. خوب، در بازارِ رقابتی، سود متعلق به چه کسی است؟ شرکت های عظیم چندملیتی و نه مردم. برای همین است که در تجارت باید مشارکتِ کشورها وجود داشته باشد. یک همبستگی تجاری، تکامل تجاری، بویژه درموردِ کمبودهایی که در کشورهایمان داریم، از این گذشته، باید تولیدِ محصولات اُرگانیک را برای بهبود زندگی مان تشویق کنیم.

یورونیوز: چند روز پیش گزارشِ سازمان نظارت بر مواد مخدر اروپا منتشر شد. این گزارش می گوید که بیشتر کوکائینی که در اروپا مصرف می شود، از کشورهایی نظیر بولیوی، کلمبیا و پرو می آید. دولت شما برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر چه کرده است؟

اوو مورالس: نوع مبارزه ما با قاچاق مواد مخدر از سوی اتحادیه اروپا و سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است. اگرچه نیاز به فنآوری داریم. اگر بولیوی رادارِ تجسسی داشت، قطعاً به یک کشور نمونه در مبارزه با قاچاق مواد مخدر تبدیل می شد. ما از مشارکت اروپا و کمک شصت میلیون دلاری اش در مبارزه علیه قاچاق مواد مخدر استقبال می کنیم. این یک کمک بی قید و شرط است و باج خواهی نیست. اتحادیه اروپا تلاشهای دولت بولیوی را تصدیق می کند.

یورونیوز: آقای رئیس جمهور، همچنین می خواستم از شما درباره خشونت علیه زنان بپرسم. این مسأله اخیراً در پارلمان اروپا مورد بحث بود و سازمان ملل هم نگرانی خود را درمورد شمار زنان به قتل رسیده در بولیوی ابراز کرده است. چرا تصمیمات قضایی در این مورد تا این حد کم اند و چطور می توان از زنان بهتر محافظت کرد؟

اوو مورالس: قبلاً چون قانون و معیاری برای کنترل خشونت علیه زنان وجود نداشت، زنانِ کمی به دادگاه شکایت می کردند. قبلاً خیلی از موارد قتل زنان مخفی می ماند. حالا زنان به دادگاه شکایت می کنند، بنابراین به نظر می رسد که شمار قتل زنان رو به افزایش است، در حالی که در واقع از تعداد آنها کاسته شده است.

یورونیوز: اما به نظر می رسد که احکام قضاییِ کمی در این مورد صادر می شود، آیا باید بیشتر روی عدالت کار کرد؟

اوو مورالس: داریم یک شورا فراهم می کنیم و احتمالاً برای نظم بخشیدن به نظام قضایی در بولیوی یک همه پرسی انجام خواهد شد. می دانید که اصل استقلال قوا وجود دارد و گاهی به خاطر این استقلال، بدنه اجرایی (قوه مجریه) نمی تواند بگوید «این کار را بکنید»، اما الزامی هم در کار است. مردم می توانند با رأی خود، درباره تغییراتِ عمده تصمیم بگیرند، و این یعنی یک انقلاب در نظام قضاییِ بولیوی.

یورونیوز: درباره رسوایی فیفا چه فکر می کنید؟ شما طرفدار پر و پا قرص فوتبال هستید، درباره بحران فیفا چه فکر می کنید؟

اوو مورالس: فوتبالِ جهان بسیار فقیر است. فوتبال یک میراث بشری است. ممکن نیست که به تجارتِ برخی از گردانندگان جهانی فوتبال تبدیل بشود. ما فساد را در مرکز فوتبال دنیا محکوم می کنیم. بنابراین فوتبال و فیفا نمی توانند خصوصی بشود، فکر می کنم که کشورها باید برای پیشگیری از چنین رسوایی هایی همکاری کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبران اروپایی در قاهره؛ توافق‌نامه جامع ۸ میلیارد دلاری در بحبوحه نگرانی‌ها درباره مهاجرت امضا شد

ده‌ها هزار نفر در حمایت از رهبر نوظهور اپوزیسیون مجارستان به خیابان رفتند؛ پیتر مجار کیست؟

ویکتور اوربان: برای ایجاد تغییرات در اتحادیه اروپا چاره‌ای جز اشغال بروکسل نداریم