مروری بر اقدامات نژادپرستانه در تاریخ آمریکا

مروری بر اقدامات نژادپرستانه در تاریخ آمریکا
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گزارش تفصیلی پنجاه سال پس از تظاهرات اعتراض آمیز سیاهپوستان شهر سلما برای درخواست حقوق مدنی خود، اینک وضعیت نژادپرستی در آمریکا چگونه است؟ در روز هفت

آگهی

گزارش تفصیلی

پنجاه سال پس از تظاهرات اعتراض آمیز سیاهپوستان شهر سلما برای درخواست حقوق مدنی خود، اینک وضعیت نژادپرستی در آمریکا چگونه است؟

در روز هفت مارس 1965، نیروهای پلیس با باتوم و گاز اشک آور به صدها تظاهرکننده در سلما که برای درخواست حقوق مدنی سیاه پوستان به خیابانها آمده بودند، حمله کردند. روزی که یکشنبه خونین لقب گرفت و به عنوان لکه تاریکی در تاریخ آمریکا باقی ماند.

پنجاه سال پس از آن واقعه، رفتار خشونت آمیز نیروهای سفید پوست پلیس و اقدامات متعدد نژادپرستانه بر ضد شهروندان سیاه پوست در حالی تیتر اول روزنامه ها را به خود اختصاص داده که آمریکایی ها برای نخستین بار از سال 2008 یک سیاهپوست را به عنوان رئیس جمهور خود انتخاب کرده اند.

پس از لغو قانون برده داری و دریافت حق شهروندی در سال 1865، دیگر حقوق مدنی سیاه پوستان هنوز به طور کامل به رسمیت شناخته نشده بود. در روز هفتم مارس 1965 هزاران تن از فعالان حقوق سیاه پوستان به رهبری مارتین لوتر کینگ، جنبشی را برای احقاق حقوق مدنی از جمله حق رای افراد آفریقایی تبار آغاز کردند که در ششم اوت 1965 با تصویب قانونی در همین زمینه به ثمر نشست.

اما برابری حقوق که بر روی کاغذ به دست آمده بود عملا آنطور که باید به اجرا گذاشته نشد. اقدامات خشونت آمیز و نژاد پرستانه همچنان ادامه پیدا کرد.

سال 1967: در پی کشته شدن یک راننده تاکسی توسط یک پلیس سفید پوست در دیترویت شورشهای گسترده ای به راه افتاد که در جریان آن چهل و سه تن کشته و بیش از چهارصد نفر زخمی شدند.

سال 1980: پس از کشته شدن یک کهنه سرباز آفریقایی تبار به دست چهار نیروی پلیس، درگیری هایی میان پلیس و جامعه سیاهپوستان به راه افتاد که دست کم هجده کشته برجای گذاشت.

سال 1992: چهار نیروی پلیس راننده خودرویی را به زمین کشانده و مورد ضرب و شتم قرار دادند. آنها پس از این ماجرا از هرگونه مجازات تبرئه شدند. این مسئله یکصد هزار تن را به خیابانها کشاند. تجمعی اعتراض آمیز که پنجاه و پنج کشته برجای گذاشت و چهار هزار تن از تظاهرکنندگان نیز توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند.

به اعتقاد بسیاری، این وضعیت پس از به قدرت رسیدن اوباما در سال 2008 تغییر چندانی نکرده است. تنها اقدام نخستین رئیس جمهور سیاهپوست آمریکا تشکیل ادارات ویژه مبارزه با نژادپرستی در وزارت دادگستری این کشور بود. او هیچ قانونی را در این زمینه به تصویب نرساند.

اقدامات نژاپرستانه و خشونت آمیز در سال 2012 با کشته شدن تریوان مارتین نوجوان آفریقایی تبار هفده ساله به دست جرج زیمرمن پلیس گشت سنفورد در فلوریدا ادامه یافت. این مامور پلیس هم به دلیل آنچه قتل غیر عمد و دفاع از خود تشخیص داده شد در این ماجرا تبرئه شد.

نهم اوت سال گذشته یک افسر پلیس اهل تگزاس، مایکل براون جوانی هجده ساله را در شهر فرگوسن مورد ضرب و شتم قرار داد. این رخداد، خشونتها و شورشهایی را در آمریکا به راه انداخت که پس از ناآرامی های سال 1992 در لس آنجلس در این کشور بی سابقه بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مدیر اف بی آی: هکرهای چینی منتظر فرصت هستند تا به آمریکا حمله‌ای ویرانگر بکنند

اعضای کنگره آمریکا به طور فراجناحی به دنبال واکنش سریع به حملات ایران به اسرائیل هستند

مجلس نمایندگان آمریکا «از نهر تا بحر» را به عنوان شعار «یهودستیزانه» محکوم کرد