درهای ورزشگاه آزادی باز هم به روی تماشاگران زن بسته ماند

درهای ورزشگاه آزادی باز هم به روی تماشاگران زن بسته ماند
Copyright 
نگارش از Vida Samei
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

زنان باز هم در ایران از ورود به ورزشگاهها بازماندند. روز جمعه، تیم والیبال ایران در قالب مسابقات لیگ جهانی والیبال در مقابل آمریکا قرار گرفت و علیرغم تلاش فعالان مدنی و مدافع حقوق زنان و حتی برخی مقامات دولتی، زنان ایرانی نتوانستند برای تشویق تیم ایران به جمع حاضرین بپیوندند. آنها همچنان پشت درهای بسته ورزشگاه متوقف شدند.

حضور زنان در برخی از بازی های ورزشی از قبیل والیبال و بسکتبال تا چند سال پیش بدون اشکال بود اما به ناگهان، این حضور ممنوع و تنها به خانواده های بازیکنان و آنهم در بیشتر موارد، به بازیکنان خارجی محدود شد. حتی خبرنگاران زن حوزه ورزشی نیز اجازه حضور در سالن های ورزشی را ندارند.

این موضوع توسط فعالان حقوق زنان به مجامع بین المللی نیز کشیده شده است. مدافعان حقوق زنان می گویند این ممانعت ناشی از قدرت تندروهای مذهبی حاضر در بدنه حکومت و جامعه است و برای مقابله با آن علاوه بر اطلاع رسانی گسترده در شبکه های اجتماعی، به مجامع تصمیم گیری بین المللی متوسل شده اند. تعداد این موج های فیسبوکی یا توییتری به حدی زیاد بود که حتی فدراسیون بین المللی والیبال نیز وارد ماجرا شد و وزارت وزرش ایران خواست موانع حضور زنان در ورزشگاهها را از میان بردارد.

شاید در همین رابطه بود که شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان اعلام کرد موضوع ورود زنان به ورزشگاه در شورای امنیت مطرح و صورت جلسه آن توسط نمایندگان وزارت کشور و نیروی انتظامی امضا شده و تنها باید از سوی وزیر ورزش و جوانان اعلام شود. واکنش ها به این خبر متفاوت بود. در ابتدا معاون اجتماعی ناجا در یک نشست خبری از چنین تصمیمی ابراز بی اطلاعی و البته تاکید کرد « وزارت ورزش، وزارت کشور و نیروی انتظامی سه هسته اصلی تصمیم گیری در این زمینه هستند و در صورتی که ابلاغیه ای به ما صادر شود امنیت را تامین می کنیم.»

این مساله کم کم و با ورود علمای دینی و گروههای تندرو ابعاد گسترده تری گرفت. انصار حزب الله در اعتراض به تصمیم دولت برای حضور زنان در ورزشگاه با انتشار فراخوانی از نیروهای «حزب الله» برای حضور خونین در ورزشگاه آزادی دعوت کرد. امضا کنندگان این فراخوان، هدف خود از این اقدام را « مقابله با حضور زنان در ورزشگاه و جلوگیری از علنی شدن فحشای زنان هرزه و همچنین نهی از منکر مسوولین وزارت ورزش» اعلام کرده بودند.

بعد از آن بود که حسین اشتری، فرمانده پلیس ایران گفت ممانعت از حضور «افرادی» در استادیوم ها بخشی از وظیفه نیرهای پلیس است. وی که این سخنان را بعد از دیدار با آیت الله ناصر مکارم شیرازی، یکی از علمای مخالف حضور زنان در ورزشگاهها بیان می کرد، ممانعت از حضور زنان در ورزشگاهها و برگزاری کنسرت ها را « وظیفه ذاتی و شرعی پلیس » دانست. آیت الله مکارم شیرازی در آن دیدار گفته بود « در شرایط کنونی ضرورتی ندارد که زنان به ورزشگاه بروند و چه مشکلی پیش می آید اگر نروند؟»

در این میان، مخالفان و در راس آنها انصار حزب الله، چندین تجمع آنهم بدون مجوز در مقابل وزارت ورزش و کشور برگزار کردند اما برگزاری نماز جماعت انصار حزب الله در مقابل وزارت ورزش و جوانان نشان داد که تهدید آنها برای « خونین » کردن این خواسته به حق زنان جدی است. در پی آن، مدیر حراست وزارت ورزش اعلام کرد هنوز تصمیمی برای حضور زنان در ورزشگاه اعلام نشده است و این عدم تصمیم گیری تا بازی والیبال ایران و آمریکا نیز ادامه یافت.

جالبتر آنکه، فدراسیون والیبال بلافاصله اعلام کرد به دلیل تکمیل ظرفیت، بلیط های مخصوص جایگاه زنان دیگر تمام شده و فروخته نمی شود. این درحالیست که این فدراسیون تعداد بلیط های فروخته شده به زنان را اعلام نکرده است. این موضوع توسط زنانی که برای خرید بلیط حتی در اولین ساعات آغاز فروش به سایت اعلام شده مراجعه کرده اما دست خالی برگشته بودند، در شبکه های اجتماعی بازتاب داده شد. به روی سایت فروش بلیط مسابقه والیبال ایران و آمریکا نیز سه روز پیش از زمان برگزاری، اطلاعیه ای منتشر شد که در آن تاکید شده بود « به دلیل محدود بودن بخش های مربوط به خانم ها، تا اطلاع ثانوی خرید بلیط خانم ها به دلیل تکمیل ظرفیت انجام نخواهد شد.» البته برخی از منابع خبری عنوان می کنند این بلیط ها تنها به خانواده والیبالیست های ایرانی و خارجی این مسابقه فروخته شده است.

فدراسیون جهانی والیبال در ادامه، باز هم تاکید کرده است که چگونگی حضور تماشاگران زن در سالن این مسابقات را از نزدیک دنبال می کند. این فدراسیون سال پیش از دادن میزبانی مسابقات جهانی والیبال نوجوانان در ایران به دلیل ممانعت از حضور زنان در وزرشگاهها را رد کرده بود.

چنین تحریم هایی خواسته هیچ کس نیست اما مدافعان حقوق زنان می گویند از چنین ابزارهایی به عنوان اهرمی برای اجرای بدیهی ترین حقوق یک انسان استفاده می کنند. با ادامه این اعتراض ها از سوی طرفداران حضور زنان در ورزشگاهها و سرباز زدن از پذیرش این خواسته از سوی گروههای تندرو و مجامع انتظامی و مذهبی به نظر می رسد این نبرد تاهنوز ادامه داشته باشد.

عدم اجازه حضور زنان در ورزشگاهها در ادامه سیاست تفکیک جنسیتی در ایران است که از دانشگاهها آغاز شده اما به نظر می رسد در میان این مخالفت ها، فرهنگ سازی برای حضور زنان در استادیوم ها کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در مسابقات فوتبال فحاشی و شعارهایی با استفاده از کلمات رکیک و توهین آمیز از سوی تماشاگران بسیار استفاده می شود و حضور زنان در این میان می تواند مشکل ساز باشد اما حتی در بازیهای فوتبال نیز می توان با فرهنگ سازی در جامعه، این فضا را تعدیل کرد و زمینه های حضور زنان را فراهم کرد. شاید به همین دلیل بود که تا چند سال پیش زنان می توانستند در بازیهای والیبال و بسکتبال که فضای حاکم بر بازی های فوتبال در آنجا وجود ندارد حاضر باشند و به تشویق بازیکنان بپردازند اما این حق نیز از آنها گرفته شده چرا که به اعتقاد تندروهایی مانند حزب الله این زنان هستند که عامل گناه و لغزش مردان می شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟

ادعای مقام ایرانی: سفیر سوئیس در شب حمله به اسرائیل به‌جای وزارت خارجه به سپاه احضار شد