انتقاد از نقایص سیستم امنیتی افغانستان پس از حمله طالبان به پارلمان

انتقاد از نقایص سیستم امنیتی افغانستان پس از حمله طالبان به پارلمان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

حمله نیروهای طالبان به پارلمان افغانستان ۲ کشته و سی زخمی بر جای گذاشت. قربانیان، یک زن و یک کودک هستند. این حمله صبح روز دوشنبه روی داد و سرانجام،

آگهی

حمله نیروهای طالبان به پارلمان افغانستان ۲ کشته و سی زخمی بر جای گذاشت. قربانیان، یک زن و یک کودک هستند.

این حمله صبح روز دوشنبه روی داد و سرانجام، نبرد میان نیروهای دولتی و مهاجمان طالبان پس از دو ساعت با کشته شدن ۶ مهاجم مسلحی که در ساختمانی در نزدیکی پارلمان مستقر شده بودند به پایان رسید.

در این روز قانونگذاران در جلسۀ معرفی وزیر دفاع جدید این کشور به پارلمان شرکت داشتند و تلویزیونهای افغانستان تصاویری از صحن پارلمان در لحظه آغاز حمله را پخش کردند.

این حملات با انفجار انتحاری یک عضو طالبان آغاز شد و سپس ۶ فرد مسلح عضو این گروه تیراندازی به طرف نیروهای دولتی را آغاز کردند.

پس از این حادثه انتقادات زیادی علیه سیستم امنیتی و اطلاعاتی دولت افغانستان مطرح شده است. سخنگوی پلیس کابل در پاسخ به این سوال که چگونه نیروهای طالبان توانسته اند از ایستهای بازرسی عبور کرده و به پارلمان نزدیک شوند گفت که برای عملی شدن این کار، ستیزه جویان یک خودروی مملو از مواد منفجره را مقابل دروازه پارلمان منفجر کردند. او گفت که مهاجمان مسلح به تفنگ و راکت انداز بوده اند.

با خروج بخش قابل توجهی از نظامیان بین المللی از افغانستان در پایان سال گذشته میلادی، طالبان به دنبال افزایش قدرت خود در این کشور است.

این گروه اسلامگرای افراطی طی سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی توانسته بود بر افغانستان حکومت کند اما با وقوع حادثه تروریستی یازده سپتامبر و سپس حمله نظامی گسترده ایالات متحده آمریکا، طالبان از قدرت ساقط شد.

پس از آن نظامیان خارجی طی سیزده سال فعالیتهای تروریستی طالبان را در این کشور در کنترل داشتند اما اکنون با خروج تدریجی آنها، بر شمار حملات تروریستی در مناطق مختلف افغانستان افزوده شده است.

ماه گذشته یک خودروی بمب گذاری شده وزارت دادگستری این کشور را هدف قرار داد. پیش از آن نیز دو مهمانسرا که عمدتا توسط خارجی ها استفاده می شد، مورد حمله ستیزه جویان قرار گرفتند. حمله به کاخ ریاست جمهوری افغانستان در سال ۲۰۱۳ میلادی و همچنین حملات مکرر به سفارت آمریکا نیز از دیگر اقدامات تروریستی طالبان در افغانستان بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یورش مسلحانه نیروهای طالبان به پارلمان افغانستان

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد