مراسم بزرگداشت قربانیان «جنگ بزرگ میهنی» در روسیه و اوکراین

مراسم بزرگداشت قربانیان «جنگ بزرگ میهنی» در روسیه و اوکراین
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در سالروز عبور نیروهای آلمان نازی از مرز اتحاد جماهیر شوروی سابق یعنی ۲۲ ژوئن سال ۱۹۴۱ میلادی، مسکو مراسم ویژه ای برگزار کرد. پس از این تاریخ، به

آگهی

در سالروز عبور نیروهای آلمان نازی از مرز اتحاد جماهیر شوروی سابق یعنی ۲۲ ژوئن سال ۱۹۴۱ میلادی، مسکو مراسم ویژه ای برگزار کرد.

پس از این تاریخ، به گفته روسیه «جنگ بزرگ میهنی» آغاز شد و برای مدتی نزدیک به چهار سال طول کشید. بیش از ۲۰ میلیون نفر از شهروندان روسیه در این جنگ کشته شدند.

امسال در بزرگداشت این روز ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در آرامگاه سرباز گمنام در مسکو حاضر شد و تاج گلی تقدیم کشته شدگان کرد.

همزمان، مراسم دیگری نیز در اوکراین برگزار شد و پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری و مقامات عالیرتبه اوکراین در مراسم اهدای تاج گل به آرامگاه سرباز گمنام در کی یف شرکت کردند. طی این چهار سال، هفت میلیون اوکراینی نیز کشته شدند.

آقای پوروشنکو از حاضران خواست به احترام قربانیان جنگ جهانی دوم یک دقیقه سکوت کنند. وی همچنین به گفتگو با کهنه سربازان جنگ پرداخت یعنی کسانی که روز ۲۲ ژوئن سال ۱۹۴۱ میلادی را به یاد دارند.

با توجه به تغییر مرزهای اتحاد جماهیر شوروی سابق طی ۷۴ سال اخیر، مشخص نیست که آیا اوکراین در آینده باز هم در روز «جنگ بزرگ میهنی» مراسمی برپا خواهد کرد یا خیر.

سرهی هارومنکو، مورخ موسسه یادبودهای ملی اوکراین می گوید: «روز ۲۲ ژوئن روز ادای احترام ما به قربانیان اوکراین است یعنی افرادی که طی سالهای ۱۹۴۱ تا ۴۴ میلادی کشته شدند و همچنین افرادی که هنوز زنده اند و شاهد این روز بودند. خیلی زود است که بگوییم این روز برای اوکراین مهم نیست. اما اینکه بعدا چه پیش خواهد آمد، به تصمیم نسل جدید بستگی دارد.»

امسال همچنین برای اولین بار در تاریخ اوکراین، مراسم بزرگداشت قربانیان جنگ جهانی دوم به جای ۹ مه در روز هشتم ماه مه برگزار شد که علامتی برای نشان دادن هماهنگی این کشور با اتحادیه اروپا و نه با روسیه بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبران غربی پیروزی پوتین در «شبه انتخابات» روسیه را «غیرقانونی» خواندند؛‌ واکنش متحدان چه بود؟

روز آخر رای‌گیری در روسیه زیر سایه حملات پهپادی اوکراین و حرکت اعتراضی مخالفان پوتین

ارزیابی‌های اطلاعاتی آلمان؛ «روسیه برای حمله به بخشی از قلمرو ناتو در سال ۲۰۲۶ آماده می‌شود»