اعلان جنگ اتحادیه اروپا به قاچاقچیان انسان در مدیترانه

اعلان جنگ اتحادیه اروپا به قاچاقچیان انسان در مدیترانه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گزارش تحلیلی وزرای امور خارجه بیست و هشت کشورعضو اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه خود در لوگزامبورگ به اتفاق آراء انجام عملیات نظامیِ برضد قاچاقچیان

آگهی

گزارش تحلیلی

وزرای امور خارجه بیست و هشت کشورعضو اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه خود در لوگزامبورگ به اتفاق آراء انجام عملیات نظامیِ برضد قاچاقچیان انسان در مدیترانه را رسما مورد تایید قرار دادند. این عملیات در مرحله اول به افزایش نظارت بر شبکه های قاچاق اختصاص خواهد داشت.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این مورد می گوید: «اجازه دهید بسیار صریح صحبت کنم. این عملیات قرار نیست مهاجران را هدف قرار دهد. هدف آنهایی هستند که زندگی و حتی مرگ مهاجران را دستمایه تجارت خود قرار داده اند. این بخشی از تلاش های ما برای نجات زندگی پناهجویان است.»

نیروی ویژه عمل کننده اروپا در مدیترانه موسوم به «ناوفورـ مد» در آغاز یک هزارعضو خواهد داشت. پنج کشتی جنگی، دو زیر دریایی، سه هواپیمای گشت دریایی، دو پهباد و سه هلی کوپتر از جمله امکاناتی است که در اختیار این نیرو قرار داده شده است.

«ناوفور»، یگان دریایی اتحادیه اروپا که پیش از این به جهت انجام عملیات ویژه بر ضد دزدان دریایی در سواحل سومالی شناخته شده بود اینک در بحران مهاجران در مدیترانه با هدف نابودی و یا توقیف قایق قاچاقچیان انسان در سواحل لیبی به کار گرفته خواهد شد. برای اینکار ابتدا باید شورای امنیت سازمان ملل متحد چراغ سبز نشان دهد. تصویب چنین قطعنامه ای مسلما به رضایت لیبی بستگی خواهد داشت. مسئله ای که بسیارپیچیده به نظر می رسد. زیرا این کشور هم اکنون دستخوش جنگ داخلی است. دو دولت رقیب که هر یک بخش هایی را در این کشور تحت کنترل خود دارند به تازگی گفتگوهایی راتحت نظارت سازمان ملل متحد آغاز کرده اند. اتحادیه اروپا امیدوار است با استقرار دولت وحدت ملی در لیبی بتواند توافق لازم برای مداخله «ناوفور» در آب های سرزمینی این کشور را بدست آورد.

هرج و مرج کنونی در لیبی به شبکه های قاچاق انسان امکان رشد و گسترش فراوان داده است. بیش از سیصد هزار نفر از اتباع لیبی و نیز مهاجران جنوب صحرای آفریقا در این کشور، آماده عبور از مدیترانه و حرکت به سمت سواحل اروپا هستند.

«ناوفورـ مد»، نیروی ویژه عمل کننده اروپا در مدیترانه ماه آوریل پس از غرق و کشته شدن حدود نهصد پناهجو در سواحل سیسیل ایتالیا تشکیل شد. بیست و هشت عضو اتحادیه اروپا برای رویایی با بحران مهاجرت در این منطقه همچنین امکانات مربوط به دو ماموریت نجات در آبهای ایتالیا و یونان موسوم به «تریتون» و «پوزِئیدون» را سه برابر کردند.

به گزارش سازمان بین المللی مهاجرت، بیش از یکصد مهاجر غیرقانونی از ژانویه تا پایان ماه مه از آبهای مدیترانه عبور کرده اند که از میان آنها نزدیک به دویست تن جان خود را در این راه از دست داده اند.

کشورهای اروپایی گرچه در مورد اقدامات پیشگیرانه برای حل بحران مهاجرت هم رای هستند، اما در خصوص تقسیم شمار زیادی از پناه جویان که ایتالیا و یونان مقصد ابتدایی آنها ست با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شورای اتحادیه اروپا با اهدای کمک ۵ میلیارد یورویی به ارتش اوکراین موافقت کرد

موشک استارشیپِ شرکت اسپیس‌ایکس در پایان پرتاب آزمایشی سوم گُم شد

معاون اول قوه قضائیه ایران پس از برگزاری پنجمین دادگاه رسیدگی به پرونده فساد فرزندانش استعفا کرد