جنجال تازه ویکی‌لیکس؛ سکوت مهاجرانی و تکذیب ولایتی

جنجال تازه ویکی‌لیکس؛ سکوت مهاجرانی و تکذیب ولایتی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

وب سایت ویکی‌لیکس که با انتشار اسناد تازه ای از مکاتبات محرمانه دیپلماتیک، بار دیگر جنجال برانگیخته، این بار جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی را در محور توجه قرار داده است.

ویکی‌لیکس که بنیانگذار آن به سفارت اکوادر در لندن پناه برده، در نظر دارد که بیش از نیم میلیون سند دیپلماتیک عربستان سعودی را منتشر کند. این وب سایت روز جمعه ۲۹ خرداد در همین راستا حدود ۶۰ هزار سند را منتشر کرد. در میان این اسناد، تقاضای با واسطه علی اکبر ولایتی، وزیر اسبق امورخارجه از دولت ایالات آمریکا برای کمک مالی در انتخابات ریاست جمهوری و نیز تامین هزینه تحصیل فرزند عطاالله مهاجرانی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در بریتانیا به چشم می خورد.

رسانه های وابسته به جناح اصولگرا در ایران، خبر انتشار سندی مبنی بر تامین ۶۵ هزار پوند هزینه تحصیل و زندگی علی مهاجرانی پسر وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت اول محمد خاتمی را در سطح وسیعی پوشش دادند، با این همه تا پیش از تکذیب دفتر آقای ولایتی در رابطه با سند درخواست کمک مالی وی از آمریکا سکوت کرده بودند.

آقای مهاجرانی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و از چهره های نزدیک به جریان اصلاح طلبی ایران است که در لندن اقامت دارد. در سند مربوط به فرزند وی آمده است که محل تحصیل، دانشگاه ارویک در شهر كاونتری بریتانیا است و مبلغ هزینه‌های تحصیل وی ۱۲ هزار و ۱۱۵ پوند برای یک سال تحصیلی است که از سال ۲۰۱۱ میلادی به مدت چهار سال تحصیلی ادامه خواهد داشت. همچنین این رقم به علاوه مبلغ ۴ هزار و ۲۵۶ پوند برای هزینه‌ مسکن هر سال تحصیلی در مجموع ۶۵ هزار و ۴۸۴ پوند خواهدبود. آقای مهاجرانی تاکنون درخصوص سند منتشر شده در ویکی‌لیکس توضیحی نداده است.

مشاور رهبر جمهوری اسلامی: از اساس دروغ است

علی‌اکبر ولایتی از چهره های جناح اصولگرا که سالهاست به علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در حوزه امور بین الملل مشاوره می دهد، ادعای مطرح شده از سوی سایت جنجال برانگیز ویکی‌لیکس را دروغ خواند.

دفتر رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «ادعای سایت ویکی‌لیکس مبنی بر اینکه در سال ۲۰۰۷ یک پزشک ایرانی (مجهول‌الهویه) در دیدار با یک دیپلمات آمریکایی از او برای فعالیت‌ انتخاباتی درخواست کمک مالی داشته است از اساس دروغ بوده و قویاً تکذیب می‌شود.»

در این سند ویکی‌لیکس آمده است که جیلین برنز، مسوول میز ایران در کنسولگری ایالات متحده آمریکا در دبی، اواسط مارس سال ۲۰۰۷ میلادی با فردی که سابقه ۱۵ سال اقامت در آمریکا را داشته و از چهره های محافظه کار طرفدار آقای ولایتی محسوب می شود ملاقات کرده است.

بر اساس گزارشی که مسئول میز ایران در کنسولگری ایالات متحده در دبی به وزارت امورخارجه آمریکا می دهد، پیشنهاد حمایت واشنگتن از نامزدی آقای ولایتی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ از سوی طرف ایرانی مطرح می شود. ملاقات کننده ایرانی وعده می دهد که در صورت پیروزی آقای ولایتی در انتخابات، نامزد پیروز رقابت ریاست جمهوری به برقراری رابطه با آمریکا اقدام خواهد کرد. از ملاقات کننده به عنوان پزشکی ایرانی که مدیریت یک مرکز خدمات درمانی را برعهده دارد یاد شده و در این گزارش به صراحت درخواست مالی وی برای پیروزی آقای ولایتی در انتخابات ریاست جمهوری ذکر شده است.

زمان عنوان شده برای این ملاقات حدود دو سال پیش از برپایی انتخابات ۱۳۸۸ است. آقای ولایتی در این انتخابات نامزد نشد. از چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری آن سال، میرحسین موسوی و مهدی کروبی به دلیل اعتراض به نتیجه اعلام شده در حصر خانگی قرار گرفته و همچنان ارتباطشان با جامعه قطع است.

بخش دیگری از اسناد تازه منتشر شده در وب سایت ویکی‌لیکس حاکی است که سفیر عربستان سعودی در تهران به دولت ریاض پیشنهاد کرده است که برای براندازی حکومت در ایران ازشبکه های اجتماعی به عنوان ابزار استفاده کند. حمایت از چهره های مخالف حکومت جمهوری اسلامی ایران در دیگر کشورها نیز پیشنهادی است که در مکاتبات سفیر عربستان به چشم می خورد. انتشار این مکاتبات واکنش وزارت امورخارجه عربستان سعودی را برانگیخته و در بیانیه ای از شهروندان این کشور خواسته است که از بازنشر این اسناد خودداری کنند. وزارت امورخارجه عربستان احتمال داده است که این استاد جعلی باشند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نیروی دریایی ایران برای رزمایش قریب‌الوقوع با روسیه و چین آماده می‌شود

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند

دادگاهی در تهران به توقیف «محموله نفتی» کشتی «آمریکایی» به نفع بیماران پروانه‌ای حکم داد