«ناوگان آزادی» به غزه می رود

«ناوگان آزادی» به غزه می رود
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

کشتی های حامل فعالان طرفدار صلح در فلسطین در بندری در یونان آمادۀ حرکت به سمت غزه هستند. هدف از عزیمت این قایق ها به سمت غزه، اعتراض به ادامۀ محاصرۀ

آگهی

کشتی های حامل فعالان طرفدار صلح در فلسطین در بندری در یونان آمادۀ حرکت به سمت غزه هستند. هدف از عزیمت این قایق ها به سمت غزه، اعتراض به ادامۀ محاصرۀ این منطقه توسط اسراییل است.

این سومین ماموریت “فریدارم فلوتیلا” یا ناوگان آزادیست که با همکاری نهادهایی مانند “حرکت برای غزۀ آزاد” و “بنیاد کمک های انساندوستانه” سازماندهی می شود.

بنیاد کمک های انساندوستانه موسوم به “IHH” که توسط فعالان صلح طلب ترکیه تاسیس شده، در سال ۲۰۱۰ نیز عملیات اعزام تعدادی از فعالان صلح دوست به غزه را سازماندهی کرده بود که با حمله نیروهای اسراییلی مواجه شد. در آن سال، نزدیک به ۷۰۰ نفر از ۳۷ کشور مختلف برای نشان دادن اعتراض خود با شش کشتی، به آب های غزه نزدیک شدند اما در نتیجۀ مداخلۀ نیروهای اسراییل، ۹ فعال طرفدار صلح بر روی کشتی اصلی به نام مرمره جان باختند.

باصل قاتاس، یکی از اعضای عرب پارلمان اسراییل نیز در جمع سرنشینان این کشتی حضور دارد. وی به خبرنگار یورونیوز می گوید:«تمام احزاب راست اسراییل واکنش های خشنی نسبت به این عمل ما نشان داده اند. بدیهی است که حرکت ناوگان آزادی مساله محاصرۀ غزه را که سالهاست موجب رنج و سختی مردم این منطقه شده، دوباره در دستور کار اسراییل قرار می دهد و امیدوارم در اروپا و تمام دنیا نیز همین اتفاق بیافتد.»

ماریان نام یکی از این کشتی هاست که از سوئد به راه افتاده و در پالرمو به دیگر کشتی های این ناوگان ملحق شده است. مسئولان ناوگان آزادی می گویند اگر ماموریت آنها با مانع برخورد نکند، تا پایان ماه ژوئن به غزه خواهند رسید.

به گفتۀ چارلی آندرسون، کاپیتان ماریان، ماموریت سرنشینان این ناوگان، انساندوستانه
است. وی می گوید: «برای ما رفتار صلح طلبانه اهمیت زیادی دارد. ما نمی خواهیم هیچ بهانه ای به دست آنها بدهیم تا از اقدامات خشونت آمیز علیه ما استفاده کنند. اگر آنها برای متوقف کردن ما در آبهای آزاد به هرگونه عملیات خشونت آمیز متوسل بشوند، در واقع قوانین بین المللی را زیر پا می گذارند و ما این قوانین را نخواهیم شکست.»

اطلاعات مربوط به مسیر حرکت و این ناوگان برای جلوگیری از خرابکاری فاش نشده است.

عیسی بوخانون، خبرنگار یورونیوز می گوید: «سازمان دهندگان ناوگان آزادی، زمان و مسیر حرکت خود را اعلام نکرده اند. آنها می ترسند که اسراییل با فشار بر مقامات اروپایی مانع عزیمت این ناوگان به سمت غزه شود. اسراییل می گوید این فعالان سرجنگ با اسراییل دارند و به دنبال بد جلوه دادن اسراییل هستند. در مقابل، این فعالان می گویند هدف این ناوگان پایان دادن به محاصرۀ غزه با روش های صلح دوستانه و کمک به مردم غزه بمنظور آزادی تجارت با این منطقه است.

اسراییل می گوید محاصرۀ غزه و بویژه آبهای آزاد در این منطقه را به منظور ممانعت از رساندن سلاح به گروههای ضد اسراییلی از جمله حماس ادامه می دهد. این درحالیست که نیروهای اسراییلی حتی از ورود آزادانۀ مواد غذایی و دارو و تجهیزات پزشکی به غزه جلوگیری می کنند.

غزه از سال ۲۰۰۷ در محاصرۀ اسراییل قرار دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ارتش اسرائیل عملیات تازه‌ای را در بیمارستان شفاء در شهر غزه آغاز کرد

جنگ غزه؛ نتانیاهو طرح «عملیات نظامی ارتش اسرائیل در رفح» را تایید کرد

«استفاده از گرسنگی به‌عنوان سلاح جنگی در غزه»؛ آیا هشدار اروپا کارساز می‌شود؟