تقدیر از عیسی خان، «قهرمان ملی» جدید افغانستان

تقدیر از عیسی خان، «قهرمان ملی» جدید افغانستان
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

«عیسی خان»؛ این نام امروز معروف‌ترین و پربسامد‌ترین نام در افغانستان است. عیسی خان لغمانی همان سربازی است که در روز یکم تیر ماه بعد از حمله انتحاری نیروهای طالبان به پارلمان افغانستان در کابل، نیروهای پیاده مهاجم را از پای در آورد و به این ترتیب مانع از گسترش ابعاد این حمله شد. چهره‌ی او نخستین بار بر صفحه تلویزیون محلی دیده شد. او بلافاصله بعد از حمله طالبان با خودرو بمب‌گذاری شده، شرح می‌دهد که چگونه شش تن از هفت نیروی پیاده مهاجم را به تنهایی و با اسلحه خود از پای در آورده است. او در حالی که اجساد مهاجمان را نشان می‌دهد می‌گوید که برای دفاع از کشورش چنین کاری را انجام داده است. یک تن دیگر از مهاجمان نیز به ضرب گلوله سربازان و همکاران دیگر عیسی خان کشته شد.

عیسی خان در شرح ماجرا، در مقابل دوربین تلویزیون یک افغانستان گفت: «ساعت ۱۰ بود که انفجار شد، وضعیت دگرگونه شد و در همین لحظه یک میل تفنگ به دست من افتاد، حمله‌کننده‌ها موانع سمنتی (سیمانی) را جابجا کرده بودند. من دیدم که انتحاری‌ها یک‌یک‌دانه داخل می‌شوند، با اجازه شما کمین گرفتم و شش نفرشان را یکی پشت دیگری کشتم، تا زنده باشم به افغانستان خدمت می‌کنم و خواهم کرد، حمله‌کننده‌ها آن‌قدر سلاح داشتند که فکر کنم برای دو سه روز جنگ کردن با ما برنامه داشتند.»

بازتاب حرکت عیسی خان

انتشار این خبر و تصاویر مربوط به آن بازتاب وسیعی در مطبوعات و شبکه‌های اجتماعی افغانستان داشته است و بسیاری از مردم افغان از این سرباز ارتش به عنوان «قهرمان ملی» یاد می‌کنند. مقامات رسمی افغانستان نیز به این واقعه واکنش نشان دادند. مجلس نمایندگان افغانستان که هدف حمله روز دوشنبه بود نیز از «شجاعت» این سرباز افغان قدردانی کرده است. رئیس مجلس و دیگر نمایندگان از عیسی خان به عنوان سربازی شجاع یاد کردند و خواستار کمک نقدی به او شدند. برخی از نمایندگان گفته اند که حقوق یک ماهه خود را به عیسی خان و دیگر محافظان پارلمان در حمله اخیر خواهند داد.

درخواست نمایندگان خیلی زود پاسخ داده شد و اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان نیز از عیسی خان تقدیر به عمل آورد. در صفحه فیس بوک آقای اشرف غنی نوشته شده است: «قهرمان‌مان را به دفترم دعوت کردم. به شجاعت و اراده او افتخار می‌کنم و یک خانه به او جایزه می‌دهم.»

عیسی خان در عین محبوبیت، منتقدانی هم دارد. برخی از هم‌وطنان او در شبکه‌های اجتماعی می‌نویسند که «اردوی ملی» (ارتش افغانستان) تنها از ساختمان‌های دولتی دفاع می‌کند و اگر مردم عادی مورد چنین حملاتی قرار بگیرند، کسی از آنها حفاظت نمی‌کند. بعضی از کاربران از این هم فراتر رفته و با یادآوری «فساد و رانت‌خواری» بسیاری از نمایندگان، نوشته‌اند که عیسی خان نباید جلو مهاجمان را می‌گرفت تا آنها نمایندگان را «به سزای اعمالشان برسانند».

دوستداران عیسی خان در عین حال با یادآوری احتمال انتقام‌گیری طالبان، نسبت به امنیت جانی وی ابراز نگرانی می‌کنند.

در حمله انتحاری روز دوشنبه کابل، دو زن کشته و دست کم سی و یک تن زخمی شدند، اما به نمایندگان آسیبی نرسید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یورش مسلحانه نیروهای طالبان به پارلمان افغانستان

معاون والی طالبان در بدخشان در پی یک انفجار کشته شد

آمریکا چهار فرد ساکن ایران را به دلیل کمک به گردان‌های الشتر در بحرین تحریم کرد