با پرچم «کنفدراسیون» چه باید کرد؟

با پرچم «کنفدراسیون» چه باید کرد؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گزارش تفصیلی انتشار تصاویری از دیلان روف، مظنون به قتل ۹ سیاهپوست در کلیسای چارلستون، با پرچم کنفدراسیون بار دیگر بحث نیمه کاره و قدیمی را مطرح کرد

آگهی

گزارش تفصیلی

انتشار تصاویری از دیلان روف، مظنون به قتل ۹ سیاهپوست در کلیسای چارلستون، با پرچم کنفدراسیون بار دیگر بحث نیمه کاره و قدیمی را مطرح کرد که امید می رود این بار پیامد مشخص و ملموسی در پی داشته باشد.

سالهاست که این پرچم ایالت های حامی برده داری در زمان جنگ داخلی آمریکا برای برخی نشان تاریخ و میراث فرهنگی ایالات جنوبی آمریکاست و برای برخی دیگر، نمادی از باور به برتری نژادی سفیدپوستان محسوب می شود.

به دنبال حادثه تیراندازی کلیسای چارلستون کارولینای جنوبی بسیاری خواستار برچیدن این پرچم شده اند. کُرنل ویلیام بروکس، رئیس اتحادیه ملی حمایت از رنگین پوستان در آمریکاف با حضور در گردهمایی به این منظور گفت: «وقتی به چشم می بینیم که این پرچم نماد نفرت، وسیله نفرت پراکنی و الهام بخش خشونت می شود چاره ای نیست مگر اینکه آن را به زیر آورد. این نماد دیگر نباید در ایالت ما به اهتزاز درآید.»

از مجموع یازده ایالتی که در جریان جنگ داخلی آمریکا مخالف قوانین لغو برده داری بودند، تنها کارولینای جنوبی است که همچنان از طرح اولیه این پرچم استفاده می کند. یکی از ساکنان این ایالت با اشاره به این موضوع می گوید: «به نظر من این توهینی زشت به سیاهپوستان ساکن در کارولینای جنوبی است، نمادی است از این باور که آنها شهروندان درجه دوم هستند. اما این نگاه غلط است، ما همه برابریم. ما باید به گوناگونی و تنوع موجود در کارولینای جنوبی ببالیم و از آن دفاع کنیم.»

به غیر از پرچم کارولینای جنوبی، پرچم های هفت ایالت دیگر آمریکا (آرکانزاس، جورجیا، میسیسیپی، تنسی، آلاباما، کارولینای شمالی و فلوریدا) نیز با الهام از پرچم کنفدراسیون طراحی شده است. نکته ای که سالهاست از جمله مباحث جنجال برانگیز در آمریکا است.

پرچم کنفدراسیون همواره یادآور بخش تاریک و تلخی از تاریخ ایالات متحده آمریکا است. برده داری و جنگ داخلی در قرن نوزدهم از یک سو و شکل گیری جریان های نژادپرستی در اوایل قرن بیستم (برای نمونه کوکلاکس کلان) از سوی دیگر، این پرچم را به نمادی از باور به برتری نژادی سفیدپوستان تبدیل کرده است که همچنان در جمع گروههای نژادپرست آمریکایی مورد استفاده قرار می گیرد.

نیکی هالی، فرماندار کارولینای جنوبی نیز اخیرا در سخنانی خواهان حذف این پرچم شد: «گرچه این پرچم بخشی از گذشته ما است اما به هیچ وجه آینده ایالت ما را نمایندگی نمی کند. امیدوارم که با حذف این نماد که امروز موجب اختلاف بین ما شده، بتوانیم به سوی آینده ای آرام گام بر داریم و به این ترتیب، به آن ۹ تنی که امروز در بهشت هستند، ادای احترام کنیم.»

باوجود اظهارات امیدوار کننده خانم فرماندار و تلاش های بی وقفه مدافعان حقوق سیاهپوستان، تصمیم نهایی در مورد حذف یا حفظ این پرچم جنجال برانگیز بر عهده سناتورهای ایالتی است. وانگهی، تا این لحظه طرحی با این مضمون به کنگره ایالتی ارائه نشده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتراض ها برای پایین کشیدن نماد برده داری در آمریکا

«ماشین زمان»؛ گنجینه‌ای از سکه‌های طلا در کشتزاری در آمریکا کشف شد

صورت‌تان زود به زود سرخ می‌شود؟ شما از یک مزیت اجتماعی پنهان برخوردارید