"آمریکا تلفن روسای جمهوری فرانسه را شنود می کرده است"

"آمریکا تلفن روسای جمهوری فرانسه را شنود می کرده است"
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

افشای اسناد جدیدی توسط سایت ویکی لیکس بار دیگر جنجال به پا کرده است. این سایت روز سه شنبه با انتشار اسنادی که در روزنامۀ لیبراسیون و سایت مدیا پارت

آگهی

افشای اسناد جدیدی توسط سایت ویکی لیکس بار دیگر جنجال به پا کرده است. این سایت روز سه شنبه با انتشار اسنادی که در روزنامۀ لیبراسیون و سایت مدیا پارت بازنشر شده، از شنود تلفن های سه رئیس جمهوری فرانسه به طور غیرقانونی توسط سازمان امنیت ملی آمریکا پرده برداشته است.

به موجب این اسناد منتشر شده، سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) در فاصلۀ سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲، به مدت شش سال، مکالمات تلفنی ژاک شیراک و نیکولا سارکوزی، دو رئیس جمهور پیشین فرانسه و فرانسوا اولاند، رئیس جمهور کنونی این کشور را شنود می کرده است.

در پی انتشار این اخبار، رئیس جمهوری فرانسه دستور تشکیل یک جلسۀ فوق العاده با عنوان “شورای دفاعی” را به منظور بررسی این اطلاعات صادر کرده که قرار است روز چهارشنبه برگزار شود.

کاخ سفید تاکنون هیچ اظهار نظری در این مورد نکرده است. شورای امنیت ملی آمریکا نیز در بیانیه ای اعلام کرده است این کشور “هیچ نوع عملیات نظارتی” در خارج از کشور انجام نمی دهد “مگر آنکه یک هدف مشخص و معتبر در رابطه با امنیت ملی” این امر را الزامی کند.

این سایت افشاگر، طی روزهای اخیر چندین هزار سند محرمانه دیپلماتیک عربستان سعودی را نیز منتشر کرده است. این اسناد که بالغ بر ۶۰ هزار نسخه است، شامل مکاتبات سفارتخانه های این کشور با وزارت خارجه این کشور می شوند.

بیشتر این اسناد نشان از حمایت عربستان از برخی از گروهها در کشورهایی نظیر لبنان، لیبی و یمن دارد که از آنجمله می توان به اسنادی اشاره کرد که از پرداخت پول به برخی از احزاب در لبنان سخن می گوید. به موجب سند دیگری که منتشر شده، عربستان مذاکراتی را با اخوان المسلمین در مصر به منظور آزادی حسنی مبارک در قبال پرداخت مبلغ ۱۰ میلیارد دلار صورت داده است.

عربستان این اسناد را تقلبی دانسته و نسبت به بازنشر آنها در این کشور هشدار داده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله با چاقو به دو دختربچه در استراسبورگ فرانسه؛ مهاجم بازداشت شد

قوانین عجیب فرانسه؛ از ممنوعیت برهنگی در خانه تا مخالفت والدین با ازدواج فرزندان

تنها راهی که دشمنان ناپلئون می‌توانستند او را شکست دهند چه بود؟