ولادیمیر پوتین: داعش در ۲۵ ولایت افغانستان حضور دارد

ولادیمیر پوتین: داعش در ۲۵ ولایت افغانستان حضور دارد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نسبت به خطر حضور گسترده نیروهای داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

به گزارش وبسایت رسمی ریاست جمهوری روسیه آقای پوتین در دیدار با حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان در مسکو، نسبت به گسترش فعالیت گروه های تروریستی طالبان و داعش در افغانستان هشدار داد و گفت: «طالبان فعال است و بخش های قابل توجهی از خاک افغانستان را کنترل می کند. اما مساله نگران کننده تر، فعالیت فزاینده داعش و تحکیم موقعیت آن ها در افغانستان است. به باورِ من داعش همین حالا در ۲۵ولایت از ۳۴ ولایت افعانستان حضور دارد.»

آقای کرزی در این دیدار، داعش را پدیده ای متفاوت و بی ارتباط با افغانستان توصیف کرد و گفت: «دولت اسلامی یک مساله کاملا جداست. آن ها از ما نیستند و هیچ ریشه ای در افغانستان ندارند. بدون شک، ظهور برق آسای آنان متکی به حمایت قدرت های خارجی بوده است.» آقای کرزی با تاکید بر لزوم همکاری میان روسیه و افغانستان برای مقابله با تهدید داعش گفت: «آن ها برای افغانستان خلق نشده اند. آن ها از خاک افغانستان برای همچون سکوی پرشی برای گسترش نفوذشان در سراسر منطقه استفاده می کنند.»

در پی افزایش شمار درگیری های میان داعش و طالبان در افعانستان، برخی کارشناسان این کشور را محیط مناسبی برای رشد گروه «دولت اسلامی» دانسته بودند.

«ایجاد ولایت دولت اسلامی در قفقاز روسیه»

هشدار ولادیمیر پوتین نسبت به تهدید خطر گسترش داعش در افغانستان در حالی صورت می گیرد که اخباری درباره ایجاد ولایت دولت اسلامی در منطقه شمالی قفقاز روسیه منتشر شده است.

وبسیاست اسپوتنیک به زبان فارسی به نقل از سایت روسی گازِتا با نقل این خبر نوشت: ابومحمد العدنانی نفر دوم داعش و دبیر مطبوعاتی ابوبکر بغدادی، خلیفه دولت اسلامی با صدور بیانیه ای، تشکیل ولایت جدید دولت اسلامی را اعلام کرده است.

گروه «دولت اسلامی در عراق و شام» که پس از تصرف موصل در سال گذشته نام خود را به «دولت اسلامی» تغییر داد، فراتر از یک گروه تروریستی اسلامگرا مانند القاعده عمل کرده است. به نظر می رسد این گروه با تکیه بر منابع مالی پیدا و پنهان متعدد و دسترسی به شبکه ای از متخصصان محلی و خارجی توانسته است در مناطق تحت کنترل خود حداقلی از معیشت را برای شهروندان ناراضی نواحی سنی نشین عراق و سوریه فراهم کرده و با ایجاد پیوند خانوادگی با عشایر محلی، پایه های قدرت خود را تحکیم کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«افغانستان بستر مناسبی برای رشد داعش است»

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد