فرانسیس فورد کاپولا، رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم مراکش شد

فرانسیس فورد کاپولا، رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم مراکش شد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دست‌اندرکاران جشنوارۀ بین‌المللی فیلم مراكش، اعلام کردند که ریاست هیئت دوران پانزدهمين دورۀ این فستیوال برعهدۀ فرانسیس فورد کاپولا، کارگردان و تهیه‌کنندۀ برجستۀ آمریکایی خواهد بود.

کاپولا، از نسل سینماگران موج نوی هالیوود است که در سال ۱۹۷۲ با ساختن فیلم گانگستری «پدرخوانده» به شهرت جهانی دست یافت. فیلمی که داستان زندگی دُن کارلئونه (رئیس یک گروه مافیایی) و خانوادۀ او را در نیویورک دهه چهل روایت می کرد و بر اساس رمانی از ماریو پوزو ساخته شد. «پدرخوانده» برای کاپولا اسکار بهترین فیلم و بهترین سناریوی اقتباسی را به ارمغان آورد و موفقیت آن سبب شد که کاپولا قسمت های دوم و سوم آن را هم بسازد. قسمت دوم پدرخوانده نیز برندۀ سه جایزۀ اسکار از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اقتباسی شد. کاپولا همچنین دو بار برندۀ نخل طلای کن بوده است. یک بار در سال ۱۹۷۴ برای فیلم «مکالمه» با بازی جین هاکمن و بار دیگر در سال ۱۹۷۹ با فیلم «اینک آخرالزمان» با بازی مارلون براندو که بر اساس رمان «قلب تاریکی» جوزف کنراد ساخته شد.

«اینک آخرالزمان»، «دراکولای برام استوکر»، «کاتن کلاب»، «باغ های سنگی» و «جوانی بدون جوانی» از آثار مطرح کاپولا در سینماست.

پانزدهمين دورۀ جشنوارۀ فیلم مراكش از ۴ تا ۱۲ دسامبر در شهر مراكش برگزار می‌شود. ناگفته نماند که تا کنون برخی از بازیگران و سینماگران ایرانی نیز در جمع هیئت داوران این جشنواره حضور داشته‌اند، از جمله گلشيفته فراهانی، ليلا حاتمی و عباس كيارستمی، کارگردان نامدار سینمای ایران که رياست هيئت داوران اين جشنواره را در سال ۲۰۰۹ برعهده داشت .

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دانشمندان رمز و راز یکی از بزرگ‌ترین تلماسه‌های کره زمین را کشف کردند‌

پشت صحنه جام حسن دوم، مشهورترین مسابقات گلف مراکش

تلاش‌ امدادگران در ویرانه‌های زلزلۀ مراکش؛ شمار قربانیان به ۲۸۰۰ نفر رسید