یونان، از خوش بینی به توافق تا برپایی همه پرسی

یونان، از خوش بینی به توافق تا برپایی همه پرسی
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پنج سال بحران، پنج ماه مذاکره. آلکسیس سیپراس که ماه ژانویه با برنامه ضد ریاضتی خود به قدرت رسید به مردم یونان قول داد در قبال برخی خطوط قرمز از جمله

آگهی

پنج سال بحران، پنج ماه مذاکره. آلکسیس سیپراس که ماه ژانویه با برنامه ضد ریاضتی خود به قدرت رسید به مردم یونان قول داد در قبال برخی خطوط قرمز از جمله اصلاح قانون بازنشستگان هرگز کوتاه نیاید. او ضمن ابراز تمایل برای ماندن در منطقه یورو از یوروگروپ خواست کمک مالی به کشورش را تمدید کند اما در عین حال جزئیات تازه برنامه موسوم به «نجات اقتصادی» اروپا را رد کرد. یوروگروپ پیشنهاد کمک چهار ماهه در ازای اصلاحات جدید را ارائه کرده است.

دوازدهم مه. آتن موفق می شود هفتصد و پنجاه میلیون یورو از بدهی های خود را به صندوق بین المللی پول بپردازد اما بدون دستیابی به توافق نخواهد توانست کمک 7.2 میلیارد یورویی مورد نیاز خود را دریافت کند. با این حال نخست وزیر چند روز بعد اعلام می کند که نسبت به دستیابی به توافق اطمینان دارد: «ما مراحل متعددی را پشت سر گذاشتیم و اکنون به آخرین نقطه رسیده ایم. به توافق بسیار نزدیک هستیم. این توافق برای اقتصاد یونان بسیار مثبت خواهد بود و بار سنگینی را از دوش ما برخواهد داشت.»

چهارم ژوئن. یونان از صندوق بین المللی پول می خواهد چهار سررسید وام مربوط به ماه ژوئن را در یک مرحله و در پایان همین ماه پرداخت کند. مذاکرات ادامه می یابد و نخست وزیر یونان همچنان نسبت به رسیدن به توافق مطمئن است: «روزهای آینده به توافق بسیار نزدیک خواهیم شد. به هر حال فکر می کنم توافق قابل دسترس است. اما ما باید نسبت به نتیجه این مذاکرت دیدگاهی واقعگرایانه داشته باشیم.»

با این حال نخست وزیر در پارلمان یونان نطقی ایراد کرد که کمتر آشتی جویانه بود. وی تاکید کرد طلبکاران باید راه حلی قابل قبول و عملی ارائه دهند و اگر آنها قصد تحقیر یونان و یا تحمیل ایده های خود را داشته باشند، نتیجه ای عکس خواهند گرفت.

سیپراس در بدو ورود خود به اجلاس سران کشورهای اروپایی در روز بیست و پنج ژوئن که با پیشنهاد تازه یونان به طلبکاران همراه بود همچنان خوشبین نشان می داد: «پس از پیشنهاد های جامع یونان من مطمئنم که به تفاهمی خواهیم رسید که یونان و منطقه پولی یورو را در حل بحران موجود کمک خواهد کرد.»

علیرغم همه خوشبینی ها بازهم مذاکرات شکست خورد. یونان آخرین پیشنهاد طلبکاران را رد کرد و سیپراس این پیشنهاد را نوعی باجگیری خواند: « دمکراسی، همبستگی، برابری و احترام متقابل از اصول پایه و نهادین اتحادیه اروپا است. این اصول بر پایه باج خواهی و اولتیماتوم بنا نشده است.»

سیپراس در بازگشت به آتن در واکنشی غیر قابل پیش بینی از برپایی همه پرسی در باره پیشنهاد طلبکاران خبر داد. او بدین ترتیب تصمیم در این مورد را به مردم یونان واگذار کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نرخ تورم در حوزه پولی یورو «به‌طور غیرمنتظره» کاهش یافت

چرا شمار زنان شاغل و جویای کار در اروپا بیش از آمریکای شمالی است؟

رشد ۳۵ درصدی صادرات طی یک دهه؛ شکلاتی‌ترین کشور‌های اتحادیه اروپا کدامند؟