بحران یونان: عدم پرداخت یا انباشت بدهی ها؟

بحران یونان: عدم پرداخت یا انباشت بدهی ها؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گزارش تفصیلی یونان در سال 1981 با برچیدن بساط دیکتاتورییِ کلنل ها رو به دمکراسی آورد و با عضویت در جامعه اروپایی عملا وارد تاریخ نهاد های این قاره شد

آگهی

گزارش تفصیلی

یونان در سال 1981 با برچیدن بساط دیکتاتورییِ کلنل ها رو به دمکراسی آورد و با عضویت در جامعه اروپایی عملا وارد تاریخ نهاد های این قاره شد . یونان دهمین کشور عضو و یکی از پیشگامان جامعه اروپایی است. تشکیلاتی که به اتحادیه اروپایی تبدیل شد و هجده کشور دیگر نیز به عضویت آن درآمدند. سی و چهار سال پس از رویای ساخت اروپایی واحد و پشت سر گذاشتن مراحل متعدد از جمله یک بحران اقتصادی و مالی گسترده، مردی در یونان با ایجاد تنشی بی سابقه اتحادیه اروپا را با نخستین یاس و سرخوردگی خود مواجه ساخته است.

وضعیتی بی سابقه و مملو از ترس و هراس. هرگز اروپا اینگونه نسبت به یکی از اعضایش بی اعتماد نبوده است. هرگز کشوری پیشرفته در عدم پرداخت بدهی های خود چنین ریسک نکرده است. در مورد تبعات این اقدام و حتی در خصوص واژه «پرداخت نکردن بدهی ها» دیدگاه ها متفاوت است.

یرون دایسلبلوم رئیس یوروگروپ می گوید: «من در باره وضعیت موجود حرف می زنم. حقایق به ما می گویند که برنامه امشب به پایان می رسد و یونان بر اساس اطلاعات من از فردا در وضعیت عدم پرداخت قرار دارد.»

یاسپر لاولر یک تحلیلگر اقتصادی نیز دیدگاه خود را اینچنین بیان می کند: «این مسئله رسما آنها را جزو کشورهای مقروض صندوق بین المللی پول قرار می دهد. اینجا لزوما نه عدم پرداخت بلکه مسئله انباشت بدهی ها مطرح است. این همان چیزی است که در مورد کشورهایی نظیر زیمبابوه نیز صدق می کند.»

انباشت بدهی و یا عدم پرداخت ؟ این بستگی به نوع برداشت صندوق بین المللی پول دارد که نسبت به بحران موجود در روزهای آتی واکنش نشان خواهد داد. اما مسئله بسیار روشن و آشکار این است که وضعیت موجود ضربه ای سنگین به اعتبار و اقتدار این نهاد وارد کرده است.

جدا از وام صندوق بین المللی پول که پرداخت نشد، یونان بدهی های پرداخت نشده دیگری نیز به خصوص نزد بانک مرکزی اروپا دارد. و اینها مسائلی است که تبعات آن بر روی منطقه پولی یورو، بر اروپا و نیز بر مسئله یکپارچه سازی در این قاره سنگینی می کند. پانزده سال پس از برقراری پول واحد اروپایی، در هیچ مکانیزمی خروج از این منطقه پولی پیش بینی نشده است. تنها به واسطه خروج از اتحادیه اروپا میتوان از منطقه پولی یورو خارج شد.

در واقع این مسئله ای نیست که یونان قصد انجام آنرا داشته باشد. این را نخست وزیر بارها تکرار کرده و مردم این کشور نیز روز سه شنبه با حضور در خیابان ها تمایل خود را به ماندن در اتحادیه نشان دادند. اگر یونان قرار باشد از منطقه پولی یورو خارج شود بایست بدون شک آنرا ملزم به این کار کرد. مسئله ای که احتمال آن بسیار اندک است.

از سوی دیگر چطور باید کشوری را دربطن اتحادیه اروپا نگه داشت که بدهی های خود را نمی پردازد ؟ سناریوی یونان چه پیامی برای سرمایه گذاران و دیگر کشورهای عضو به همراه دارد؟

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واژگونی مرگبار قایق مهاجران؛ فرانتکس می‌گوید یونان پیشنهادهای کمک را نادیده گرفته است

روایت بازماندگان و گارد ساحلی؛ فاجعه مرگبار مهاجران در دریاهای آزاد یونان چگونه رقم خورد؟

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد