گفتگو یورونیوز با میخائیل ساکاشویلی فرماندار منطقه اودسا در اوکراین

گفتگو یورونیوز با میخائیل ساکاشویلی فرماندار منطقه اودسا در اوکراین
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گفتگوی یورونیوز با میخائیل ساکاشویلی فرماندار منطقه اودسا در اوکراین میخائیل ساکاشویلی به تازگی از سوی پترو پروشنکو رئیس جمهور اوکراین به سمت

آگهی

گفتگوی یورونیوز با میخائیل ساکاشویلی فرماندار منطقه اودسا در اوکراین

میخائیل ساکاشویلی به تازگی از سوی پترو پروشنکو رئیس جمهور اوکراین به سمت فرماندار منطقه اودسا در این کشورمنصوب شده است. علیرغم متهم شدن در چندین پرونده از جمله سوء استفاده از قدرت توسط مقامات کنونی تفلیس، رئیس جمهور سابق گرجستان همچنان از دید بسیاری از مردم شرق اروپا به عنوان یک برند سیاسی شناخته شده در مبارزه با جرائم و فساد مطرح است.

در واقع بسیاری از مردم اوکراین انتظار دارند با توجه به سِمتی که در دولت مرکزی به ساکاشویلی واگذار شده وی بتواند نقشی اساسی در مبارزه با فساد ایفا کند. به اعتقاد برخی ناظران، آقای ساکاشویلی علیرغم تعهد عمومی که به سِمت کنونی خود در اودسا دارد درماه های آینده، نامزدی بالقوه و معتبر برای پست نخست وزیری خواهد بود.

یورونیوز: «بسیاری از مردم اوکراین می پرسند چرا آقای ساکاشویلی فرماندار اودسا شده است در حالی که در کی یِف هنوز کارهای زیادی برای مبارزه با فساد وجود دارد؟»

ساکاشویلی: «اودسا برای اوکراین و حتی برای روسیه، کشوری که متاسفانه به آن حمله کرده، به طرز عجیبی از نظر استراتژیک مهم است. مسئله اینجاست که در طرح “روسیهِ جدید” پوتین، اودسا نقشی محوری را ایفا می کند. بنابر این ما باید در وحله نخست در جهت حفظ اودسا تلاش کنیم و مطمئن شویم که سقوط نمی کند. زیرا اگر این منطقه سقوط کند فکر می کنم اوکراین با یک تنش بزرگ مواجه خواهد شد و کل منطقه، در واقع نه همه اوکراین بلکه کل دریای سیاه، قفقاز و دیگر مناطق به خطر بیافتد. به همین دلیل است که ما باید اودسا را حفظ کنیم و بهترین راه در این زمینه توسعهِ آن است. بنابر این نیاز است که اینجا کارهایی انجام دهیم.»

یورونیوز: «اینجا دو مشکل وجود دارد. نخست اینکه شمار زیادی از افراد در این منطقه طرفدار روسیه هستند و معضل بزرگِ دوم، فساد و جرائمی است که به نوعی با فعالیت های بندری مرتبط است. برنامه شما برای مقابله با این مشکلات بزرگ که برخی اوقات به نظر می رسند به نوعی با هم مرتبط اند، چیست؟»

ساکاشویلی: «فکر نمی کنم اودسا اساسا طرفدار روسیه باشد. چیزی که حقیقت دارد این است که مردم به زبان روسی حرف می زنند و میراث فرهنگی روسیه نیز در میان آنها جاری است. این حقیقت دارد اما نمی تواند ضعف تلقی شود بلکه یک نقطه قوت بزرگ است. اودسا یک برند بزرگ بین المللی است. چیزی که اینجا برای هر دو فرهنگ روسی و اکراینی بسیار مهم به نظر می رسد تاریخ اودسا است و فکر می کنم که ما باید بر روی آن سرمایه گذاری کنیم.

و در خصوص فساد، بله این یک معضل بزرگ است. بندر و گمرک این منطقه یکی از بزرگترین بنادر دریای سیاه و اساسا بزرگترین بندر اوکراین را تشکیل می دهد. این بندر در عین حال یکی از مراکز عمده برای انواع قاچاق محسوب می شود. تخمین ما این است که سالانه چیزی بین پانصد میلیون تا یک میلیارد یورو از بودجه دولتی اختلاس می شود، یعنی اینکه توسط کارمندان فاسد و ماموران گمرک و البته با همدستی بخشی از نیروهای متخلف انتظامی که خود به حیطه جرائم مربوط است، دزدیده می شود.»

یورونیوز: «این درست که برخی افراد منتسب به سیستم الیگارشی اخراج شده اند. اما این نیز حقیت دارد که برای مثال نالیوایچنکو رئیس سابق سرویس امنیتی اوکراین نیز در بین افراد اخراجی قرار دارد. بسیاری از مردم می پرسند چرا باید فردی که بسیار خوب کار کرده به دلایل نامعلوم کنار کذاشته شود؟»

ساکاشویلی: «نالیوایچنکو به من گفت برای مبارزه با فساد در میان ماموران گمرک یک گروه ازسرویس های امنیتی را برایت می فرستم. میتوانم به شما بگویم که من به صراحت اعلام کردم نیازی به یک گروه ویژه از سرویس های امنیتی ندارم زیرا حضور بیشتر سرویس های امنیتی یعنی فساد بیشتر. مسئله این است. مشکل اینجاست که تاکنون موارد عمده قاچاق نه بدست ماموران گمرک و یا قاچاقچیان حرفه ای، بلکه توسط سرویس امنیتی اوکراین و عناصری در دفتر دادستانی صورت گرفته است. بخش عمده ای از قاچاق مواد مخدر در کنترل نیروهای پلیس قرار دارد. بنابر این اجرای قانون راه حل نیست بلکه فعلا خود بخشی از مشکل است.»

یورونیوز: «داشتن یک سرویس امنیتی قوی برای مبارزه با جرم و جنایت از اهمیت بالایی برخوردار است. و این درحالی است که شما به سرویس امنیتی اوکراین اعتماد ندارید..؟»

ساکاشویلی: «در حال حاضر معضل بزرگ عدم اعتماد وجود دارد. با اینحال یک یگان جدید گشت پلیس در اوسا مستقر می شود که تقریبا صد در صد پرسنل آن جدید هستند و تازه استخدام شده اند. آنها اکنون مشغول گذراندن آموزش های لازمند و حقوق مناسبی نیز دریافت خواهند کرد. ما یک رئیس پلیس جدید داریم و دستور داده ایم در “ترانس نیستریا” که منطقه ای جرم خیز است نظارت بیشتری صورت گیرد. زیرا اغلب جرائم و موارد قاچاق از ترانس نیستریا و منطقه ای که تحت کنترل مولداوی نیست صادر می شود. جایی که حفره سیاه اروپا خوانده می شود. ما در حال استخدام نیروهای جدید برای پلیس هستیم و اطمینان خواهیم داشت که آنها حقوق خوبی دریافت می کنند. ما همچنین در حال استخدام نیروهای تازه برای گمرک و سرویس های مالیاتی هستیم. ما باید به این افراد بیشترین حقوق را بدهیم. در اوکراین داوطلبان زیادی وجود دارد. اینجا پتانسیل فوق العاده ای نهفته است.»

یورونیوز: «شما به گروه هایی اشاره کردید که کنترل این منطقه از اوکراین را در اودسا در دست داشته اند. آیا فکر می کنید ارتباط مستقیمی میان ترانس نیستریا، این گروه ها و مسکو وجود دارد؟»

ساکاشویلی: «خب، مطمئنا آخرین گام مهم روسیه برای نفوذ به این منطقه فساد و فعالیت های غیرقانونی است زیرا همانطور که میدانید این اساسا چیزی است که پوتین از آن به عنوان “جهان روسی” نام می برد. قدرت نرم واقعی آنها فساد و روابط مجرمانه است. در واقع اغلب باندهای تبهکار، اغلب جرائم سازماندهی شده که ما در اینجا می شناسیم، ممکن است برخی از آنها ماهیت گرجستانی داشته باشد اما همه آنها با مافیای روسیه و مقامات مسکو در ارتباطند. این مسئله کاملا شناخته شده و مستند است.»

یورونیوز: «شما دقایقی پیش از اهمیت زبان روسی در این منطقه به عنوان یک امتیاز و یک نقطه شاخص فرهنگی نام بردید. فکر نمی کنید دولت کیف با در حاشیه قرار دادن جامعه روس زبان در کل کشور و به خصوص در این منطقه مرتکب اشتباه شده باشد؟»

ساکاشویلی: «بدیهی است. به خصوص پس از انقلاب میدان، اشتباه هایی صورت گرفت. اما من فکر می کنم اوضاع در حال تغییر است. افراد به خوبی آگاه شده اند که این کشور به ریشه نژادی و یا زبانی خلاصه نمی شود. مطمئنا این کشور دارای زبان ملی و هویتی مشخص است و شاخصه این هویت چند فرهنگی بودن آن است که باعث می شود افراد به زبان های مختلف صحبت کنند.»

یورونیوز: «برخی ممکن است بگویند این چیزی است که شما سعی کردید در تفلیس، در گرجستان کشور زادگاهتان به اجرا درآورید اما خیلی چیزها درست انجام نشد…»

ساکاشویلی: «خیر، هیچ اشکالی به وجود نیامد. من به هرآنچه در گرجستان انجام دادم افتخار می کنم. اکثر نهاد های گرجستانی در حال حاضر جزو مستحکم ترین و قوی ترین ها در میان کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق هستند. در گرجستان شهرها و چشم اندازهای جدیدی ساخته شده است. تعداد گردشگرانی که به این کشور می آیند شش برابر افزایش یافته است. به همین دلیل است که من به اینجا دعوت شده ام. اگر رئیس جمهور فعلی گرجستان من را دوست ندارد……»

آگهی

یورونیوز: «چرا؟ مشکل شما با آنها چیست؟»

ساکاشویلی: «این دولت است که تغییر کرده و برخی ازاعضای آن واقعا کینه توز و عمیقا شرور هستند. اما در اساس تغییر کلی حاصل نشده و گرجستان در میان کشورهای شرق اروپا کمترین نهاد های فاسد را دارد. این کشور علیرغم برخی مشکلات مخصوص به خود یکی از امن ترین جاها است. گرجستان یکی از کشورهایی است که افراد دوست دارند به آنجا بروند، درآنجا سرمایه گذاری کنند و این تیم من بود که چنین شرایطی را ایجاد کرد. طبیعتا تیم ها دچار تغیر می شوند و دولت ها عوض می شوند اما ملاک واقعی اصلاحات این است که نهادها پس از موسسان خود باقی بمانند و این یک موفقیت است. امری که مطمئنا در گرجستان اتفاق افتاده است.»

یورونیوز: «گفته می شود آقای ساکاشویلی قصد دارد نخست وزیر اوکراین شود. آقای یاتسنیوک باید نسبت به شما بدگمان باشد؟»

ساکاشویلی: «گوش کنید! میدانم. حدس و گمان های زیادی شنیده می شود. اما این ماهیت سیاست است. مهم این است که من اکنون یک کار بزرگ برای انجام دادن دارم. به شدت درگیر آن هستم و آنرا دوست دارم. دشوار است ولی من چالش را دوست دارم. هرچه چالش مهم تر باشد بیشتر من را تحریک می کند. اینجا کارهای زیادی هست که باید انجام داد و من زمان زیادی را باید برای آنها صرف کنم. امیدوارم زمانی برسد که اینجا در اودسا شاهد پیشرفت های چشمگیر باشیم. البته من با دولت کیف همکاری خواهم کرد زیرا بدون حمایت دولت از این برنامه اصلاحی، ما به تغییرات اساسی دست پیدا نخواهیم کرد. ما با آنها کار خواهیم کرد. ما مطمئنا از این منظر با آنها کار خواهیم کرد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش مسکو درباره حمله به بندر اودسا: اهداف نظامی اوکراین را منهدم کردیم

گروهی از نیروهای روس هوادار اوکراین به مناطق مرزی در روسیه حمله کردند

ماکرون خطاب به متحدان اوکراین: بزدلی را کنار بگذارید؛ باید با درک شرایط شجاعت داشته باشیم