بحران یونان و تناقض های باورنکردنی آن

بحران یونان و تناقض های باورنکردنی آن
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گزارش تفصیلی در حالی که در یونان به دلیل بحران مالی شدید، مردم قادر به تامین معاش روزانه خود نیز نیستند خرید محصولات لوکس و گران قیمت و همچنین میزان

آگهی

گزارش تفصیلی

در حالی که در یونان به دلیل بحران مالی شدید، مردم قادر به تامین معاش روزانه خود نیز نیستند خرید محصولات لوکس و گران قیمت و همچنین میزان پرداخت مالیات به یکباره در این کشور افزایش یافته است. علت بروز این تناقض باور نکردنی چیست؟

بطور بسیار خلاصه نگرانی از ورشکستگی بانکها، خارج شدن از منطقه یورو، تداوم سیاستهای ریاضت اقتصادی و خطر تخلیه بانکها از سپرده مشتریان، یونانی ها را مجبور کرده به دنبال راهی برای حفظ ارزش پس اندازهای مالی خود باشند.

خرید کالاهای گران قیمت با وجود فقر مالی

یونانی های نگران از آینده، به خرید لوازم خانگی گرانقیمت روی آورده اند. خرید اجاق گاز، یخچال، فریزر و هر چیز گران قیمت دیگری که بتوان ارزش مالی آن را حفظ کرد رایج شده است. آنها در این معاملات به جای پرداخت پول نقد، از کارتهای اعتباریشان استفاده می کنند. به این ترتیب در کشوری که در روزهای اخیر مبادلات تنها با پول نقد انجام می شد، به ناگاه شهروندان مشتاق به خرید با کارتهای اعتباری شده اند.

این سبک از خرید را می توان خرید از روی ترس نامید؛ این چیزیست که مردم یونان می گویند. این وضعیت سبب شده خرده فروشان امیدوار شوند که طی دو تا سه روز آینده پولی به دست آورند زیرا سرانجام مشتریانشان پس از چند ماه، خرید کردن را آغاز کرده اند.

پرداخت همه بدهی ها با وجود فقر مالی

یونانی ها در ماههای اخیر با افزایش غیرمنتظره سطح مالیاتها روبرو بودند، مکانیسمی که از سوی دولت اتخاذ شد تا بتواند پول کافی برای پرداخت حقوق کارکنان دولت و همچنین تامین بخشی از بدهی های بین المللی را فراهم کند. به این ترتیب با اتخاذ سیاستهای کنترل دارایی های مردم و با تعطیلی بانکهای یونان، از تاریخ ۲۹ ژوئن تاکنون حدود یک میلیارد یورو به خزانه دولت واریز شد.

با این وجود اکنون یونانی ها اصرار به پرداخت مالیاتها و دیگر بدهی هایشان دارند. اراده آنها به پرداخت بدهی هایشان به دولت تنها به دلیل تمایل به نشان دادن همراهی شان با آلکسیس سیپراس، نخست وزیر، نیست بلکه یونانی ها آنچه را در سال ۲۰۱۳ میلادی در قبرس روی داد به خاطر دارند یعنی زمانی را در اثر فشار طلبکاران اروپایی برای دریافت پولهای مربوط به بسته های نجات، مالیاتهای بسیار سنگینی به پول سپرده گذارانی بسته شد که پس اندازی بیش از ۱۰۰ هزار یورو در بانکها داشتند؛ موضوعی که باعث شد بسیاری از سپرده گذاران تا ۴۰ درصد از پولی را که در بانکها داشتند از دست بدهند. حال یونانی ها نگران این موضوعند و برای حفظ دارایی هایشان سعی دارند از میزان سپرده های بانکی شان بکاهند.

یونانی ها سعی دارند اشیاء با ارزش را جایگزین سپرده های بانکی کنند به همین دلیل اکنون جواهر فروشان از فروش جواهرهایشان حتی با قیمتی بیش از یک میلیون یورو نیز خودداری می کنند.

این واکنش یونانی ها به وضعیت موجود را می توان راهی برای حفظ ارزش دارایی هایشان دانست. اینها همه در کشوری انجام می شود که مردمش می توانند روزانه حداکثر تا ۶۰ یورو از دستگاههای خودپرداز دریافت کنند. البته این موضوع نیز در عمل قابل اجرا نبوده و مردم قادرند حداکثر ۵۰ یورو در روز دریافت کنند زیرا بخش عمده دستگاهها نیز فقط اسکناسهای۵۰ یورویی دارند بنابراین باید بسیار خوش شانس بود تا بتوان اسکناسی ۲۰ یورویی از دستگاهی خودپرداز دریافت کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به منابع زیر مراجعه کنید:

http://www.nytimes.com/2015/07/09/world/europe/greeks-spend-droves-afraid-losing-savings-bailout.html?_r=1

http://www.ft.com/home/europe

http://www.euronews.com/2015/07/09/greek-pm-cobbles-together-new-reform-plan-atms-only-have-cash-until-monday/

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از زمین‌خواری تا درآمد ماهانه میلیاردی از هتل؛ از فساد مالی منتسب به کاظم صدیقی چه می‌دانیم؟

بلندپروازی‌های اقتصادی و منجلاب بازار املاک چین؛ نخست‌وزیر خواهان رشد پنج درصدی است

دادگاه نیویورک ترامپ را در پرونده تخلف مالی ۳۶۴ میلیون دلار جریمه کرد