تلاشهای روشنفکران پاکستان برای مقابله با ترویج افکار افراطی اسلامی

تلاشهای روشنفکران پاکستان برای مقابله با ترویج افکار افراطی اسلامی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دانش آموزان مدرسه ای در لاهور، میزبان گوهر آفتاب نویسنده پاکستانی و کتاب تازه او هستند. کتاب مصور«نگهبان» نوشته گوهر آفتاب نویسنده ۳۱ ساله تلاشی

آگهی

دانش آموزان مدرسه ای در لاهور، میزبان گوهر آفتاب نویسنده پاکستانی و کتاب تازه او هستند. کتاب مصور«نگهبان» نوشته گوهر آفتاب نویسنده ۳۱ ساله تلاشی فرهنگی برای مقابله با تنفرپراکنی و ترویج افکار افراطی اسلامی در میان جوانان است.

این کتاب سه جلدی داستان دو جوان به نام عاصم و منیر است. آنها با انگیزه های مردم دوستانه جذب یک سازمان شبه نظامی افراطی می شوند. در حالیکه منیر دنباله روی شیوه خشونت طلبانه گروه می شود، عاصم با مخالفت با هدف های آنها از گروه جدا می شود.

گوهر آفتاب که در جوانی جذب ایده های افراطی اسلامی شده و به شبه نظامیان مسلمان کشمیر پیوسته بود معتقد است کشورش باید با جدیت بیشتری با تبلیغات طالبان مبارزه کند. او می گوید: «اگر ما به عنوان یک کشور یا ملت بااین طرز تفکر مقابله نکنیم، وضعیت کشورمان بسرعت تغییر می کند. طولی نمی کشد برای هر چیز ساده مانند اندازه ریش یا نوع شلوار جین نسبت به هم تبعیض قائل می شویم و براحتی حاضر می شویم همدیگر را بکشیم. این نتیجه منطقی این ایدئولوژی است، نتیجه پذیرفتن و کنار آمدن با این نوع تنفرپراکنی که در پاکستان و در کشورهای غربی هم وجود دارد.»

گوهر آفتاب بعدها در افکارش افراطی تجدید نظر کرد، از سازمان شبه نظامی جدا شد و برای تحصیل هنر به آمریکا رفت. کتاب او به زبان اردو ترجمه و ۱۵ هزار نسخه آن رایگان در مدارس کشور توزیع شده است. همچنین یک اپلیکیشن مخصوص برای انتشار این کتاب ساخته شده است.

یکی از مسئولان پیشین مبارزه با تروریسم در پاکستان می گوید با وجود موفقیت های نسبی ارتش در مقابله با شبه نظامیان نقش سازمانهای مدنی مهم است. اگر دولت در مبارزه با تروریسم جدی باشد و همه از آن حمایت کنند شرایط تغییر می کند. اما فعلا رویای بسیار دوری به نظر می رسد»

در همین حال سازمانهای مدنی نیز معتقدند شستشوی مغزی جوانان یکی از مهمترین ریشه های مشکلات است. ماه آوریل، یکی از فعالان مدنی شهر کراچی به ضرب گلوله شبه نظامیان افراطی کشته شد. برای بزرگداشت او ۳۰۰ هنرمند، دیوارنگاره های خشونت آمیز گروه های افراطی را با گرافیتی های صلح جویانه می پوشانند.

عادله سلیمان یکی از این هنرمندان می گوید: «دیدن این طرح ها مثل خواندن است، اگر مرتب تکرار کنی ملکه ذهن می شود بویژه برای جوانان و فرزندان ما که هر روز از خیابان می گذرند. اگر پیام نفرت بدهی، نفرت گسترده می شود. اگر پیام عشق بدهی، عشق پراکنده می شود.»

آنها امیدوارند با طرح های صلح آمیز توجه جوانان از تبلیغات گروه های افراطی و ترویج خشونت در پوشش شعارهای آزادی خواهانه دور کرده و آگاهی آنها را بالا ببرند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«تجربه مُد ووگ» در دوبی؛ معرفی طراحان نوظهور

هجوم هواداران به بریتنی اسپیرز در جریان سفر او به اسرائیل

آیا ارزش زنان در هند از گاو کمتر است؟