ویمبلدون در نیمه نهایی

ویمبلدون در نیمه نهایی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

گزارش: فرنگیس محبی

رویارویی زنان

پیش بینی بنگاه های شرط بندی که شانس بیشتر پیروزی در مسابقه اول نیمه نهایی زنان در سنترکورت ویمبلدون را به گاربینیه موگوروزا از اسپانیا در مقابل اگنیسکا رادوانسکای لهستانی داده بودند درست از آب در آمد و موگوروزا در سه ست به فینال راه یافت. موگوروزا که در ردیف بیستم رده بندی جهانی زنان قرار دارد، ثابت قدم وبا اعتماد کامل، بازی را آغاز کرد و با شکستن دو گیم رادوانسکا، نفر سیزدهم جهان، ست اول را با نتیجه ۶-۲ نصیب خود کرد. ست دوم داستان دیگری بود وکنترل گیم ها را رادوانسکا در اختیار داشت. اما تلاش او برای پیروزی کافی نبود و موگوروزا با نتیجه ۶-۲ و ۳-۶ و ۶-۳ پیروزی فوق العاده ای را به دست آورد.

موگوروزا بعد از پیروزی از شدت هیجان که نفس برای گفتگو کم می آورد، گفت که با تمام وجودش خواهان جام قهرمانی ویمبلدون است و از حالا تمام فکر و ذکرش را متوجه بازی فینال که در روز شنبه برگزار می شود، خواهد کرد. این اولین مبارزه گاربینیه موگوروزا در فینال یک گراند اسلم است.

حریف موگوروزا در فینال سرینا ویلیامز نفر اول زنان جهان از آمریکاست که می خواهد با پیروزی در ویمبلدون صاحب چهار قهرمانی گرانداسلم پی در پی باشد و همزمان قهرمان هر چهار گرانداسلم شود که در صورت موفقیت دومین بار است که به این مهم دست می یابد. سرینا که قبلا پنج بار در ویمبلدون به مقام قهرمانی رسیده، در نیمه نهایی ماریا شاراپووا قهرمان پیشین این تورنمنت و نفر چهارم جهان از روسیه را در دو ست با نتیجه ۶-۲ و ۶-۴ شکست داد و بدین ترتیب راهی هشتمین فینال ویمبلدون خود شد. در ۱۶ دیدار قبلی سرینا و شاراپووا، سرینا حتی یک بار هم شکست نخورده بود.

یک چهارم نهایی مردان

در قسمت مردان سه مدعی اصلی قهرمانی به نیمه نهایی رسیدند، نوواک جوکوویچ، راجر فدرر و اندی ماری، سه نفر اول رده بندی جهانی تنیس مردان. این سه بازیکن در مجموع ده مقام قهرمانی ویمبلدون را یدک می کشند.

راجر فدرر نفر دوم رده بندی جهانی از سوییس و صاحب هفت مقام قهرمانی ویمبلدون، در مرحله یک چهارم نهایی با سهولت از سد ژیل سیمون بازیکن فرانسوی و نفر سیزدهم جهان گذشت.

فدرر ۳۴ ساله تلاش می کند که امسال در ویمبلدون برای هشتمین بار قهرمان شود، کاری که هیچ تنیس باز مردی تاکنون موفق به انجام آن نشده است. اما او برای رسیدن به این مهم باید اول بر اندی ماری بازیکن ۲۸ ساله بریتانیایی غلبه کند. ماری، فینالیست ویمبلدون در ۲۰۱۲ و قهرمان آن در ۲۰۱۳، برای رسیدن به نیمه نهایی واسک پسپیسیل نفر پنجاه و ششم جهان از کانادا را در سه ست متوالی شکست داد. ماری که یک سال قبل از پیروزی در ویمبلدون در ۲۰۱۳ قهرمان جام آزاد آمریکا هم شده است از حمایت بی امان تماشاگران برخوردار است و مسابقه او با فدرر که او هم محبوبیت خاصی در ویمبلدون دارد بطور قطع از جذابیت و گرمی خاصی برخوردار خواهد بود.

در نیمه دیگر جدول نوواک جوکوویچ نفر اول رده بندی جهانی از صربستان و قهرمان ویمبلدون در ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴ با عبور از مارین چیلیچ قهرمان کروات، و شاگرد گوران ایوانیسویچ قهرمان پیشین ویمبلدون و یکی از محبوب ترین چهره ها در تنیس، به نیمه نهایی رسید.

از چیلیچ انتظار می رفت که مقاومت سرسختانه تری در برابر جوکوویچ از خود نشان دهد، اما جوکوویچ قهرمان صرب با این که در مسابقه قبلی خود در یک هشتم نهایی با کوین اندرسون از آفریقای جنوبی، در پنج ست طی دو روز تقلا کرده بود، توانست با قدرت برتر چیلیچ را به زانو در بیاورد.

حریف جوکوویچ در نیمه نهایی ریشار گسکه نفر بیستم رده بندی جهانی از فرانسه است که حضورش در نیمه نهایی می تواند تا حدی غیرمنتظره تلقی شود. پیش بینی میشد که نفر چهارم نیمه نهایی، استانیسلاو واورینکا نفر چهارم جهان از سوییس باشد که ماه پیش هم در رولان گاروس به قهرمانی رسیده بود.

اما نتیجه مسابقه یک چهارم نهایی برخلاف انتظار بود وریچارد گسکه توانست در پنج ست بسیار پرهیجان واورینکا را شکست دهد و خود حریف جوکوویچ در نیمه نهایی شود.

در مسابقات نیمه نهایی مردان که روز جمعه برگزار می شود فدرر و ماری فینال سال ۲۰۱۲ را تکرار خواهند کرد. آن بار پیروزی با فدرر بود اما ماری یک سال بعد با شکست دادن جوکوییچ بریتانیا را پس از ۷۷ سال بار دیگر صاحب یک قهرمان ویمبلدون کرد.

امسال برای تکرار این مهم ماری باید ابتدا فدرر را شکست دهد و سپس در فینال با برنده مسابقه جوکوویچ با گسکه روبرو شود. مسیری که طی کردنش اصلا آسان به نظر نمی آید.

جدال زنان بازیکن با برگزار کنندگان ویمبلددون

در همین حال بحث و جدال بازیکنان زن تنیس با برگزارکنندگان ویمبلدون ادامه دارد. کارولاین ووزنیاکی بازیکن دانمارکی لهستانی الاصل، قبلا گله مند شده بود که ویمبلدون برا ی بازیکنان مرد ارزش بیشتری قایل می شود، و هنگام بازی های همزمان، بازی مردان را در زمین های اصلی و مرکزی ویمبلدون جای می دهد، در حالیکه مسابقات زنان در زمین های جانبی ویمبلدون برگزار شده است. رفت و آمد و در نتیجه سرو صدا در زمین های غیر اصلی محوطه ویمبلدون زیاد است که می تواند تمرکز بازیکنان را بر هم زند. سرینا ویلیامز هم در این مورد گفت که هرسال یک بازی زنان در برابر دو بازی مردان در زمین های اصلی ویمبلدون جای داده می شوند و ما هنوز در این مورد مبارزه می کنیم و این مشکل را در تورنمنت های دیگر هم داریم. اما یک سخنگوی ویمبلدون اصرار دارد، که آنها در مورد جایگزینی مسابقات عادلانه برخورد می کنند و برای اختصاص دادن زمین های اصلی یه بازی ها، منافع تورنمت، بازیکنان و تماشاگران ویمبلدون بحصوص مخاطبان تلویزیونی در سراسر جهان در نظر گرفته می شود.

آگهی

فریادهای گوشخراش

در همین حال تنیس زنان با مشکل دیگری روبرو شده است. بعد از مسابقه یک چهارم نهایی ماریا شاراپووا و کوکو واندوی آمریکایی ، سیل شکایت تماشاچبان و مخاطبان تلویزیونی به ویمبلدون و انجمن تنیس زنان سرازیر شد. شکایت از این بود که جیغ های شاراپووا بقدری بلند و گوشخراش بوده که آنها مجبور شدند برای ادامه تماشای بازی صدای تلویزیون خود را قطع کنند. شاراپووا بهنگام زدن هر ضربه در طول کل مسابقه، ناله بسیار بلند و آزار دهنده ای برای گوش از خود سر می دهد. این ناله ماریا گاه آنقدر بلند و ادامه دار است که کوبیده شدن توپ در زمین حریف شنیده نمی شود. با این که انجمن تنیس زنان قانونی ضد ناله کردن و جیغ زدن ندارد، مسئولان آن می گویند که این مسأله برای آنان جدی است و بازیکنان می توانند فریادهای بیش از حد را با تنفس موثر و بازدم درست کنترل کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سر بابی چارلتون، اسطوره فوتبال انگلیس، در ۸۶ سالگی درگذشت

کارلوس آلکاراس با شکست نواک جوکوویچ قهرمان مسابقات تنیس ویمبلدون شد

تصاویری از حمله دسته جمعی زنبورها به مسابقه تنیس در آمریکا