شکست دردناک ماری

شکست دردناک ماری
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

گزارش از ویمبلدون: فرنگیس محبی

در اولین مسابقه نیمه نهایی مردان، سنترکورت یا زمین مرکزی ویمبلدون عرصه مبارزه نوواک جوکوویچ و ریشار گسکه بود که برای رسیدن به فینال رویاروی یکدیگر ایستادند. در یک بازی کم هیجان، تنها دوساعت و بیست و یک دقیقه نیاز بود که نوواک حریف فرانسوی خود را از سر راه بردارد.

در صورت پیروزی، ریشار گسکه، دومین فرانسوی ای می بود که در عصر جدید مسابقات تنیس یا “اوپن ارا” که از سال ۱۹۶۸ میلادی آغاز شد، به فینال ویمبلدون راه می یافت. تنها بازیکن فرانسوی که تا مرحله نهایی گراند اسلم ویمبلدون پیش رفته بود، سدریک پیولین است که در سال ۱۹۹۷، فینالیست آن دوره از مسابقات شد.

در مسابقه روز جمعه، در حالیکه نوواک ست اول را به راحتی پشت سرگذاشته بود، در ست دوم با احضار فیزیوتراب، به نظر می آمد که از ناحیه شانه چپ دچار آسیب دیدگی شده و درد می کشد. این ناراحتی هر چه بود نه تاثیری در پیشروی نوواک در این ست داشت و نه مشکلی برای پیروزی او در سه ست متوالی ۷-۶ و ۶-۴ و ۶-۴.

اگر دیدارهای قبلی این دو بازیکن تعیین کننده سرنوشت این نیمه نهایی می بود، نوواک در دوازده دیدار قبلی هم، به استثنای یک بار، حریف خود ریشار گسکه نفر بیستم جهان را شکست داده بود.
نوواک بازیکن ۲۸ ساله صرب و نفر اول تنیس مردان در جهان، پس از پایان مسابقه گفت که ناراحتی کتف چپش آنقدر مهم نیست که در فینال برای او مشکلی ایجاد کند.

گام بلند فدرر برای هشتمین قهرمانی در ویمبلدون

در دیگر دیدار مرحله نیمه نهایی، راجر فدرر سوییسی و اندی ماری از بریتانیا، نفرات دوم و سوم رده بندی جهانی، دو بازیکن مصمم، که اشتیاقشان از فشردگی رقابتشان مشهود بود پا به میدان گذاشتند.

اندی ماری در سال ۲۰۱۳ موفق شد پس از ۷۷ سال به عنوان یک بریتانیایی قهرمان ویمبلدون شود و طلسم پیروزی در این مسابقات را برای مردم کشورش بشکند. امسال هدف او افزودن به این افتخار و یک قهرمانی دیگر در پایتخت بریتانیا بود.

اما راهیابی اندی ماری به فینال یک رکورد دیگر راهم برجای می گذاشت چون برای اولین بار پس از ۱۰۹ سال، دو برادر بریتانیایی به مرحله نهایی ویمبلدون صعود می کردند. جیمی ماری برادر اندی، روز پنجشنبه در رقابت های دوبل مردان، مرحله نیمه نهایی را با پیروزی پشت سر گذاشته بود.

اما مهمتر از همه اینها، تلاش راجر فدرر برای دستیابی به هشتمین قهرمانی خود است تا نام خود را در تاریخ تنیس یک بار دیگر با شکستن رکورد پیروزی در ویمبلدون ثبت کند.

تنها یک رقابت، این دو بازیکن را دربیست و سه دیدار قبلی از هم جدا می کرد. فدرر با دوازده در برابر یازده پیروزی بر اندی ماری پیشی داشت. مهمترین دیدارهای این دو، فینال ویمبلدون در سال ۲۰۱۲ است که با پیروزی فدرر همراه بود و یک ماه بعد فینال المپیک لندن که این بار ماری طعم پیروزی را چشید. لازمه پیروزی بر فدرر برای اندی ماری، در زمانی که فدرر با قدرت کامل و با کمترین خطا در مقابلش ایستادگی می کند، حفظ خونسردی و کوشش در برگرداندن سروهای فدرر است. اندی ماری یکی از بهترین برگشت ها را در میان بازیکنان مرد دارد.

در ست اول این مسابقه نیمه نهایی، فدرر یازده بار سروِ آس زد و بیست و چهار امتیاز برنده داشت. ماری با وجودیکه تنها یک بار سرویسِ گیمش شکسته شد، نتیجه را ۷-۵ به فدرر واگذار کرد.

در ست دوم، بازی تا گیم دهم با سرویس گیم جلو رفت. در گیم دهم فدرر، در حالیکه پنج گیم در برابر چهار گیم جلو بود، چهل بر هیچ جلو افتاد و تنها به یک امتیاز دیگر نیاز داشت تا ست دوم را هم از آن خود کند. اما در مقابل چشمان نگران استفان ادبرگ مربی فدرر و آملیا موریزمو مربی ماری، ماری در طولانی ترین گیم این مسابقه مرحله نیمه نهایی، خود را از خطر رهانید. با این همه، این تلاش کافی نبود و در دو گیم بعد، فدرر توانست با ۱۷ فورهند برنده و با سروهای بی نظیرش، این ست را هم با نتیجه ۷-۵ به خود اختصاص دهد.

در ست سوم روند بازی بطور کامل همانند ست دوم بود اما این بار در گیم دهم ماری نتوانست در برابر قدرت برتر فدرر تاب بیاورد و با زدن آخرین ضربه خود به خارج از زمین بازی، ست سوم را با نتیجه ۶-۴ باخت و فدرر برای دهمین بار راهی فینال ویمبلدون شد.

سرانجام پس از دو ساعت و هفت دقیقه این راجر فدرر قهرمان قهرمانان بود که با زیرکی و تسلط کامل و زدن ضرباتی غیر قابل دفاع، بار دیگر ثابت کرد که بی جهت صاحب هفت مقام قهرمانی ویمبلدون و ۱۷ قهرمانی گرانداسلم نشده است. اندی ماری هم از سوی دیگر با ایستادگی خود تا آخرین لحظه نشان داد که قابلیت قهرمانی معتبرترین مسابقات تنیس جهان را پس از ۷۷ برای بریتانیا داشته است.

در همین حال تماشاگران حاضر در سنترکورت، جمعیتی که در محوطه ورزشگاه در تپه ای معروف به هنمن هیل گرد آمده و مسابقه را بر پرده عظیم ویدیویی تماشا می کردند و مخاطبان تلویزیون در سراسر جهان، که شاید از کیفیت اولین مسابقه مرحله نیمه نهایی کمی ناامید شده بودند، لذت و هیجانی بی نظیر را تجربه کردند.

آگهی

آنچه که فدرر و جوکوویچ، که به حق بهترین تنیس بازان مرد جهان در حال حاضر هستند، در طول این مسابقات و به ویژه در نیمه نهایی به نمایش گذاشتند نوید آن را می دهد که مسابقه فینال مردان که روز یکشنبه برگزار می شود یکی از دیدنی ترین فینال های این گراند اسلم در سال های اخیر باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نواک جوکوویچ برای دهمین بار قهرمان مسابقات گرنداسلم تنیس ملبورن شد

آزادی ستاره سابق تنیس جهان از بند؛ بوریس بکر از بریتانیا اخراج می‌شود

نواک جوکوویچ برای هفتمین بار فاتح مسابقات تنیس ویمبلدون شد