دستاوردهای اقتصادی توافقنامه هسته ای

دستاوردهای اقتصادی توافقنامه هسته ای
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گزارش تفصیلی اندکی خلاص شدن از تنگناها و فشارهای اقتصادی بدون شک کمترین انتظار ایرانیان از نتایج توافقنامه هسته ای است. آنها از سال ۲۰۰۶ میلادی

آگهی

گزارش تفصیلی

اندکی خلاص شدن از تنگناها و فشارهای اقتصادی بدون شک کمترین انتظار ایرانیان از نتایج توافقنامه هسته ای است. آنها از سال ۲۰۰۶ میلادی تاکنون تبعات سنگین ناشی از تحریم ها را در زندگی روزمره خود لمس می کنند و در صورت برداشته شدن تحریم ها، هرچند زمان بر، آینده بهتری در انتظار آنهاست. همان آینده ای که حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در پیام خود به مردم از آن سخن می گوید: «امروز، روز آغاز است. آغاز برای آینده ای بهتر برای جوانانمان، آغاز برای حرکتی سریعتر برای رشد و توسعه کشور عزیزمان، ایران.»

آزاد سازی دارایی های توقیف شده ایران در بانک ها که ارزش آن حدودا یکصد میلیارد دلار برآورد می شود، از سرگرفتن مبادلات بانکی و نیز گشایش بازار به روی سرمایه های خارجی در نهایت منافع زیادی را عاید مردم ایران خواهد کرد. گرچه آنها خوب می دانند تنها خود از این شرایط سود نخواهند برد.

یکی از مغازه داران ایرانی می گوید: « این توافق مسلما برای غربی ها هم مهم است. آنها نیز از کشور ما سود می برند ولی برای ما قطعا خیلی خوب خواهد شد.»

دیگری معتقد است: «مطمئنا می تواند شروعی دوباره باشد. مطمئنا صادرات نفت ما تغییر می کند. تمام اروپایی ها، تا آنجا که من اطلاع دارم، آمادگی دارند برای سرمایه گذاری وارد ایران شوند و ایران نیز می تواند در خارج از کشور سرمایه گذاری کند.»

به اعتقاد اقتصاددانان، یک سوم از صنایع ایران تحت تاثیر تحریم ها قرار گرفته و مبادلات اقتصادی به خصوص با اروپا ظرف چند سال گذشته به طور کلی تعطیل شده است. ایران با هشتاد میلیون جمعیت و تولید سالانه ای معادل چهارصد میلیون دلار، بزرگترین اقتصاد ی است که پس از فروپاشی شوروی سابق بار دیگر به چرخه تجارت و سیستم مالی جهان می پیوندد.

جرِمی استریچ، تحلیلگر اقتصادی در لندن، می گوید: «اگر به زودی تحریم ها نه فقط در زمینه نفتی بلکه به خصوص در بخش انرژی برداشته شود، شاهد سرازیر شدن حجم بالایی از نقدینگی به بازار داخلی ایران خواهیم بود. البته لغو مجازات ها و تحریم ها به طور بالقوه راه را بر سرمایه گذاری های خارجی هموار می کند و من فکر می کنم این مسئله بسیار مهم خواهد بود.»

مدرنیزه کردن صنعت نفت، از سرگیری صادرات و نیز نوسازی زیرساخت های اقتصادی به تقویت سرمایه گذاری ها خواهد انجامید و نقدینگی مورد نیاز ایران را فراهم خواهد کرد. سرازیر شدن سرمایه ها به این کشور قطعا از دید اسرائیل خبر خوشایندی نیست.

الداد پاردو، کارشناس مسائل ایران در اسرائیل، معتقد است: «ایران قادر خواهد بود مقادیر بیشتری نفت و گاز صادر کند و بسیاری از تحریم ها برداشته می شود. در واقع این توافق به ایران امکان می دهد ده تا پانزده سال آینده به یک قدرت هسته ای تبدیل شود.»

به نوشته روزنامه اسرائیلی هاآرتص، برخلاف آمریکا که توافق با ایران را به نفع صلح جهانی می داند، دولت اسرائیل معتقد است تقویت اقتصادی ایران که در پرتو این توافق صورت می گیرد، نه تنها به صلح کمک نمی کند بلکه یک اشتباه تاریخی است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رویارویی مستقیم نظامی با اسرائیل چه تاثیری بر زندگی شهروندان عادی ایران می‌گذارد؟

پلیس ایران دور جدید سخت‌گیری‌ها برای حجاب اجباری را آغاز کرد

ایران یک کشتی «مرتبط با اسرائیل» را در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کرد