روحانی: توافق اتمی به ضرر همسایگان ایران نیست

روحانی: توافق اتمی به ضرر همسایگان ایران نیست
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه با اشاره به توافق اتمی ایران با کشورهای پنج به علاوه یک گفت: این توافق به ضرر هیچ یک از همسایگان ایران نیست.

آقای روحانی در این رابطه گفت: “این رخداد [توافق اتمی] به ضرر هیچ یک از همسایگان و کشورهای مسلمان نخواهد بود این توهمی است که اگر ایران قدرتمند شود، پس در امور داخلی دیگران دخالت می کند، ما مداخله را ناصحیح و غلط می دانیم و معتقدیم امور هر کشور باید به دست مردم آن کشور سپرده شود. البته ما از مظلوم و ستم دیده دفاع خواهیم کرد و در مبارزه با تروریسم که خطری برای منطقه و جهان است تمام توان خود را بکار خواهیم گرفت.”

اظهارات آقای حسن روحانی در این خصوص در حالی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۲۷ تیر بر حمایت از «دوستان» جمهوری اسلامی در سوریه، یمن، بحرین، فلسطین، لبنان و عراق تأکید کرده بود.

ایران و شش قدرت جهانی روز سه‌شنبه، ۲۳ تیرماه، به توافقی جامع و نهایی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند که این امر باعث نگرانی برخی از کشورهای عرب منطقه شده‌ است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنان خود هم با اشاره به تصویب قطعنامه ۲۲۳‍۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد آن را “یک رویداد کم نظیر در تاریخ جمهوری اسلامی ایران” دانست و گفت: “ایران به دنبال اثبات حق غنی سازی بود و امروز شورای امنیت به صراحت حق غنی سازی کشور ما را پذیرفته است.”

وی در ادامه هم گفت: “اگر چه توافق ایران با کشورهای ۱+۵ برای مدت زمانی مشخص محدودیت هایی ایجاد می کند، اما بنا به اظهار نظر متخصصان لطمه ای به ادامه و پیشرفت فناوری در کشور ما نخواهد زد.”

عراقچی: هر جا قطعنامه‌ای را خلاف منافع ملی ببینیم بر اساس سیاست‌های خود رفتار می‌کنیم

در همین حال عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره اتمی ایران با تاکید بر الزام‌آور نبودن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت درباره برنامه موشکی ایران گفت که «هر جا قطعنامه‌ای را خلاف منافع ملی و عقل و منطق ببینیم بر اساس سیاست‌های خود رفتار می‌کنیم».

آقای عراقچی همچنین تاکید کرد که «در تأمین نیازهای دفاعی از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد».

معاون وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که نقض قطعنامه معادل نقض توافق نیست و نمی‌تواند منجر به بازگشت تحریم‌ها شود.

وی در عین حال اضافه کرد: همان طور که رعایت و عدم رعایت مفاد توافق تبعاتی دارد رعایت و عدم رعایت مفاد قطعنامه هم تبعاتی خواهد داشت.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت متضمن لغو تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران در برابر برخی محدودیت‌ها در یک زمان‌بندی مشخص است.

این قطعنامه که روز دوشنبه به تصویب رسید اجازه می‌دهد که تحریم‌های سازمان ملل، در صورت نقض تعهدات توافق نهایی از سوی ایران طی ۱۰ سال پیش رو، به حالت قبلی خود برگردد.

در همین حال سايت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز با انتشار يادداشتی اعلام کرده که رهبری توافق‌نامه جامعه هسته‌ای را نه تائيد و نه رد کرده و براساس «عقل جمع» تصميم خواهد گرفت.

سايت رهبر جمهوری اسلامی همچنين قدردانی خامنه‌ای از تيم مذاکره کننده هسته‌ای را مترادف با تائيد نتيجه مذاکرات و توافق‌نامه هسته‌ای ندانسته است.

اين يادداشت افزوده که رهبر جمهوری اسلامی هم‌چون آقای خمينی براساس «فرايندهای قانونی و استفاده از ظرفيت عقل جمعی» عمل می‌کند و در اين زمينه هم همين‌گونه عمل کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران درخواست رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به تهران را رد کرد

آیا از نگاه غرب میزان آمادگی ایران برای ساخت بمب هسته‌ای به سطح بحرانی رسیده است؟

واکنش ایران به گزارش آژانس درباره افزایش سرعت غنی‌سازی اورانیوم: صحبت تازه‌ای نیست