انتخابات ریاست جمهوری میانمار؛ گام بزرگ برای گذار به دموکراسی

انتخابات ریاست جمهوری میانمار؛ گام بزرگ برای گذار به دموکراسی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مردم و نیروهای سیاسی میانمار خود را برای سرنوشت ساز ترین انتخابات دهه های اخیر این کشور آماده می کنند. این در حالی است که رئیس کمیسیون ملی برگزاری

آگهی

مردم و نیروهای سیاسی میانمار خود را برای سرنوشت ساز ترین انتخابات دهه های اخیر این کشور آماده می کنند. این در حالی است که رئیس کمیسیون ملی برگزاری انتخابات، نگرانی خود را از عدم آمادگی نهادهای میانمار با شمار غیرقابل انتظار رای دهندگان اعلام کرده است.

شمارش الکترونیکی آرای بیش از سی میلیون نفر از واجدان شرایط شرکت در انتخابات آن هم در کشوری که سابقه روشنی در احترام به آرای شهروندان ندارد، بزرگترین چالش نهادهای برگزار کننده این رقابت سیاسی بی سابقه به شمار می رود.

زمان برگزاری انتخابات برای ماه نوامبر سال ۲۰۱۵ پیش بینی شده است؛ این نخستین حضور مردم پای صندوق های رای از زمان خروج نسبی نظامیان از قدرت در سال ۲۰۱۱ است. نظامیانی که به مدت نیم قرن قدرت مطلقه را در میانمار در دست داشتند.

آنگ سان سوچی

کشور میانمار در سال های گذشته همواره با یک نام تداعی می شود، آنگ سان سوچی، ناراضی سیاسی ای که ۱۵ سال از عمر خود را در حصر خانگی گذارنده است؛ بسیاری معتقدند در صورت برگزاری انتخاباتی آزاد و شفاف، اتحادیه ملی دموکراسی، حزب سیاسی خانم سوچی برنده انتخابات خواهد بود.

آنگ سان سوچی که در سال ۱۹۹۱، برنده جایزه صلح نوبل شد، تا سال ۲۰۱۰، در حبس خانگی بود. وی به دلیل ازدواج با یک تبعه خارجی و داشتن فرزندانی با ملیت بیگانه، طبق قانون اساسی میانمار، امکان نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را ندارد اما، حزب متبوعش در این انتخابات شرکت خواهد کرد.

اتحادیه ملی دموکراسی انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۰ را تحریم کرد. دولت میانمار به دلیل تخلفات گسترده در جریان برگزاری این انتخابات از سوی نهادهای ناظر بین المللی محکوم شد. با این حال خانم سوچی در انتخابات میاندوره ای سال ۲۰۱۲ به پارلمان راه یافت.

بهبود اقتصاد، وخامت وضعیت حقوق بشر

از سال ۲۰۱۱ و همزمان با خروج تدریجی و آرام نظامیان از قدرت، بسیاری از تحریم های بین المللی علیه میانمار لغو و راه شرکت های خارجی برای ورود مجدد به بازارهای این کشور باز شد.

با وجود اصلاحات سیاسی و اقتصادی، وضعیت حقوق بشر در میانمار، به ویژه موقعیت مسلمانان روهینگیا، بسیار وخیم است؛ قربانیان این اقلیت دینی که مورد آزار گسترده گروه هایی از بودائیان این کشور قرار دارند، به خصوص از انفعال خانم سوچی در برابر این بحران انسانی، گله دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نبرد با جانتا؛ تلاش شورشیان میانمار برای کنترل بر مرز مشترک این کشور و هند

دولت نظامیان میانمار ۶ سال از محکومیت حبس آنگ سان سوچی را عفو کرد؛ سوچی در بازداشت باقی می‌ماند

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است