واشنگتن: توافق محرمانه‌ای بین ایران و آژانس وجود ندارد

واشنگتن: توافق محرمانه‌ای بین ایران و آژانس وجود ندارد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری اعلام کرد که «هیچ توافق جانبی یا مخفی بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود ندارد.»

آقای کربی افزود: «تنظیمات فنی با آژانس بین المللی انرژی اتمی، روشی استاندارد است که به‌صورت علنی یا برای کشورهای دیگر منتشر نمی‌شوند اما کارشناسان ما با آن آشنا هستند و مشکلی با محتوای آن ندارند و ما خوشحال خواهیم شد اگر در جلسه محرمانه در کنگره درباره آن صحبت کنیم.»

وی ادامه داد: کنگره آنچه را ما در اختیار داریم، در اختیار دارد و همه چیزهایی را که ما درباره این توافق در اختیار داشتیم، برای کنگره فراهم کرده‌ایم و باید اشاره کنم که بیشتر این اسناد هم اکنون به‌صورت آن‌لاین در اختیار همه شما است.

رسانه‌های آمریکایی در روزهای گذشته از وجود «توافقات جانبی محرمانه» میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داده و نوشتند دست کم دو سند وجود دارد که در آنها نحوه حل مسئله ابعاد احتمالی نظامی تشریح شده است.

در همین راستا سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا هم این مسئله را تائید کرد و گفت واشنگتن هم به این اسناد دسترسی ندارد، «چراکه این مسئله‌ای بین ایران و آژانس است».

سوزان رایس گفت با این وجود مقامات آژانس در جلسات توجیهی، محتوای این اسناد را به اطلاع واشنگتن رسانده‌اند.

همچنین سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، تام کاتن نیز اخیرا اعلام کرد که از دولت آمریکا خواسته بود سازوکارهای توافق شده بین ایران و آژانس را علنا افشا کند.

در همین حال خبرگزاری فارس با اراپه گزارشی در مورد محتوای «اسناد محرمانه» مابین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشته است که «یکی از این توافقات جانبی مربوط به بازرسی از پایگاه نظامی پارچین است.»

به نوشته این خبرگزاری توافق جنبی دیگر «مربوط به این مسئله است که ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چطور موضوعات باقی‌مانده مربوط به ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران را حل و فصل کنند.»

براساس گزارش «فارس» طرح مورد توافق میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران، همچنین شامل یک بار بازدید از سایت نظامی پارچین و همچنین مصاحبه‌های احتمالی با دانشندان هسته‌ای ایرانی است.

گفتنی است ایران و کشورهای ۱+۵ در روز ۲۳ تیر ماه به یک توافق برای برنامه هسته ای دست یافتند. ساعتی پیش از اعلام رسمی جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای در وین، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که این نهاد برای حل و فصل مسئله ابعاد احتمالی، با ایران به یک «نقشه راه» دست یافته است.

سفر موگرینی به تهران، لابی «ایپک» با هدف رد توافق اتمی

در رویدادی دیگر مرتبط با توافق هسته ای ایران با شش قدرت جهانی، قرار است فدریکا موگرینی، مسؤل سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته آینده برای گفتگو با مقام‌های ایران به تهران سفر کند.

اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای با اعلام این خبر گفته خانم موگرینی روز سه‌شنبه به تهران خواهد رفت تا با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران درباره روند اجرای توافق وین گفتگو کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم موگرینی پیشاز تهران، با مقامات بلندپایه عربستان سعودی در ریاض دیدار می کند.

در تحولی دیگر نیز رویترز از بسیج نیروهای بزرگ‌ترین گروه حامی اسرائیل در آمریکا با هدف رد توافق اتمی اخیر در کنگره ایالات متحده خبر داد.

رویترز به نقل از چند مقام مسئول در سازمان «ایپک»، کمیته امور اسرائیل و آمریکا، گفته است که این گروه هفته آینده حدود «۳۰۰ لابی‌گر» را به کنگره آمریکا می‌فرستد.

آن طور که در این گزارش آمده است، «ایپک» که قرار است با کمک این لابی‌گرها و هزینه کردن ۲۰ میلیون دلار بر رای نمایندگان و سناتورهای آمریکایی اثر بگذارد برای این کار با گروه‌های هم‌سوی خود همچون گروه «شهروندان حامی ایران بدون انرژی اتمی» متحد شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روحانی: دو بار در لوزان پیام دادم میز مذاکره را ترک کنید

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند

آمریکا در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران را به اقدامات تنبیهی تهدید کرد