روحانی: دو بار در لوزان پیام دادم میز مذاکره را ترک کنید

روحانی: دو بار در لوزان پیام دادم میز مذاکره را ترک کنید
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران با تجلیل از تیم مذاکره کننده کشورش، توافق هسته ای را «رویدادی بزرگ» توصیف کرد و گفت ما مذاکرات بسیار دشواری داشتیم و بارها به تیم مذاکره کننده پیغام دادم «اگر نمی پذیرند مذاکرات را ترک کنید.»

رپیس دولت ایران که در همایش «سازمان‌های مردم‌نهاد» سخن می گفت افزود: «در طول مذاکرات ساعت‌های بسیار سختی بر ما گذشت. آقای ظریف به یاد دارد که حداقل دو بار بنده در لوزان پیغام دادم که میز مذاکره را ترک کنید و برگردید و در وین نیز بارها و بارها در حاشیه مذاکرات‌مان گفتم، اگر نمی‌پذیرند، همین امشب مذاکرات را ترک کنید و بازگردید.»

آقای روحانی در ادامه سخنان خود هم با بیان اینکه دستاوردهای توافق هسته ای بزرگ تر از مواردی است که قید می شود گفت:‌ «برخی‌ گمان می‌کنند توفیقی که در مذاکرات به دست آمده این است که حقوق هسته‌ای ایران به رسمیت شناخته شده است. این درست است اما این تنها نیست. برخی فکر می‌کنند سازمان ملل با قطعنامه ۲۲۳۱ ایران را از یک تیتر خطرناک خارج کرد. می‌گویند ۶ قطعنامه قبلی لغو شده است. این‌ها درست است ولی این پیام توافق نیست. پیامی که توافق به دنیا داشت، این است که سلاح و تهدید را برای همیشه روی زمین بگذارید. توافق این پیام را داشت که مشکل‌ترین معضلات بین‌المللی راه حلش گفتگو، مذاکره و مفاهمه است. این توافق، این پیام را به جهانیان داشت که به جای تقابل، تعامل را انتخاب کنند و البته آن پیام زیبا را داشت که دیگر یک ایرانی را تهدید نکنید.»

رپیس جمهوری ایران روز گذشته (چهارشنبه) هم توافق اتمی با گروه ۱+۵ را به پیروزی در فوتبال تشبیه کرده و گفته بود: «حتی در یک مسابقه و بازی فوتبال وقتی می‌گوییم برنده یا موفق شدیم، معنایش این است که ۳ گل زده و ۲ گل خورده‌ایم.»

مذاکرات اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی روز ۲۳ تیر ماه در وین به فرجام رسید. شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز، ۲۹ تیر، با صدور قطعنامه‌ای از توافق نهایی حاصل‌شده بین ایران و گروه ۱+۵ اعلام حمایت کرد.

روحانی: بگذاریم مردم حرف بزنند

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود هم گفت: «همه حرف ما از روز اول این بود که بگذاریم مردم حرف بزنند، بگذاریم مردم تصمیم بگیرند و ما به راستی مجری خاص مردم باشیم. مردم به خوبی می‌فهمند که چه راهی را باید انتخاب کنند، مردم به خوبی می‌دانند مصلحت آنها در چه مسیر و در چه راهی است.»

رپیس دولت یازدهم افزود: «مردم اگر ببینند مسئولین مجری مطالبات و خواست آنها هستند و در برابر ملت پاسخگو هستند، به صحنه می‌آیند، کنار نمی‌نشینند، نظاره‌گر نخواهند بود و اگر ملتی به صحنه بیاید، هیچ قدرتی نمی‌تواند برابر خواست این مردم بایستد.»

روحانی در پایان هم گفت که مردم ایران روز ۲۴ خردادماه پیام خود را رساندند که «اگر سانتریفیوژ بچرخد زندگی مردم نچرخد آن هم خواهد ایستاد و این کار اشتباه است که کسی تمام کشور و همه زندگی مردم را فقط در چرخش سانتریفیوژ ببیند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روحانی: توافق اتمی به ضرر همسایگان ایران نیست

گروسی با ابراز نگرانی از حمله احتمالی اسرائیل: بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای ایران از سر گرفته می‌شود

ایران درخواست رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به تهران را رد کرد