از خون های آلوده تا پرونده هسته ای؛ اعتراض اصولگرایان به سفر لوران فابیوس به ایران

از خون های آلوده تا پرونده هسته ای؛ اعتراض اصولگرایان به سفر لوران فابیوس به ایران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

انتشار خبر سفر قریب الوقوع لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه به ایران اعتراض گسترده بسیاری از چهره ها و رسانه های اصولگرا را برانگیخته است.

رضا تقوی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ایران، از مسئولان دولت خواست تا برای وزیر امور خارجه فرانسه که «بیشترین اذیت را به تیم دیپلماسی ما صورت داده» فرش قرمز پهن نکنند و آن هایی که در زمان تحریم ها بیشترین فشار را بر ایران وارد کرده اند باید در «ته صف قرار گیرند.»

در جریان مذاکرات هسته ای گروه ۵+۱ با ایران، گروه دیپلماتیک فرانسه به رهبری لوران فابیوس موضعی سختگیرانه نسبت به تعهدات و کاهش مجازات های ایران داشت.

پس از اعلام توافق طرفین بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در بیست و سوم تیرماه، کشورهای اروپایی تمایل خود را به از سرگیری و گسترش روابط اقتصادی با ایران اعلام کرده اند. یک هیات آلمانی به سرپرستی زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد این کشور ۵ روز پس از توافق وین، به تهران سفر کرد.

فابیوس و خون های آلوده

سفر لوران فابیوس به ایران اما پیشاپیش خشم طیف های گسترده اصولگرایان را برانگیخته است. بسیاری از رسانه های نزدیک به این جریان سیاسی و فعالان شبکه های اجتماعی، در روز های گذشته آقای فابیوس را به عنوان مسئول اصلی پرونده معروف به «خون های آلوده» و عامل ورودی بیماری ایدز به ایران معرفی کرده اند.

در دهه هفتاد هجری شمسی صدها از تن بیماران هموفیلی و تالاسمی ایران از سازمان انتقال خون ایران به دلیل استفاده از فرآورده های خونی آلوده به ویروس های اچ آی وی و هپاتیت سی شکایت کردند؛ پرونده ای که با وجود محکومیت چند مسئول دولتی، کماکان مفتوح است.

منشا آلودگی فاکتورهای خونی استفاده شده در ایران، محصولات شرکت فرانسوی مریو بوده که در سال های ۱۳۶۳و ۱۳۶۴ در اوج جنگ ایران و عراق وارد کشور شده است. شرکت مریو در همان زمان فرآورده های خونی آلوده را به عراق، آرژانتین و آلمان غربی نیز صادر کرده است. به علاوه محصولات آلوده این شرکت در فرانسه نیز استفاده شده است.

پس از افشای این رسوایی بزرگ در فرانسه در سال ۱۹۹۱، لوران فابیوس، نخست وزیر اسبق دولت فرانسوا میتران در سال های ۱۹۸۴تا ۱۹۸۶، به همراه دو وزیر کاببنه به اتهام قتل غیرعمد در دیوان دادگستری جمهوری فرانسه در سال ۱۹۹۹محاکمه شدند؛ این مرجع قضایی آقای فابیوس را تبرئه کرد. درباره شکایت ایران از فرانسه یا درخواست غرامت از مسئولان شرکت مریو، اطلاعات دقیقی وجود ندارد.

تنش داخلی بر سر گسترش روابط خارجی

سفر هفته گذشته زیگمار گابریل به ایران و طرح درخواست وی مبنی بر شناسایی موجودیت اسرائیل از سوی ایران هم با حاشیه ها و اعتراض های بسیاری همراه بود. در حالی که دولت ایران پس از چندین سال انزوای نسبی سعی می کند تا روابط خود را با کشورهای صنعتی اروپا بهبود بخشد، جریان های سیاسی محافظه کار خارج از دولت، حسن روحانی و وزرایش را به تامل بیشتر در گسترش روابط بین المللی دعوت می کنند. پس از سخنرانی رهبر ایران در نماز عید فطر و تاکید وی بر عدم تغییر سیاست منطقه ای و بین المللی ایران پس از توافق وین، به نظر می رسد نیروهای محافظه کار با توان بیشتری به خط مشی سیاست خارجی دولت حمله می کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به دلیل حمایت نظامی از روسیه و سوریه وضع کرد

معاون وزیر خارجه ایران در ابوظبی با طرف‌های اروپایی عضو برجام دیدار کرد

ایران ابراز امیدواری کرد تا ۱۹ اردیبهشت سفارت خود را در عربستان بازگشایی کند