قتل یک روزنامه نگار منتقد در مکزیک

قتل یک روزنامه نگار منتقد در مکزیک
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در پی کشف جسد روبن اسپینوزا، یکی از روزنامه نگاران مشهور مکزیکی، صدها نفر در میدان اصلی شهر مکزیکو تجمع کردند. جسد این روزنامه نگار همراه با چهار

آگهی

در پی کشف جسد روبن اسپینوزا، یکی از روزنامه نگاران مشهور مکزیکی، صدها نفر در میدان اصلی شهر مکزیکو تجمع کردند.

جسد این روزنامه نگار همراه با چهار نفر دیگر در حالی که به سر آنها شلیک شده بود، روز جمعه و در یک آپارتمان در منطقه ای در مکزیکو پیدا شده است. چهار قربانی دیگر زن و از مستاجرین آپارتمان محل زندگی این روزنامه نگار عنوان شده اند.

این روزنامه نگار در ابتدای ماه ژوئن اعلام کرده بود بارها از سوی فرماندار ایالت وراکروز که عضو حزب نهادی انقلابی است، تهدید شده است. وی گزارشهای انتقادی متعددی را در مورد این ایالت و همچنین حزب نهادی انقلابی منتشر کرده بود. خانوادۀ این روزنامه نگار در گفتگو با خبرگزاری ها اعلام کرده اند روبن اسپینوزا در پی افزایش این تهدیدها، از دو ماه پیش به اینسو در شهر مکزیکو مستقر شده بود.

در تجمعات روز یکشنبه، روزنامه نگاران و تعدادی از دانشجویان نیز حضور داشتند. یکی از روزنامه نگاران حاضر در این تجمع می گوید: «بیش از صد خبرنگار و روزنامه نگار کشته شده اند و به همین خاطر است که مکزیک دومین کشور خطرناک در دنیا برای روزنامه نگاران محسوب می شود. بدبختانه بیشتر این رونامه نگاران در ایالت وراکروز قربانی شده اند.»

یک روزنامه نگار دیگر نیز می گوید: «اگر واقعیت را بگویید آنها شما را می کشند. آنها سعی می کنند روزنامه نگاران را بخرند و در غیر اینصورت آنها را می کشند و یا ناپدید می کنند. چه کار می توانیم بکنیم، شما به من بگویید چون من نمی دانم چه کار باید کرد.»

تظاهرات کنندگان همچنین خواهان استعفای خاویر دوآرته، فرماندار ایالت وراکروز شدند.

بنا به اعلام دادستانی مکزیک، تحقیقات در این زمینه آغاز شده و ادارۀ فدرال جنایت علیه آزادی بیان نیز در این تحقیقات با دادستانی مکزیک همکاری می کند.

از سال ۲۰۰۰ به اینسو، دست کم ۱۷ خبرنگار در این ایالت به قتل رسیده اند. یازده نفر از این روزنامه نگاران طی چهار سال گذشته و در دورۀ فرمانداری خاویر دوآرته به قتل رسیده اند

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصویب کلیات لایحه «عوامل خارجی» در پارلمان گرجستان؛ اتحادیه اروپا هشدار داد

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد

معترضان اسرائیلی با بستن بزرگراهی در تل‌آویو خواستار آزادی گروگان‌های باقی مانده در غزه شدند