چهارم اوت، جشن استقلال در کرواسی و گرامیداشت یاد قربانیان در صربستان

چهارم اوت، جشن استقلال در کرواسی و گرامیداشت یاد قربانیان در صربستان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

کرواسی میزبان بزرگترین جشن ملی، روز استقلال این کشور از یوگوسلاوی سابق بود. کرواتها طی یک رژه نظامی بیست سال استقلال این کشور از یوگسلاوی را گرامی

آگهی

کرواسی میزبان بزرگترین جشن ملی، روز استقلال این کشور از یوگوسلاوی سابق بود. کرواتها طی یک رژه نظامی بیست سال استقلال این کشور از یوگسلاوی را گرامی داشتند.

این رژه نظامی در زاگرب، پایتخت کرواسی برگزار شد. رژه ای که در آن سه هزار تن از کهنه سربازان و افسران حاضر در جنگ بالکان شرکت کردند.

زوران میلانوویچ نخست وزیر کرواسی هم در این رژه نظامی سخنرانی کرد گفت استقلال کرواسی مدیون ارتش این کشور است چرا که پیروزی بیست سال پیش مرهون فداکاریهای نظامیان ارتش این کشور است.

د سال ۱۹۹۱ کرواتها از یوگسلاوی اعلام استقلال کردند اما با واکنش تند صربها مواجه شدند تنها چهار سال بعد پس از جنگی خونین توانستند استقلال کشورشان را جشن بگیرند.

بیست سال پیش کرواتها طی عملیات توفان توانستند با کمک ناتو بر ارتش یوگسلاوی فائق آیند.

هر چند در کرواسی چهارم اوت مصادف با روز بزرگ ملی این کشور شده است اما در صربستان وضع کاملا متفاوت است. صربها در این روز یاد قربانیان جنگ را گرامی می دارند و می توان گفت چهارم اوت روزی تلخ در تاریخ این کشور است.

به ادعای صربها در روزهای پایانی جنگ کرواتها بیش از ۲۵۰۰ تن از صربها را قتل عام کردند که البته نهادهای بین المللی مرگ تنها ۶۶۷ را پذیرفته اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بزرگداشت قربانیان جنگ کرواسی در زاگرب

توهین و تحقیر و بستن به تخت؛ وحشت زایمان در صربستان

تصاویری از فضای خشونت‌بار در «پورتو پرنس» هائیتی در پی گریختن هزاران زندانی