ارزهای جهانی در سال ۲۰۱۵ میلادی: قویترین ارز چیست؟

ارزهای جهانی در سال ۲۰۱۵ میلادی: قویترین ارز چیست؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در این برنامه از «مجله بازرگانی خاورمیانه» به روند معامله ارزهای جهانی و همچنین واکنش مردم امارات متحده عربی به افزایش بهای سوخت در این کشور

آگهی

در این برنامه از «مجله بازرگانی خاورمیانه» به روند معامله ارزهای جهانی و همچنین واکنش مردم امارات متحده عربی به افزایش بهای سوخت در این کشور پرداختیم.

ارزهای جهانی فراز و نشیبهای بسیاری دارند بویژه پس از تصمیم هایی که بانکهای مرکزی می گیرند، تصمیماتی که بر معاملات جهانی ارز تاثیر قابل توجهی دارد.

در زمانی که دلار همچنان به درخشش و افزایش ارزشش ادامه می دهد، یورو در حال از دست دادن ارزش خود است. یوان با وجود تمام رویدادهایی که در بازارهای چین به وقوع پیوسته، همچنان ارزشش را حفظ کرده و سعی دارد وارد سبد ارزهای جهانی شود.

وضعیت ارزهای جهانی در سال ۲۰۱۵ میلادی

در سال ۲۰۱۵ میلادی شاخص دلار آمریکا پس از تصمیمات بانک مرکزی این کشور در زمینه افزایش نرخ بهره، افزایش یافت و به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۳ میلادی تا کنون رسید. شاخص دلار از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۱۱.۷ درصد رشد داشته است.

دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی افزایش قابل توجهی داشته است البته به استثنای فرانک سوئیس که دلیل آن نیز سیاستگذاری های بانک مرکزی سوئیس در ابتدای سال جاری بوده است.

ارزش یورو در نوسان است و نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا به دلیل برنامه تسهیل کمی بانک مرکزی اروپا کاهش یافته است.

پوند استرلینگ گرچه تحت فشار است اما اخیرا با توجه به سیاست افزایش نرخ بهره بانک مرکزی انگلستان، ارزش آن حفظ شد.

یوان چین مسیر پایداری را حفظ کرده و توانسته در برابر دیگر ارزها ارزش خود را افزایش دهد.

ین ژاپن، دلار استرالیا و نیوزیلند همچنان تحت فشارند که علت آن تحولاتی است که در بازارهای جهانی طلا، نفت و نقره روی داده است.

کدام ارز به احتمال زیاد تا پایان سال قوی ترین ارز خواهد بود؟

برای آگاهی بیشتر از آنچه در بازارهای ارز جهانی روی می دهد یورونیوز با نورالدین الحموری، کارشناس بازارهای مالی از ابوظبی گفتگو کرده است.

یورونیوز: اگر فراز و فرودهای ارزهای جهانی طی یکسال اخیر را بررسی کنیم به نظر شما کدام ارز به احتمال زیاد تا پایان سال قوی ترین ارز خواهد بود؟

نورالدین الحموری: «وقایع سال جاری در تاریخ ثبت خواهد شد. پس از تصمیمات تاثیرگذاری که بانکهای مرکزی گرفتند، امسال سالی به یاد ماندنی خواهد بود. بویژه پس از آنکه بانک مرکزی سوئیس اعلام کرد ساز و کارهای حمایتی از فرانک، واحد پولی این کشور در برابر یورو را که برای ایجاد تعادل بین این دو واحد پولی وجود داشت، متوقف خواهد کرد. این موضوع باعث شد دیگر بانکهای مرکزی نیز یکی پس از دیگری سیاستگذاری های مشابهی را اتخاذ کنند. در این میان دلار آمریکا، حتی با وجود این واقعیت که اخیرا ارزش آن کمی افت پیدا کرده، همچنان پادشاه ارزها باقی مانده است و امید می رود با افزایش نرخ بهره توسط بانک فدرال همچنان بر ارزش ان افزوده شود. قویترین ارزی که به نظر می رسد از هم اکنون تا پایان سال جاری میلادی همچنان بر ارزشش افزوده شود، پوند استرلینگ است. با توجه به شواهدی که درباره افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی انگلستان در سال آینده وجود دارد، سرمایه گذاران پیش از موعد وارد عمل شده اند. درست مانند آنچه در این سال برای دلار آمریکا اتفاق افتاد و منجر شد معامله گران با توجه به افزایش نرخ بهره، به خرید دلار آمریکا روی آورند.»

یورونیوز: وضعیت یوان چین چگونه است؟ آیا با وجود اتفاقاتی که به تازگی در بازارهای چین رخ داده، یوان همچنان ارزی امن و پایدار است؟

نورالدین الحموری: «یوان چین یک ارز باز و آزاد نیست که بصورت روزانه داد و ستد شود. بانک مرکزی چین بر این ارز کنترل قابل توجهی دارد و روزانه یک حاشیه محدودی از نوسان، بین ۱ تا ۱.۵ درصد وجود دارد. این ارز نمی تواند بیش از این محدودۀ درصدی حرکت کند. علاوه بر این، چین معامله سهام با بسیاری از کشورهای جهان را شروع کرده، از جمله معاملاله با اتحادیه اروپا و برای انجام این معاملات از یوان چین استفاده می کند نه از دلار آمریکا. این کار ارزش یوان، ارز رایج این کشور را افزایش می دهد. اکنون همه منتظرند تا جلسات صندوق بین المللی پول در سپتامبر و اکتبر برگزار شود. تصمیم گیریها در این جلسات می تواند منجر شود که یوان چین به سبد ارزهای جهان بپیوندد. در سالهای پیش رو یوان چین ممکن است همان ارزشی را بیابد که دلار آمریکا دارد و به ارز ذخیره تبدیل شود.*

واکنش ساکنان امارات متحده عربی به افزایش بهای سوخت در این کشور

دولت امارات متحده عربی برای صرفه جویی در بودجه عمومی، یارانه سوخت را حذف و نرخ سوخت را در این کشور به قیمتهای جهانی نزدیک کرده است. این کار باعث افزایش قیمت بنزین به میزان ۲۴ درصد شده است. وزیر انرژی امارات متحده عربی معتقد است این تصمیم برای حمایت از اقتصاد این کشور اتخاذ شده است.

آگهی

ساکنان امارات متحده خرید بنزین و دیگر مشتقات نفتی را از ابتدای ماه اوت با قیمتهای جدید آغاز کرده اند. درمجموع بنا بر سیاست جدید، بهای یک لیتر بنزین به میزان ۲۴ درصد افزایش یافته و از ۱.۷۲ درهم به ۲.۱۴ درهم رسیده است. بهای هر لیتر دیزل نیز به میزان ۲۹ درصد افزایش یافته و از ۲.۰۵ درهم به ۲.۹۰ درهم افزایش یافته است.

ریتا دل پرته، خبرنگار یورونیوز در دبی در اولین روز افزایش قیمتها با مردم گفتگو کرده است.

یکی از ساکنان فرانسوی زبان دبی می گوید: «برای مهاجران، این قیمت همچنان مقرون به صرفه است. البته برای پاکستانی ها و هندی ها نمی دانم.»

دیگری می گوید: «ما در دبی مالیات بر فروش، مالیات بر ارزش افزوده یا چیزی مشابه آنها نمی پردازیم. بنابراین فکر می کنم این افزایش قیمت مناسب است.»

و یکی از اهالی بومی این کشور می گوید: «در عربستان سعودی آب گران است اما بهای سوخت بسیار ارزان است. اینجا آب ارزان است اما بهای سوخت گران.»

آگهی

در بسیاری از گزارشها به این موضوع اشاره شده است که کویت و عربستان سعودی احتمالا تصمیمات مشابهی اتخاذ خواهند کرد.

به گفته خبرنگار یورونیوز، این حرکت دولت با هدف حمایت از اقتصاد امارات متحده عربی انجام شده است. کاهش بهای نفت، درآمدهای دولت را در سراسر منطقه خلیج فارس کم می کند. پیش بینی صندوق بین المللی پول برای سال ۲۰۱۵ میلادی کسری بودجه برای این کشور بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگاهی به رویدادهای اقتصادی مهم در سال ۲۰۱۵ و چشم انداز بازارها برای سال آینده

وضعیت آشفته بازارهای سهام و نفت در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا

گمانه زنی درمورد قیمت نفت پس از نشست اوپک