اعلام آمادگی رفسنجانی برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان

اعلام آمادگی رفسنجانی برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

اکبر هاشمی رفسنجانی آمادگی خود را برای نامزدی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری اعلام کرده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گویی با هفته نامه طلوع صبح گفته است: «من در مجلس نمی توانم شرکت کنم، ولی بنا دارم در خبرگان شرکت کنم.»

آقای رفسنجانی در این مصاحبه، انتخابات اسفندماه مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را «جزو مهمترین انتخابات ایران» توصیف کرده است.

آقای رفسنجانی ۸۱ ساله که از زمان انقلاب تا کنون همواره یکی از شخصیت های قدرتمند جمهوری اسلامی بوده با دعوت گروه های مختلف به شرکت در این دو انتخابات گفته است: «کسانی که خود را صالح می دانند، نامزد شوند و اگر در آن سطح نیستند، برای رأی دادن بیایند؛ اینجا بسیار مهم است و نتیجه اش هم به همه ایرانی ها بر می گردد؛ این گونه نیست که یک عده ببرند و یک عده ببازند. نتیجه مثبت و منفی اش به همه برمی گردد؛ لذا خوب است که همه کسانی که احساس ملی گرایی دارند یا اسلامی و یا انقلابی هستند و هر چه که هستند و یا هر سه هستند، بیایند و در انتخابات شرکت کنند و بی تفاوت نباشند.»

رضا علیجانی، تحلیلگر مسائل سیاسی ایران درباره اهمیت حضور هاشمی رفسنجانی در این انتخابات به یورونیوز گفت: «مجلس خبرگان از یکی از کم اثرترین نهادهای جمهوری اسلامی در حال تبدیل شدن به یکی از موثرترین نهادها است. مجلس خبرگان بعدی ممکن است عهده دار انتخاب رهبر آینده باشد که خود یکی از مهمترین فرصت های اصلاح در جمهوری اسلامی است و آقای رفسنجانی با توجه به نزدیکی به رهبر اول و دوری از رهبر دوم، به اهمیت این مساله کاملا آگاه است.»

آقای علیجانی درباره امکان تغییر در ترکیب مجلس خبرگان رهبری در انتخابات آینده گفت: «روحانیون جوان و میانسالِ دارای اندیشه های رفورمیستی برای ورود به این مجلس باید امتحان اجتهاد بدهند که خود یک ریسک برای آن ها است؛ در صورت قبولی، یک جهش به سوی آیت الله شدن است که یک مرحله مهم در سلسله مراتب روحانیت به شمار می رود و در صورت رد شدن، یک نقطه منفی برای آن ها محسوب می شود. درباره نظارت شورای نگهبان باید گفت که اهمیت نقش مجلس خبرگان بعدی و همچنین نحوه انتخاب آیت الله یزدی به ریاست این مجلس در اسفندماه سال گذشته نشان می دهد که جریان های حاکم و به ویژه بیت [رهبری] می خواهند هدایت این مجلس را به طور کامل در دست داشته باشند. با این حال حذف روحانیون سنتی که نفوذ تاریخی در شهرهای بزرگ و کوچک دارند، کم هزینه نخواهد بود. به علاوه تجمیع دو انتخابات باعث می شود که میزان مشارکت بالا برود. به هر حال، ورود گروهی از روحانیون میانسال با اندیشه های اصلاح طلبانه به مجلس خبرگان می تواند تاثیرگذار باشد. شواهد کنونی نشان می دهد که در ماه های آینده شاهد رقابتی جدی در این میان باشیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟

ادعای مقام ایرانی: سفیر سوئیس در شب حمله به اسرائیل به‌جای وزارت خارجه به سپاه احضار شد

ایران و اسرائیل؛ چگونه دو کشور متحد به دشمنان قسم‌خورده تبدیل شدند؟