افتتاح کانال جدید سوئز با هدف احیای اقتصاد بیمار مصر

افتتاح کانال جدید سوئز با هدف احیای اقتصاد بیمار مصر
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گزارش تفصیلی پروژه توسعه کانال سوئز، طرحی است عظیم که نشان از بلند پروازی های اقتصادی و نیز مشکلات امنیتی مصر دارد. گسترش صنعت توسعه حمل و نقل

آگهی

گزارش تفصیلی

پروژه توسعه کانال سوئز، طرحی است عظیم که نشان از بلند پروازی های اقتصادی و نیز مشکلات امنیتی مصر دارد.

گسترش صنعت توسعه حمل و نقل دریایی بدون شک برای کشوری که پس از سقوط حسنی مبارک در سال ۲۰۱۱ درگیر مشکلات متعدد اقتصادی و نیز تنش های سیاسی و امنیتی است، می تواند دستاورد بزرگی به حساب آید.

اینها دلایلی است که عبدالفتاح السیسی را بر آن داشت تا با ایده ساخت «مصر نوین»، طرح احداث کانال جدید سوئز را به عنوان یکی از برنامه شاخص دوران ریاست جمهوری خود به مرحله اجرا درآورد.

برای بسیاری از مردم مصر این پروژه یک افتخار ملی محسوب می شود. یکی از اهالی این کشور می گوید: «این برای ما یک وظیفه ملی بود. همه حاضر بودند پول، وقت و هرآنچه در اختیار دارند را برای کشورشان هزینه کنند. چنین پروژه ای باید با پول مردم مصر ساخته می شد و نه با سرمایه خارجی یا بانک جهانی.»

این شاهراه بزرگ شناخته شده آبی که دریای سرخ را به مدیترانه متصل می کند برای نخستین بار در سال ۱۸۶۹ مورد بهره برداری قرار گرفت. در سال ۱۹۵۶ جمال عبدالناصر، رئیس جمهوری وقت مصر این کانال را که تا قبل از آن توسط بریتانیا و فرانسه اداره می شد، ملی اعلام کرد.

با اعلام ملی شدن این کانال، تنش میان مصر و دولت های فرانسه و بریتانیا بالا گرفت. آنچه به نام بحران سوئز شهرت یافت با اشغال بخشی از خاک مصر توسط نیروهای انگلیسی، فرانسوی و اسرائیلی همراه شد.

پس از ملی شدن کانال سوئز این آبراه یکصد و نود و دو کیلومتری به یکی از شاهرگ های حیاتی اقتصاد مصر تبدیل شد. قاهره امیدوار است با طرح توسعه این کانال، ظرفیت حمل و نقل دریایی در آن به دو برابر افزایش یابد. علاوه بر این، با توجه به دو طرفه شدن مسیر تردد در کانال، مدت زمان عبور از آن از بیست و دو ساعت به یازده ساعت کاهش خواهد یافت.

درآمد سالانه مصر از کانال سوئز در حال حاضر چهار و نیم میلیارد یورو برآورد شده و طراحان این پروژه تخمین می زنند این رقم تا سال ۲۰۲۳ به یازده میلیارد و هفتصد میلیون یورو افزایش پیدا کند.

السیسی با الگوبرداری از طرح جمال عبدالناصر قصد دارد با توسعه کانال سوئز، اقتصاد کشورش را که پس از چهار سال تنش سیاسی در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار دارد، باردیگر احیا کند.

این مسئله با توجه به کاهش چشمگیر درآمد حاصل از صنعت گردشگری در مصر برای این کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.

با اینحال رکود ایجاد شده در بخش حمل و نقل دریایی از سال ۲۰۰۸ تاکنون ممکن است دستاوردها و نتایج پیش بینی شده در این طرح را با محدودیت هایی مواجه سازد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشتی باری غول پیکر کانال سوئز را مسدود کرد

پیمان ۴۰ ساله کمپ دیوید؛ اگر مصر تهدید به لغو توافقنامه صلح با اسرائیل را عملی کند چه می‌شود؟

توزیع آرد در بین رای‌دهندگان؛ چالش‌های سیسی برای سومین پیروزی در انتخابات مصر کدامند؟