بازرگان ایرانی در دوبی: اجرای توافق هسته ای مشکلات موجود را حل می کند

بازرگان ایرانی در دوبی: اجرای توافق هسته ای مشکلات موجود را حل می کند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

نادر قادسی یک بازرگان فعال ایرانی است که در دوبی زندگی می کند. او موسس شرکتی است که تهیه کننده تجهیزات فنی برای صنایع و تاسیسات نفت و گاز است و شرکت او تا کنون مشمول تحریم ها علیه ایران نبوده است. با این حال او درباره وضعیت در حال تحول کنونی دیدگاه های معینی دارد.

این بازرگان ایرانی در گفتگو با گزارشگر یورونیوز در دوبی می گوید: “برای درک این مسئله که تجارت و زندگی در دوبی چگونه تحت تاثیر تحریم ها قرار گرفته، ابتدا باید بدانید چرا من ۱۸ سال قبل به دوبی آمدم. دو عامل اساسی در این رابطه وجود داشت: یکی اینکه دوبی و حکومت امارات متحده عربی زیرساخت های بسیار نیرومندی برای کسب و کار در همه شرایط فراهم کرده اند. و دوم اینکه خوشبختانه حکومت امارات و شهر دوبی حامیان خوبی برای بازرگانی قانونی و مشروع با ایران بوده اند.”

نادر قادسی می افزاید: “هر کس می داند که در ارتباط با ۱۸ میلیون نفر جمعیتی که به طور دائم بین ایران و دوبی در رفت و آمد هستند، تجارت قانونی و مشروعی معادل میلیارد ها دلار شامل مواد غذایی، پارچه و دیگر انواع کالاهای مصرفی در جریان است. بنابراین علت اینکه من اینجا هستم، وجود تسهیلات بیشتر برای تجارت در منطقه است.”

این بازرگان موفق ایرانی در پاسخ به این پرسش یورونیوز که تحریم ها چگونه بر کسب و کار مردم تاثیر گذاشته است می گوید: “سه دسته مشکل وجود دارد: اول مشکل نقل و انتقال پول از طریق بانک ها و امکانات معمول پرداخت، که تقریبا به حال توقف درآمده است. مسئله دوم هرچه محدودتر شدن فهرست کالاهایی است که تبادل آنها با ایران امکان پذیر است. این فهرست نه فقط در مورد مواد حساس مربوط به صنعت هسته ای و از این قبیل، بلکه در مورد بسیاری کالاهای دیگر نیز هرچه محدود شده و روز به روز کالاهای بیشتری از این فهرست کنار گذاشته شده است. و مشکل سوم چیزی است که در اینجا و بین ایرانیان «رعایت بیش از حد» نام گرفته و این بدان معناست که مردم حتی برای تجارت کالاهایی که هنوز مجاز و قانونی است، تنها به خاطر اینکه نام ایران روی آن است و حس منفی ایجاد می کند زحمت نزدیک شدن به آن را به خود نمی دهند.”

نادر قادسی می گوید: “بنابراین فکر می کنم بر اساس توافق جامع هسته ای، زمانی که این توافق به اجرا درآید، مشکل انتقال پول حل خواهد شد. در مورد فهرست کالاهای مجاز نیز حدس می زنم که اکنون مسئله بسیار ساده تر شده زیرا مردم با دیدن چشم انداز تحولات مثبت، سعی می کنند با سهولت بیشتری به آن برخورد کنند. و مشکلی که ضربه بزرگی به ما زده، یعنی به ایرانیان سراسر جهان در داخل و خارج از ایران، همین مسئله «رعایت بیش از حد» است که امیدوارم زودتر از هر مسئله دیگری رفع شود.”

این بازرگان ایرانی در مورد نحوه حل شدن این مسئله برای مردم می گوید: “رفع این مشکل زمانی است که مردمی که تا کنون خود را نسبت به یک تابوی تجاری در ارتباط با ایران دور نگاه داشته بودند، با خود می گویند که خوب، اکنون که همه قدرت های بزرگ جهان با ایران به توافق رسیده اند، چرا باید ما خود را از چنین بازار عظیمی دور نگهداریم؟”

نادر قادسی اضافه می کند: “مردم ایران در داخل کشور آغوش خود را به روی همه بازرگانان و صاحبان کسب و کار در سراسر جهان که مایل به تعامل و تجارت با ایران و ایرانیان باشند، باز خواهند کرد.”

گزارشگر یورونیوز در دوبی می گوید: البته باید در نظر گرفت که نتایج توافق جامع هسته ای ایران بلافاصله احساس نخواهد شد و بازرگانان و تجاری مانند نادر قادسی ناگزیرند چند ماه دیگر نیز در انتظار باشند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر وضع تحریم‌های جدید علیه ایران به توافق رسیدند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟

ادعای مقام ایرانی: سفیر سوئیس در شب حمله به اسرائیل به‌جای وزارت خارجه به سپاه احضار شد