چشم انداز آینده کوبا پس از عادی سازی روابط با آمریکا

چشم انداز آینده کوبا پس از عادی سازی روابط با آمریکا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گزارش تفصیلی پس از آب شدن یخ روابط میان واشنگتن و هاوانا، مردم کوبا اینک چشم انداز آینده کشورشان را در پرتو این رابطه جستجو می کنند. بسیاری از آنها

آگهی

گزارش تفصیلی

پس از آب شدن یخ روابط میان واشنگتن و هاوانا، مردم کوبا اینک چشم انداز آینده کشورشان را در پرتو این رابطه جستجو می کنند. بسیاری از آنها اطمینان دارند تحولات اخیر منشا تغییرات مثبتی خواهد شد که بازگشایی سفارتخانه های آمریکا و کوبا در پایتخت های دو کشور به عنوان یکی از بارزترین نشانه های آن تلقی می شود.

یکی از ساکنان کوبا می گوید: «پس از این همه سال، کوبا و آمریکا با هم ارتباط برقرار کرده اند و این امتیازی است برای خانواده ها. آنهایی که اقوامی در آمریکا دارند و بالعکس.»

با این وجود بسیاری از مسائل از جمله اصلاحات دمکراتیک هنوز در جزیره کوبا حل نشده است. گروه های اپوزیسیون معتقدند که به رغم فشار آمریکا برای بهبود وضعیت حقوق بشر در کوبا، سرکوب ناراضیان در این کشور همچنان ادامه دارد.

سخنگوی کمیسیون ملی آشتی و حقوق بشر در کوبا می گوید: «ما خیلی امیدوار نیستیم و فکر نمی کنم پس از برقراری رابطه، از چنین دولتی بتوان انتظار فوق العاده ای داشت. زیرا دولت کوبا از اجرای اصلاحات فوری در زمینه حقوق مدنی و سیاسی که کشور در عرصه های مختلف از جمله اقتصاد، جامعه و حتی فرهنگ به آن نیاز دارد، سرباز می زند.»

اِلادیو آگیلار هفتاد و هشت ساله به نسلی تعلق دارد که با تهاجم نظامی ناموفق آمریکایی ها در خلیج خوک ها مقابله کرده است. او می گوید عادی سازی روابط با همسایه قدرتمند کوبا پایانی بر آرمان های انقلابی در این کشور نخواهد بود: «شاید به نظر بعضی ها که رویا پرداز یا سطحی نگرند، این پایان سوسیالیسم باشد. آنها فکر می کنند با عوض شدن نسل، دیگر خبری از سوسیالیسم نباشد اما اینطور نیست.»

جدا از مسائل ایدئولوژیک، بسیاری ها امیدوارند تحریم های آمریکا به زودی برداشته شود. بر اساس گزارشی که دولت کوبا سال گذشته منتشر کرد تحریم های آمریکا از سال ۱۹۶۲ مستقیما بیش از هزار و دویست میلیارد دلار خسارت به اقتصاد کوبا وارد کرده است.

مانوئل یپه دبیر جنبش صلح کوبا معتقد است: «مجازات های اعمال شده از سوی آمریکا چیزی بیشتر از تحریم بوده است. آنها بسیار سخت، پیچیده و ظالمانه بودند و موانع دشواری بر سر راه توسعه و پیشرفت کشور در بخش های آموزش، فرهنگ، ورزش و دیگر زمینه ها ایجاد کردند.»

در حالی که بسیاری از مردم کوبا خود را برای پشت سرگذاشتن دوران بسیار سخت گذشته آماده می کنند، عده ای از آنها روز پنجشنبه با حضور در مراسم فرهنگی و کنسرت های موسیقی، هشتاد و نهمین سالگرد تولد فیدل کاسترو را جشن گرفتند. رهبری که پس از انقلاب، چهل و هشت سال زمام قدرت را در کوبا در دست داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کوبایی‌ها چگونه برای جنگ در اوکراین به استخدام روسیه درمی‌آیند؟

استخدام نیرو برای جنگ علیه اوکراین؛ کوبا از کشف یک شبکه قاچاق انسان به روسیه خبر داد

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد