رهبر جمهوری اسلامی ایران: اجازه نفوذ به آمریکایی ها نمی دهیم

رهبر جمهوری اسلامی ایران: اجازه نفوذ به آمریکایی ها نمی دهیم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۲۶ مردادماه طی سخنانی در دیدار با شرکت کنندگان در اجلاس اتحادیه رادیو تلویزین های اسلامی بر مبارزه علیه هرگونه نفوذ آمریکا در ایران تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آقای خامنه ای، او در بخشی از سخنان خود گفت: “ایالات متحده در صدد نفوذ دهها ساله در منطقه و بازسازی آبروی از دست رفته خویش است. آمریکایی ها می خواهند از توافقی که هنوز نه در ایران و نه در امریکا تکلیفش و رد یا قبول شدنش معلوم نیست، وسیله ای برای نفوذ در ایران بسازند اما ما این راه را قاطعانه بسته ایم و با همه توان بالای خود، اجازه نفوذ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و یا حضور سیاسی در ایران را به امریکایی ها نمی دهیم.” این اولین بار پس از توافق هسته ای ۲۳ تیرماه بین ایران و شش قدرت بزرگ جهانی است که رهبر جمهوری اسلامی با صراحت رد یا قبول شدن این توافق را زیر سئوال می برد و آن را از نظر آمریکا وسیله ای برای نفوذ در ایران ارزیابی می کند.

آقای خامنه ای همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی گفت: “ایران، از مقاومت در منطقه از جمله مقاومت فلسطین کاملاً دفاع می کند و از هرکسی که با اسرائیل مبارزه می کند و رژیم صهیونیستی را می کوبد حمایت خواهد کرد.”

بیان این مواضع تند علیه آمریکا و اسرائیل پس از دستیابی به توافق هسته ای و از سوی رهبر ایران، درحالی صورت می گیرد که این روزها مخالفان سرسخت توافق هسته ای در کنگره آمریکا و در دولت بنیامین نتانیاهو در اسرائیل، در توضیح دلایل خود برای مخالفت با توافق هسته ای و سرزنش باراک اوباما در حمایت از آن، به دشمنی دوامدار جمهوری اسلامی با آمریکا و اسرائیل و مواضعی از این دست استناد می کنند.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، روز دوشنبه ۱۹ مردادماه در مصاحبه ای که ضمن آن به چند پرسش جوانان ایرانی و اسرائیلی پاسخ می داد از جمله گفت: “در ایران باید گذاری صورت گیرد، حتی اگر تدریجی باشد. یعنی گذاری که در جریان آن درک شود که شعار مرگ بر آمریکا و انکار هولوکاست توسط رهبران ایران و تهدید اسرائیل به نابودی و دادن سلاح به حزب الله، یعنی گروهی که در فهرست تروریستی قرار دارد و کارهای دیگری از این نمونه، در چشم بخش غالب جهانیان از ایران کشوری طرد شده می سازد.”

مهران براتی تحلیلگر مسائل ایران در گفتگو با یورونیوز سخنان امروز آقای خامنه ای را ناشی از نگرانی از عواقب و پیامدهای توافق هسته ای در همه زمینه ها می داند و می گوید: “این نگرانی بویژه در این رابطه می تواند باشد که اکنون سرمایه گذاران مختلف از سراسر دنیا اظهار آمادگی کرده اند که می خواهند در صنایع و اقتصاد ایران سرمایه گذاری کنند. این گشایش اقتصادی به معنای این خواهد بود که دست انحصارات مختلف داخلی در تجارت و تولید قطع می شود. این همچنین باعث می شود که احتمالا بخش جوان و کارآفرین اقتصاد ایران همدستانی بین سرمایه گذاران خارجی پیدا کند و بخش های مدرن ایجاد شود و در این بخش های مدرن و جدید دیگر امکان نفوذ سپاهیان و انحصارطلبان نخواهد بود و این به سهم خود عواقب سیاسی خواهد داشت. یعنی گشایش سیاسی همراه و هماهنگ با آن لازم خواهد بود. این ها مسائلی است که آقای خامنه ای می خواهد از حالا پیش گیری کند و آنچه می گوید نگرانی از آینده است.”

یکی از استدلال هایی که مخالفان توافق جامع هسته ای در کنگره آمریکا و بویژه در حزب جمهوری خواه بر آن تاکید می کنند این نکته است که مجریان توافق در ایران روشن و مشخص نیستند و روی آنها نمی توان حساب کرد.

مهران براتی سخنان امروز آقای خامنه ای را به سود این استدلال و موجب تضعیف مواضع دولت روحانی می داند و به یورونیوز می گوید: “آقای خامنه ای در حقیقت به شکلی علیه سیاست ها و تصوراتی که آقای روحانی مطرح کرده اعلان جنگ می کند. یعنی فکر اینکه یک نوع اتحاد و اتفاقی میان اصلاح طلبان و اعتدالیون به وجود آید. حال باید دید که آقای روحانی چه پاسخی برای این مسئله دارد و آیا توازن نیروهای سیاسی داخلی آنطور هست که آقای خامنه ای بتواند نظرش را پیش ببرد، یا ایشان چون در موضع ضعف قرار گرفته بویژه این حمله و یورش به پیش را آغاز کرده است؟ در هر صورت تمامی مذاکرات هسته ای و نتایج مرحله به مرحله آن با توافق ایشان انجام گرفته ولی ایشان هیچگاه جرات سیاسی لازم را نداشته که عواقب آنچه قبول کرده اند را هم بپذیرند. آقای خامنه ای چون حدس می زند که در کنگره آمریکا این طرح رد خواهد شد، یک چنین مسئله ای را هم برای ایران در نظر گرفته که احتمالا توافقنامه را به مجلس ببرد و در آنجا رد شود و ایشان در پایان بگوید من تصمیم گرفتم و نمایندگان من رد کردند. در این نشانی از بصیرت سیاسی نیست. به نظر می رسد هنوز مرحله انقلاب در سر ایشان تمام نشده و انقلاب اسلامی بعد از ۳۷ سال هنوز برای ایشان ادامه دارد.”

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود