چرا داعش هنوز شکست نخورده است؟

چرا داعش هنوز شکست نخورده است؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied
آگهی

بیش از دو سال از تشکیل رسمی گروه دولت اسلامی در عراق و شام (داعش) می‌گذرد. با وجود بمباران هوایی مداوم ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا، حملات ارتش‌های عراق و سوریه و دیگر نیروهای مسلح این کشور، درگیری داعش و دیگر گروه ‌های مخالف در سوریه و همچنین حمایت آشکار و مستقیم ایران از جنگ علیه داعش،‌ این گروه کماکان بخش‌های قابل توجهی از خاک کشورهای عراق و سوریه را کنترل می‌کند.

در بیست و پنجمین برنامه «همراه با یورونیوز» دیدگاه های مخاطبان بخش فارسی شبکه یورونیوز را با آقای علی صدرزاده، تحلیلگر و کارشناس مسائل خاورمیانه در میان گذاشتیم.

نبرد با داعش؛ وجود اراده، فقدان استراتژی و تاکتیک

علی صدرزاده، تحلیلگر و کارشناس مسائل خاورمیانه، در پاسخ به دیدگاه بسیاری از کاربران یورونیوز که چالش اساسی مبارزه با داعش را فقدان اراده برای از بین بردن این گروه دانسته بودند، این نظر را رد کرد و گفت:« این اراده در برخی گروه ها و کشورها وجود دارد اما شاید هنوز قادر به از بین بردن داعش نیستند.»

وی در توضیح این ناتوانی گفت :«علت اینکه قادر نیستند بسیار متفاوت است. آمریکایی ها بی میل نیستند که داعش را شکست دهند اما داعش را نمی توان تنها با نیروی هوایی از بین برد. این ماجرا در افغانستان هم بود و نشان داد که نیاز به یک نیروی زمینی هم وجود دارد. در تجربه های دیگر هم ثابت شد که نیروی هوایی تنها می تواند کمک کننده پیشرفت های نیروهای زمینی باشد.»

وی تاکید کرد که در حال حاضر نیروی زمینی زیادی در عراق وجود ندارد و درست است که ارتش عراق و نیروهای بسیجی شیعه عراقی را داریم اما این ها متفاوت عمل می کنند.

آقای صدرزاده به نبود اتحاد بین جنگجویان شیعه و نیروهای آمریکایی هم اشاره کرد و گفت: «ارتش عراق کارایی لازم را ندارد به خصوص اینکه در این ارتش فساد زیاد است. ساختار ارتش طایفه ای است و در رده های بالای آن تنها از شیعیان استفاده شده است.»

این تحلیگر ساکن فرانکفورت داعش را تنها یک گروه اسلامی ندانست و گفت: «داعش ائتلافی بین افسران سابق رژیم بعثی و نیروهای اسلامگرای سلفی به همراه برخی از قبایل ناراضی از حکومت مرکزی بغداد است. یعنی در برخی از مناطق سنی نشین عراق بخشی از مردم هم با داعش همراه هستند و در جنگ علیه این گروه شرکت نمی کنند.»

وی افزود: «علاوه بر این، سیاست های متناقضی که در منطقه بین ایران، عربستان، ترکیه و قطر وجود دارد این بحران را تشدید کرده است.»

وی مجموعه این عوامل را باعث پابرجا ماندن داعش عنوان کرد و گفت: «داعش یک تفاوت با القاعده دارد. داعش نام خود را خلافت گذاشته است. القاعده هیچ وقت دنبال سرزمین نبوده است. القاعده در کوه های افغانستان و مناطق دیگر پنهان بوده و عملیات تروریستی در سراسر دنیا انجام می داده است. اما داعش مدعی است که می خواهد خلافت اسلامی را برپا دارد. بنابراین خلافت با سرزمین معنا پیدا می کند.»

تبلیغ سبعیت تاثیر بیشتری از اعمال خشونت دارد

بخش دیگر این گفت و گو درباره ابعاد خشونت داعش بود که آقای صدرزداده با استراتژیک توصیف کردن سیاست «نمایش خشونت داعش» گفت: «ابعاد خشونتی که ما از داعش در فضای اینترنت و شبکه های اجتماعی می بینیم به مراتب بیشتر از ابعاد واقعی آن است. آنقدر این گروه توانسته است در فضای اینترنت ترس و وحشت ایجاد کند که بسیاری این ها را شکست ناپذیر می پندارند.»

وی تاکید کرد: «آنها از وسایل ارتباطاتی جدید به صورت حرفه ای استفاده می کنند. بنابراین نباید فراموش کرد که این جنگ یک جنگ تبلیغاتی هم است و نسبت به خشونت داعش باید واقع بین تر بود.»

بخش دیگر این گفت و گو به ایدئولوژی داعش مربوط بود. آقای صدرزاده با تاکید بر لزوم بررسی دلایل جذابیت این ایدئولوژی از جوانب مختلف گفت: «یک بخش از تفکر داعش به ایدئولوژی اسلامی و تفکر این افراد از فرهنگ اسلام و سلفیسم [سلفی گری] برمی گردد که با آنچه که حکومت عربستان سعودی و حتی بخشی از تندروهای ایران عقیده دارند، تفاوت چندانی وجود ندارد.»

وی افزود: «بخش دوم ایدئولوژی این افراد ادعای آنها در مبارزه با غرب است. یعنی با وجود آنکه بسیاری از کشورهای منطقه قوانین اسلامی را اجرا می کنند اما ضدیتی با غرب ندارند.»

آقای صدرزاده بخش سوم توان نظری داعش را در جذب نیرو از میان جوانان اروپایی توصیف کرد و گفت: «بخش سوم را می توان ایدئولوژی جوانان حومه (بانلیو) نامید؛ داعش قدرت جذب جوانان [قشرهای] به حاشیه رانده شده مناطق کمتر توسعه یافته شهرهای اروپایی را دارد.» وی بخش سوم را به داعش مرتبط ندانست و گفت: «اینکه چرا یک جوان فرانسوی که در این کشور به دنیا آمده و بزرگ شده است به یکباره به داعش می پیوندد را باید در مسائل روانی، اقتصادی و اجتماعی جوامع غربی جست و جو کرد. این محصول جامعه غربی است. بنابراین باید روانشناسان و جامعه شناسان غربی به این موضوع پاسخ دهند.»

دیدگاه های مخاطبان

هادی مظفری از مخاطبان یورونیوز از ولایت بامیان از شرکت کننده ها در برنامه یورونیوز بود. وی درباره نفوذ داعش در عراق و سوریه گفت: «حضور داعش در سوریه و عراق با یکدیگر فرق دارد. داعش در سوریه بسیار موفق بوده است. چراکه اکثر مردم سوریه سنی مذهب هستند اما در عراق ماجرا تفاوت دارد و شرایط به نفع داعش نیست و به نظر می رسد همانطور که کارشناس برنامه اشاره کردند اگر یک وحدت بین گروه های مختلف در عراق شکل گیرد آنها می توانند داعش را در عراق بطور جدی به چالش بکشانند.»

آگهی

آرمان از دیگر مخاطبان یورونیوز هم در این برنامه گفت: «اعضای دولت اسلامی خیلی خوب پیشرفت کردند چراکه این جماعت علاقه زیادی به برگشتن به مرزهای قبل از فروپاشی امپراتوری عثمانی دارد و آرزوی این گروه ایجاد خلافت اسلامی است که صد در صد قوانین اسلام در آن رعایت شود.»

وی افزود:«این موضوع انگیزه زیادی به آنها می دهد. از طرفی هم باید بستری باشد که این گروه جابجا شوند و فعالیت کنند. در سوریه قبایل ناراضی و مشکلات بعد از جنگ داخلی و جنگ با عراق را دارند و این فرصت برای پیشروی آنها فراهم شده است و این دو عامل باعث شده که هنوز شکست نخورده است.»

این مخاطب یورونیوز در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به بنیه تئوریک داعش و استفاده متفکران این گروه از منابع اصلی دین اسلام برای توجیه خشونت گفت: «برای مثال رهبران این گروه می توانند با استناد به آیه چهارم سوره ۴۷ قرآن، به راحتی اخراج غیرمسلمانان از سرزمین های تحت تصرف و یا حتی کشتار آن ها را توجیه کنند.»

آقای رها توریالی، دیگر مخاطب یورونیوز از کابل هم با حضور در این برنامه، ظهور و تداوم حیات داعش را در راستای پروژه اسلام هراسی غرب با استفاده تبلیغاتی از جریان های سلفی و مسبوق به سابقه توصیف کرد.

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)0; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = “//connect.facebook.net/en_GB/sdk.js#xfbml=1&version=v2.3”; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);}(document, ‘script’, ‘facebook-jssdk’));> همراه با یورونیوزیکی از مهمانان برنامه فردا(۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۰ به وقت ایران) یورونیوز باشید.چرا داعش هنوز شکست …

آگهی

Posted by euronews on Monday, 17 August 2015

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله هوایی شبانه به شرق سوریه؛ بهروز واحدی از اعضای سپاه پاسداران ایران کشته شد

سفیر آمریکا در عراق: داعش همچنان یک تهدید محسوب می‌شود

خودداری از کمک به برده ایزدی ۵ ساله در عراق؛ محکومیت عضو سابق داعش در آلمان تائید شد