ارکستر فیلارمونیک چین در تهران: از چایکوفسکی تا شهرزاد کورساکوف

ارکستر فیلارمونیک چین در تهران: از چایکوفسکی تا شهرزاد کورساکوف
نگارش از Parviz Jahed
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

ارکستر فیلارمونیک چین که در قالب توری با عنوان «جاده ابریشم» به ایران سفر کرده است، قطعاتی از آهنگسازان بزرگ دنیا مثل چایکوفسکی، کورساکوف و دورژاک را به طور مشترک به همراه ارکستر سمفونیک تهران به رهبری علی رهبری اجرا کرده است.

ارکستر فیلارمونیک چین، بزرگترین ارکستر این کشور است و منتخبی از نوازندگان برتر جهان را در اختیار دارد. این ارکستر از روز بیستم مرداد وارد تهران شد و طی دو شب متوالی، به اجرای برنامه در تالار وحدت تهران پرداخت. این ارکستر قصد دارد پس از تهران، برنامه هایی را در شهرهای دوشنبه (تاجیکستان) و آتن اجرا کند.

لانگ یو، مدیر هنری ارکستر فیلارمونیک چین، در مورد حضور این ارکستر در ایران گفته است: «این ارکستر؛ بزرگترین ارکستر چین است و به همه‌جای جهان سفر می‌کند اما این برای ما افتخار است که شانس حضور در ایران را پیدا کردیم. حضور در ایران برای ما یک رویا بود و تمام نوازندگان از حضور در ایران بسیار هیجان‌زده هستند.»

لانگ یو در مورد مقایسه نوازندگان ایرانی و چینی گفت: «در کنسرت پیش‌رو نوازندگان جوانی حضور دارند که نشان می‌دهد نسل جدید چقدر به فرهنگ و هنر اهمیت می‌دهند. نوازنده‌ها اساسا یا حرفه‌ای هستند یا آماتور اما وقتی می‌بینیم که نوازندگان در این سطح مشغول فعالیت اند دیگر مقایسه معنایی پیدا نمی‌کند. در واقع الان حرفه‌ای‌های دو کشور در کنار یکدیگر قرار گرفتند و رپرتواری حرفه‌ای را با حمایت استاد علی رهبری اجرا می‌کنند. اینجا جایی است که ما موسیقی به معنای واقعی کلمه را می‌شنویم.»

مدیر هنری ارکستر فیلارمونیک چین درباره علی رهبری گفت: «من و آقای رهبری هر دو در آلمان درس خواندیم ولی زمانی که من مشغول تحصیل بودم استاد رهبری بسیار مشهور بودند حالا خوشحالم که آقای رهبری را نه در روزنامه و کتاب بلکه حضورا در کشور خودش می‌بینم.»

علی رهبری نیز درباره حضور ارکستر فیلارمونیک چین در ایران می گوید: «این اولین بار در تاریخ موسیقی دو کشور است که نوازندگان در کنار یکدیگر موسیقی مشترکی را اجرا می‌کنند و من فکر می‌کنم اینجا دقیقا معنای واقعی موسیقی مشخص می‌شود؛ زمانی که نوازندگان با ملیت‌های متفاوت یک آرشه را می‌کشند و یک موسیقی را اجرا می‌کنند.»

پانگ سن، سفیر چین در ایران نیز درباره حضور ارکستر فیلارمونیک کشورش در ایران گفت: «حضور این ارکستر در ایران اتفاق مهم و تاریخی است. تاریخ رفت و آمد این دو کشور نزدیک به دو هزار سال رسیده و این روزها روابط بیشتری میان ما برقرار شده است.»

در شب اول اجرا، ابتدا ارکستر فیلارمونیک چین، رقص‌های والس از برودین، آهنگساز روسی را اجرا کرد. پس از آن، سمفونی پنج چایکوفسکی توسط علی رهبری به طور مشترک با نوازندگان چینی و ایرانی، اجرا شد.

در شب دوم نیز، ارکستر سمفونیک تهران در پارت اول؛ سوئیت سمفونیک شهرزاد اثر کورساکف به رهبری علی رهبری را اجرا کرد. این سوئیت سمفونیک چهار موومانه که بر اساس داستان هزار و یک شب ساخته شده، فضایی به شدت شرقی دارد و از آثار موسیقی دشوار دوران رمانتیک به‌شمار می‌آید. تم اصلی آن بیانگر شخصیت شهرزاد است که در تمام موومان‌ها شنیده می‌شود و در موومان اول تکنواز ویولن (امیر باورچی) به همراه هارپ آن را روایت کرده است.

در بخش دوم برنامه، پس از استراحتی کوتاه، ارکستر فیلارمونیک چین روی صحنه رفت و سمفونی ۹ با عنوان «دنیای نو» اثر آنتونین دورژاک، آهنگساز بزرگ چک را اجرا کرد. «دنیای نو»، در نخستین سال‌های اقامت دورژاک در نیویورک ساخته شده و به ستایش فرهنگ عامیانه آمریکا و چک می‌پردازد.

علی رهبری، رهبر ارکستر سمفونیک تهران، گفته است که ارکستر سمفونیک تهران نیز قصد دارد برنامه مشابهی را در چین اجرا کند. علی رهبری دربارۀ هزینه‌های حضور ارکستر فیلارمونیک چین در ایران گفت: «ارکستر چین مانند ارکستر آلمان خرج خودش که حدود ۲۰۰ هزار یورو است را می‌پردازد و قرار است که ما صرفا ۱۰ درصد از این هزینه را به ‌آنها پرداخت کنیم که البته فکر می‌کنم این هزینه نیز با مقدار فروش بلیتی که به مخاطبان ارائه می‌شود؛ پوشش داده خواهد شد.»

ارکستر سمفونیک تهران در دوره جدید فعالیت هایش زیر نظر علی رهبری، قصد دارد برنامه های مشترکی با ارکسترهای موسیقی بزرگ جهان اجرا کند. به گفتۀ بهرام جمالی، مدیرعامل بنیاد رودکی، صحبت‌هایی برای حضور ارکستر سمفونیک برلین در ایران صورت گرفته و به زودی اعضای این ارکستر برای اجرای برنامه به ایران سفر خواهند کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نیروی دریایی ایران برای رزمایش قریب‌الوقوع با روسیه و چین آماده می‌شود

لیلی افشار، نوازنده برجسته گیتار کلاسیک درگذشت

خروج شرکت‌های فرانسوی و هلندی؛ ایران توسعه فرودگاه امام را بر پایه تهاتر نفت به چینی‌ها واگذار کرد