سرپناه جدید پناهجویان در پاریس

سرپناه جدید پناهجویان در پاریس
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

صدها تن از پناهجویان که عمدتا از افغانستان و کشورهای آفریقایی به فرانسه آمده اند، در آخرین روزهای ماه ژوئن به مدرسه متروکه «ژان کره» در شمال پاریس آمدند. ساختمانی قدیمی با دیوارهایی پوشیده از «تگ» و نقاشی های خیابانی؛ مدرسه ای که سال های سال بلااستفاده رها شده بود.

سازماندهی این مکانیابی برای پناهجویان بی پناه را یک سازمان غیر دولتی چپگرا به نام کمیته دفاع از پناهجویان شَپَل (Comité de soutien des Migrants de la Chapelle) بر عهده گرفته بود.

دو هفته پس از اسکان این مهاجران در مدرسه «ژان کره»، معاون شهردار پاریس این اقدام را تائید کرد و گفت که ماندن این افراد در مدرسه منع قانونی ندارد. ساکنان جدید مدرسه می دانند که با آغاز فصل سرما، دست کم سقفی بالای سر و غذایی برای خوردن دارند. یکی از پناهجویان افغانستانی می گوید: «پاییز که برسد، دیگر نمی توان در خیابان ماند. پاریس در پاییز سرد و بارانی است.» او خودش در سال های قبل خیابان خوابی را تجربه کرده است.

در «ژان کره» زنان و کودکان در طبقه همکف اقامت دارند و مردها که با توجه به ملیتشان از هم جدا شده اند، در کلاس ها اسکان داده شده اند و روی زمین می خوابند.

با وجود امنیت خاطر نسبی، ورود موج جدید مهاجران و پناهجویان باعث نگرانی مهمانان جدید مدرسه شده است؛ اینجا همه می دانند که حتی برای جمعیت حاضر هم جای خواب کافی وجود ندارد.

در مدت کوتاهی که از اقامت پناهجویان در «ژان کره» می گذرد، دیوارهای داخلی مدرسه هم مثل دیوارهای بیرونی پر شده است از نقاشی و یادگاری؛ البته تفاوت فرهنگی و دغدغه های نقاشان درون و بیرون مدرسه در همان نگاه اول به چشم می آید. یکی از نگارگران افغانستانی که بیشتر نقاشی ها را کشیده است می گوید:‌«می دانم. یکی روی نقاشی ها من طرح دیگری خواهد کشید تا خاطره مرا محو کند.»

در زمان تهیه این گزارش، فعالان کمیته دفاع از حقوق پناهجویان، پناهجویان «ژان کره» را به شرکت در یک راهپیمایی برای دفاع از «حقوق پناهجویان» تشویق می کردند؛ تظاهراتی برای مطالبه حقوق بیشتر و زندگی راحت تر که حق هر انسانی و از جمله پناهجویان است. بسیاری از این افراد که در جامعه ای سرشار از اخنتاق و سرکوب زندگی کرده اند، از عکس العمل دولت نسبت به شرکت در چنین تظاهراتی نگران بودند. با این حال دست آخر و در حالی که مدرسه را ترک می کردم، خیلی ها به من گفتند که به خیابان خواهند رفت.

  • Jean-Quarré

Paris

  • Jean-Quarré

Paris

  • Jean-Quarré

Paris

  • Jean-Quarré

Paris

آگهی
  • Jean-Quarré

Paris

  • Jean-Quarré

Paris

  • Jean-Quarré

Paris

آگهی

  • Jean-Quarré

Paris

  • Jean-Quarré

Paris

آگهی

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استعفای مدیر فرانسوی به دلیل تهدید به مرگ پس از تذکر حجاب؛ دولت از دانش‌آموز محجبه شکایت می‌کند

انتقال مهاجران برای «پاکسازی» پاریس در آستانه المپیک خشم شهرداران فرانسه را برانگیخت

بالاترین سطح هشدار امنیتی در فرانسه؛ ماکرون: داعش خراسان بارها تلاش کرده به خاک ما حمله کند